Gå til innhold

Hvordan bruker du couscous?

Olava

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd couscous et par ganger. Da har jeg brukt fullkornscouscous, den fra den grønne boksen man får i vanlig matbutikk. Følger bruksanvisningen, og har en buljongterning (grønnsaksbuljong) oppi vannet for å gi smak på couscousen. Og smaken blir god, men couscousen blir alltid så "tørr". Dessuten vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal bruke det til. Har brukt det som erstatning for ris, men det er kanskje feil? Har da for eksempel hatt ris og kyllingfilet med grønnsaker og saus. Det jeg opplever da er at couscousen, med de små grynene, at det "drukner" litt i sausen.. Så jeg mistenker jo at jeg bruker det feil.

Ihvertfall så kunne jeg trengt litt råd og tips til hvordan å tilberede og bruke couscous. Jeg syns som sagt at smaken blir god, men at det kan være litt tørt, men jeg mistenker da at jeg bruker det feil. Så, hvordan tilbereder og bruker du couscous? Er det eventuelt forskjell på vanlig cousous og fullkornscouscous? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker det i salater. Favoritten min nå er laks, mango, avokado, rødløk, ruccola, fetaost, agurk og couscous. :) veldig godt å bytte ut laks med bacon eller spekemat. 

Anonymkode: 9d01f...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det sammen med kebab og sterkt krydret kjøttretter. 

Smaken i seg selv er ikke noe serlig. Men de tar lett til seg smak. Buljong er ikke nok for meg. 

Jeg har også buljong. Men har også oppi en del soyasaus, karri og sitronsaft. 
For at den ikke skal bli tørr. har du oppi litt olivenolje eller rapsolje. Samt spisskummen for farge. 
Du kan ev. steke den litt i olje før servering. 

Akkurat når den er nykokt. Så er den tør. Men det er utrolig hvor bra det blir når den har fått stått litt til avkjøling. Så begynn med den, og la den stå å avkjøle seg til du lager resten. 

Jo større gryn. Jo bedre er couscousen i mine ganer. 

Anonymkode: 816b3...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at den drukner litt i saus, men jeg har aldri prøvd det. Jeg bruker mye couscous, men lager ofte salater av det. 

F. eks: Koker couscous med buljong, sambal olek, gurkemeie, BITTELITT kanel. Blander det sammen med rødløk, agurk, paprika, våløk, koriander og feta. Heller så over litt olivenolje og skviser litt sitron, pluss litt sitron skall. Denne salaten er digg til det meste. 

På vinteren er jeg også veldig glad i en gryte med couscous. Da blander blander jeg det med tomatpurre, hakkede tomater, grønnsaker kryddret kylling. Masse chilli, hvitløk og løk. Skviser over sitron til slutt:)

Anonymkode: a2dac...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Couscous SKAL drukne i saus. Når man får couscous til tagine på marokkansk restaurant har taginen en veldig tynn, suppeaktig kraftsaus, og denne suger couscousen til seg og tar smak av.

Etter mitt syn har buljong dermed ingen verdens ting å gjøre i vannet man tilbereder couscous i. Jeg lager couscousen plain når jeg skal bruke den som tilbehør til tagine. Da koker jeg opp like mye vann som couscous, med litt olivenolje, salt og pepper i. Har i couscous og lar svelle. Og så har jeg en god klatt smør i tilslutt som jeg rører inn i den ferdige couscousen over lav varme.

Om jeg skal bruke couscous til salat, type tabboulleh, koker jeg opp vann i vannkoker, heller over couscousen i en bolle sammen med salt, pepper, olivenolje og friskpresset sitron, og lar svelle med plastfolie over til vannet er absorbert. Dette kan blandes med rødløk, tomat, persille, mynte og mer sitron og olivenolje, som er klassikeren. Eller med feks ovnsstekte grønnsaker og koriander. Nøtter, mandelflak og rosiner er også godt i couscous.

Anonymkode: e5f22...21c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips!:yvonne: Da skal jeg ihvertfall prøve det i salater. Og kanskje jeg prøver meg på litt marokkansk mat :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...