Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Fant dette bildet på jodel. 

spm mitt er; 

i fjor søkte jeg støtte for 60 studiepoeng og bestod kun 30. I år har jeg derfor ikke tatt opp noe lån, fordi jeg ville ta ett års pause fra skolen for å ta opp fagene mine som jeg strøk på ifjor og bestå de. 

Forstod det slik utifra Lånekassen sine sider at så lenge jeg består fagene innen 4 år, som jeg har fått støtte til, så blir det omgjort til stipend. Men tydeligvis så er ikke dette mulig med mindre DU tar opp nytt lån?

A67A60A6-C26C-4CC8-A859-5EC751CB395D.png

Anonymkode: f82a7...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få omgjort til stipend så må du fullføre utdanningen. Du regnes nå som 30 studiepoeng forsinket. Blir du mer enn 60 så mister du retten til videre støtte. 

Tar du en ny utdannig, uten støtte, så annuleres forsinkelsen. Men omgjørigen vil da gjelde ny utdanning. Tar du opp de gamle fagene innen tidsfristen, så blir lånet omgjort. 

MEN

Lånekassen selv er alltid den beste referansen. Send dem en mail og se hva de svarer. Det er dumt å stole for mye på fremmede på nett. 

Anonymkode: 64b74...d78

Skrevet

Joda, du vil fortsatt få omgjøring. De studiepoengene du henter inn vil Lånekassen ta med i beregningen uavhengig om du tar opp lån eller ei. 

Anonymkode: fef8f...4a3

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få omgjort til stipend så må du fullføre utdanningen. Du regnes nå som 30 studiepoeng forsinket. Blir du mer enn 60 så mister du retten til videre støtte. 

Tar du en ny utdannig, uten støtte, så annuleres forsinkelsen. Men omgjørigen vil da gjelde ny utdanning. Tar du opp de gamle fagene innen tidsfristen, så blir lånet omgjort. 

MEN

Lånekassen selv er alltid den beste referansen. Send dem en mail og se hva de svarer. Det er dumt å stole for mye på fremmede på nett. 

Anonymkode: 64b74...d78

Omgjøringen vil gjelde de eldste studiepoengene først, selv om man får støtte til en ny utdanning. Dette på grunn av fireårsregelen. 

Eksempel: Du får støtte til 60 studiepoeng 2014/2015, men består bare 30 studiepoeng. Du får støtte til 60 studiepoeng på en ny utdanning 2015/2016 og består alle eksamener. Da vil alle studiepoengene fra 2014/2015 bli omgjort, og du sitter igjen med en rest på 30 studiepoeng fra 2015/2016. 

For TS sin del spiller jo uansett ikke dette noen rolle da hun bruker et år uten støtte for å ta opp det hun ikke bestod. Så lenge hun består disse vil hun få full omgjøring. 

Anonymkode: fef8f...4a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...