Gå til innhold

Hva skal vi spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi klarer ikke bestemme oss for meny. Vi skal holde det på hotell, og kan i utgangspunktet velge akkurat den maten vi selv vil ha. Men med så liten fantasi vi har, har vi bedt om meny, og skal velge 3-retters fra den.

Så derfor ber jeg om hjelp her, får å høre litt hva du gjerne ville ha fått servert i et bryllup. Hvis du kunne velge, hvilke tre av disse rettene ville du helst hatt?

Forrett:

* Skalldyrsalat. Servert med appelsinvinegrette

* Sitrusmarinert laks. Servert med marinerte grønnsaker

* Stekte kamskjell. Servert med fennikelsaus og fersk revet parmesan. Sautert rødløk

* Kremet skalldyrsuppe. Servert med brød og smør

* Salat med grillet scampi, krabbe og blåskjell. Urtevinegrette. Servert med brød og smør

* Kyllingsalat. Servert med brød og smør

* Carpaccio av okse. Servert med ruccolasalat og fersk parmesan

Hovedrett:

* Svinefilét. Servert med blancherte grønnsaker. Kremet bacon og sopp

* Helstekt okseindrefilét. Serveres med ovnsbakte grønnsaker. Rødvinsaus

* Marinert Kalkunbryst. Servert med sauterte grønnsaker. Estragonsaus

* Lammefilét. Servert med timianstekte grønnsaker. Kremet urtesaus

* Helstekt Reinsdyrfilét. Servert med ristet champignon og selleripuré. Viltsaus

* Grillet breiflabb medaljonger. Servert med gulrotpuré og sautert spinat. Skalldyrsaus

* Dampet laks. Servert på en seng av mango- og agurksalsa. Sandefjordsmør

Dessert:

* Panna Cotta. Tilsmakt med mocca og Galliano

* Varme bjørnebær. Servert med vaniljeis

* Hjemmelaget isparfait. Tilsmakt med bringebær og Kahlúa

* Marinert pære

* Frisk fruktsalat med is eller sorbét

* Sjokolademousse. Servert på nøttebunn

* Daimiskake. Servert med bærpuré

Alt høres jo godt ut, men jeg synes pølse i brød er veldig godt også jeg da! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kremet Skalldyrsuppe

Svinefilét eller Reinsdyrfilét

Frisk fruktsalat med sorbet

Mmmmmmmm.

Sulten nå.

Skrevet

Oj, her var det mye godt!!

Jeg ville hatt

Carpaccio

Svin eller okse

Sjokolademousse/isparfait

Men dere kan jo nesten ikke bomme med de rettene du listet opp....

Skrevet

Nam, nam.

Stekte kamskjell

Helstekt Reinsdyrfilét eller Marinert Kalkunbryst

Sjokolademousse eller Varme bjørnebær

:sikle:

Skrevet

Jeg ville ha valgt noe annet enn skalldyr til forrett, tror jeg. Synes liksom "alle" velger det, jeg.

Og så reinsdyrfilet, kanskje? Spennende og litt eksotisk!!

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Hmmm...

Jeg vile hatt:

Kylling salat servert med brød og smør.

Marinert kalkunbryst servert med sauterte grønnsaker, estragonsaus.

og Pannacotta (pannacotta er KJEMPE godt, men har ikke smakt med mocca og galliano)

Skrevet

Jeg ville valgt:

-Stekte kamskjell.

-Helstekt Reinsdyrfilét

-Hjemmelaget isparfait

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ville valgt:

-Stekte kamskjell.

-Helstekt Reinsdyrfilét

-Hjemmelaget isparfait

Enig med du! :sikle:

Skrevet
Jeg ville valgt:

-Stekte kamskjell.

-Helstekt Reinsdyrfilét

-Hjemmelaget isparfait

Den kombinasjonen ville jeg også gått for, evt. med panna cotta til dessert.

Ang. forslagene om carpaccio + svin/okse og kyllingsalat + kalkunbryst; normalt skal forrett og hovedrett kontrastere hverandre, dvs. at man har fisk til forrett og kjøtt til hovedrett eller omvendt (i tillegg bør man tenke kontraster som tung / lett mat, lys / mørk mat osv).

Skrevet

Jeg ville valgt

Carpaccio

Lammefilét

Sjokolademousse

Skrevet

Jeg ville valgt:

Kamskjell

Reinsdyrfilet

Parfait

En meny der rettene står godt til hverandre på farge og smak. (å stå godt til hverandre betyr egentlig at de er forskjelllige)

Tenk forresten på at dere ikke bør velge kjøtt/kjøtt eller fisk/fisk... det er ikke noen absolutt regel (men kanskje en gyllen regel!)

Dessuten er kamskjell og reinsdyr mer 'eksklusivt' enn f.eks scampi/andre skalldyr og okse.

Et annet alternativ som frister meg er:

Carpaccio

Breiflabb

Sjokolademousse

Merk at breiflabb trenger en annen dessert enn reinsdyrfileten.

Men til syvende og sist er det viktigste; hva liker dere?

Skrevet

Kyllingsalat, lammefilet eller oksestek og daimiskake.... :sikle: Er ikke så avansert i matveien.... :-)

Skrevet

Hvis jeg fikk velge:

Forrett:

* Kyllingsalat. Servert med brød og smør

Hovedrett:

* Marinert Kalkunbryst. Servert med sauterte grønnsaker. Estragonsaus.

Dessert:

* Daimiskake. Servert med bærpuré

Gjest Aricept i.i.
Skrevet
når og hvor i landet?

25. juni, på kysten sør i landet..

Det at man ikke skal velge fisk/ fisk eller kjøtt/ kjøtt er egentlig et lite problem. Greia er at forloveden min ikke liker fisk eller skalldyr. Men jeg synes det er kjempeherlig. Skal vi velge noe vi begge liker, eller fisk til forrett og kjøtt til hovedrett? Hvor rart er det at brudgommen ikke spiser forretten (evt. bare brød eller annet tilbehør..) ??

Skrevet

Jeg syns dere kan be kokken om å foreslå noe annet til forrett. Siden din forlovede ikke liker fisk, bør dere ha kjøtt til hovedrett(okse er kjempegodt)

Kokken kan helt sikkert lage noe "nøytralt" til forrett, f.eks. tomatsalat eller blomkålsuppe. Det bruker å være greit å få laget noe som ikke står på menyen.

Og hvis dere skal ha kjøtt til hovedrett, er det gort med noe søtt og lett til dessert. Er det fisk, kan det gort være litt mektig.

Lykke til!!!

Skrevet

25. juni, på kysten sør i landet..

Det at man ikke skal velge fisk/ fisk eller kjøtt/ kjøtt er egentlig et lite problem. Greia er at forloveden min ikke liker fisk eller skalldyr. Men jeg synes det er kjempeherlig. Skal vi velge noe vi begge liker, eller fisk til forrett og kjøtt til hovedrett? Hvor rart er det at brudgommen ikke spiser forretten (evt. bare brød eller annet tilbehør..) ??

Jeg har samme problemet som deg, min kjære spiser heller ikke fisk av noe slag.

Jeg hintet om at kanskje vi kunne ha fisk til forrett og at han fikk noen annet og kjøtt til hovedrett men da ble jeg raskt nedstemt! Og etter nærmere ettertanke så er det jo ille at ikke brudgommen kan få mat han faktisk liker på bryllupsdagen!

Så vi kommer til å gå for kjøtt i både forrett og hovedrett, men har ikke bestemt menyen enda!

Skrevet

Her var det mye snask, så skjønner at det er vanskelig å velge...men mine favoritter er:

* Salat med grillet scampi, krabbe og blåskjell. Urtevinegrette. Servert med brød og smør / * Carpaccio av okse. Servert med ruccolasalat og fersk parmesan

* Helstekt Reinsdyrfilét. Servert med ristet champignon og selleripuré. Viltsaus

* Varme bjørnebær. Servert med vaniljeis

Men siden samboeren din ikke liker fisk, burde dere jo kunne få til et annet forslag der eventuelt! :wink:

Skrevet

Jeg har samme problemet som deg, min kjære spiser heller ikke fisk av noe slag.

Jeg hintet om at kanskje vi kunne ha fisk til forrett og at han fikk noen annet og kjøtt til hovedrett men da ble jeg raskt nedstemt! Og etter nærmere ettertanke så er det jo ille at ikke brudgommen kan få mat han faktisk liker på bryllupsdagen!

Så vi kommer til å gå for kjøtt i både forrett og hovedrett, men har ikke bestemt menyen enda!

Vi har samme problemet forresten, men sambo er heldigvis veldig åpen for alternative løsninger. Jeg og veldig mange i familien er veldig glad i sjømat, så antakelig får vi fisk/skalldyr til forret, mens sambo får noe helt annet...og det er jo ikke noe problem! :wink:

Skrevet

Det går vel kanskje an å kjøre en meny med skalldyr / fisk til forrett, men at det finnes et alternativ til din kjære og alle andre "skalldyrs-allergikere"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...