Gå til innhold

Ang. verge for min sønn som mistet sin far...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev inn for snart 2 uker siden og spurte om noen visste om jeg står som verge alene, og om det måtte utnevnes en i tillegg til meg.

Jeg har erkjent mitt ansvar i dette og vil gjøre det jeg kan og må for å ivareta min sønns interesser til han blir gammel nok til å gjøre det selv.

Men, er det sånn at de "rette instanser" tar kontakt via brev selv, eller må jeg sette i gang og ordne ting og tang selv?

Den døde bodde på et ganske lite sted der alle kjenner alle, og foreldrene hans ønsket nok å rydde i huset og fordele boet og finne ut av hva de skal gjøre med huset etc. Og jeg er redd for at de skal se på det som at jeg "snuser" om jeg ringer rundt og forhører meg med hva jeg skal gjøre...

Jeg har aldri vært redd for at de skal ta ifra sønnen min noe, det kommer til å gjøre sitt beste utifra min sønn... så kan jeg bare sitte på gjerdet og vente til evt. tingretten tar kontakt?

Og et spørsmål til: Den døde eide to geværer som faren hans har lyst til å beholde av sentimentale grunner, men var det så at siden min sønn ikke er gammel nok til å eie gevær så vil lensmannen ta de? Kan faren hente ut geværene og ha de i sin eie til sønnen min evt kan skrive de over på bestefaren sin når han blir voksen eller noe sånt? Kan bestefaren kjøpe de av boet og sette pengene i boet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er vel sønnen som arver alt, om han ikke har skrevet noe tilleggstestamentet. Da er det nok ikke besteforeldene som skal ordne opp, men en eventuelt verge for barnet.

Jeg vet ikke hvem som blir utnevnt til det, men tror nok han får en.

Skrevet

Har sjekket opp hvem som blir verge og det er meg. Og det må være skifte på huset og jeg kan velge om det skal være privat eller offentlig. Dette har jeg fått vite av tingretten (tidligere het det skifteretten).

Men, skal jeg bare vente til de evt tar kontakt, eller må jeg gjøre noe selv?

Skrevet

Dersom det er snakk om verdier, kan det være lurt å ta kontakt med overformynderiet. Da har du også ditt på det tørre slik at ikke svigerforeldre trenger å lure på om det foregår noe "snuskete" i kulissene.

Om overformynderiet: http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/veilednin...v002-b-n-a.html

eller her: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=176

Overformynderiet kontaktes via kommunen.

Skrevet

Du må selv kreve offentlig skifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...