Gå til innhold

Hva syns dere om at bare 10. Klasse kan få bruke lange kjoler på ballet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går på u skolen, i 10.klasse. På skolen min er det sånn at 8,9 og 10 trinn har ball sammen. I år har 8 og 9 klasse fått for seg at de vil gå med lange kjoler de å. Det har ALLTID vært sånn at det bsre er 10. Klasse som har lange kjoler. I morgen skal vi ha en diskusjon mot de, og jeg lurer på om dere har noen bra argumenter for at bare 10. Klasse kan ha lange kjoler? 

Pllllis svar, need some help 

Anonymkode: 44eb1...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud er det mulig. 

Jeg hadde ikke gått med kort kjole. Kaldt og ikke noe for ball. 

Anonymkode: 4e0af...467

• Liker 4
Skrevet

Stakkars foreldre som må bruke tusenvis av kroner til 3 forskjellige kjoler tre år på rad.  Hvorfor går man på ball i 8 klasse?   Hva er det man feirer da?

• Liker 3
Skrevet

Dette er skikkelig uviktig og en ekkel måte å skille mellom trinnene på. 

Anonymkode: c9867...bbc

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

Stakkars foreldre som må bruke tusenvis av kroner til 3 forskjellige kjoler tre år på rad.  Hvorfor går man på ball i 8 klasse?   Hva er det man feirer da?

Det er en veldig liten skole så blir så få hvis vi bare har d i 10 ende. Er mest for det sosiale egt. Derfor har bare 10 klasse lange kjole så d ikke skal bli så dyrt maybe. Siden korte kjoler er nilligere enn lange 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud er det mulig. 

Jeg hadde ikke gått med kort kjole. Kaldt og ikke noe for ball. 

Anonymkode: 4e0af...467

Er jo innendørs, blir veldig varmt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skikkelig uviktig og en ekkel måte å skille mellom trinnene på. 

Anonymkode: c9867...bbc

Hvorfor? Det er jo avgnagsballet, da er det jo gøy med litt ekstra! Ekstra fin kjole og at 10 klasse er litt mer spesielle 

• Liker 3
Skrevet

Akkurat som om ikke det er vanskelig nok for ungdommene å finne kjoler til ball som ikke koster mange tusen i utgangspunktet, så skal de få restriksjoner på lengden i tillegg? Hva med å heller la 10’klassingene ha blomster i håret eller tiara eller noe da? 

Regner med at alle vet hvem trinn de hører til selv om de går med lange kjoler

Anonymkode: a96c9...f0d

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som om ikke det er vanskelig nok for ungdommene å finne kjoler til ball som ikke koster mange tusen i utgangspunktet, så skal de få restriksjoner på lengden i tillegg? Hva med å heller la 10’klassingene ha blomster i håret eller tiara eller noe da? 

Regner med at alle vet hvem trinn de hører til selv om de går med lange kjoler

Korte kjoler er faktisk billigere en lange, derfor skjønner jeg ikke hvorfor de vil ha lange kjoler. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Korte kjoler er faktisk billigere en lange, derfor skjønner jeg ikke hvorfor de vil ha lange kjoler. 

Unnskyld meg? 

Skrevet

Denne ekstreme travelheten med å bli voksen så fort som mulig... Og i samfunnet i dag skal alle tilfredsstilles øyeblikkelig. Det er sånn - i mine øyne - at unge piker ikke trenger lange kjoler, mens unge damer kan det. Det er også bra det er regler rundt disse skoleballene, det har jo tatt helt av.

Ellers er jeg helt enig i at jeg ikke forstår hvorfor 8. og 9. skal på ball. Jeg tenker det skulle vært bare for avgangsklassen. Det er sånn på vår skole også - og samme regler med at kun 10. får bruke lange kjoler.
Har ikke noen gode argumenter til deg, annet enn at jeg forstår dere vil være spesielle som de eldste. Men de yngre klassene har ikke vondt av å vente på at det etterhvert blir deres tur også.

Skrevet
10 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Denne ekstreme travelheten med å bli voksen så fort som mulig... Og i samfunnet i dag skal alle tilfredsstilles øyeblikkelig. Det er sånn - i mine øyne - at unge piker ikke trenger lange kjoler, mens unge damer kan det. Det er også bra det er regler rundt disse skoleballene, det har jo tatt helt av.

Ellers er jeg helt enig i at jeg ikke forstår hvorfor 8. og 9. skal på ball. Jeg tenker det skulle vært bare for avgangsklassen. Det er sånn på vår skole også - og samme regler med at kun 10. får bruke lange kjoler.
Har ikke noen gode argumenter til deg, annet enn at jeg forstår dere vil være spesielle som de eldste. Men de yngre klassene har ikke vondt av å vente på at det etterhvert blir deres tur også.

Fint at du forstår 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de ønsker lang kjole, vel? 

Anonymkode: 2a364...512

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Tviler vel på at dei stoppar folk med lang kjole, som ikkje går i 10. klasse, i døra. Eg hadde tatt på lang kjole pga prinsippet at alle skal behandlast likt. 

Skrevet
På 2.11.2017 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke nødvendigvis mengden stoff som avgjør prisen på en kjole. Og hva om noen av de yngre allerede hadde en lang kjole fra før de kunne bruke, skulle de pålegges å kjøpe en ny? Jeg kjenner jeg er litt glad for at jeg ble ferdig med skolen før det ble vanlig med skoleball av denne typen.

• Liker 1
Skrevet
På 2.11.2017 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Det er en veldig liten skole så blir så få hvis vi bare har d i 10 ende. Er mest for det sosiale egt. Derfor har bare 10 klasse lange kjole så d ikke skal bli så dyrt maybe. Siden korte kjoler er nilligere enn lange 

Ikke så dyrt? Det blir vel dyrere å nærmest pålegge de ulike trinnene ulike typer kjoler i stedet for å la alle komme i de kjolene/penklærne de allerede har i skapet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at man ønsker å gjøre ballet litt spesielt for tiendeklassingene. De er tross alt snart ferdig på skolen, og når de som går i niende kommer til tiende skal du ikke se bort fra at de synes det er litt stas at de lange kjolene er reservert dem.

For å komme med et motargument er det litt dustete med føringer for hvilke kjoler som er lov og ikke. Nå tror jeg ikke det er mange jenter som hadde brukt samme kjole tre år på rad, men det kan jo brukes som argument.

Men helt ærlig, så ville jeg brukt denne muligheten til å forklare barnet mitt at sånn er livet noen ganger, dette er ikke verdens undergang, ta deg sammen og ha det hyggelig på ball- og så skal du se du blir stolt langkjolebærer i tiendeklasse. Jeg synes det er et litt for stort fokus på at barna alltid skal få det som de vil. Like greit å av og til lære dem at det ikke er krise hvis de ikke får det.

Anonymkode: 197d2...15d

• Liker 2
Skrevet
På 2.11.2017 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg går på u skolen, i 10.klasse. På skolen min er det sånn at 8,9 og 10 trinn har ball sammen. I år har 8 og 9 klasse fått for seg at de vil gå med lange kjoler de å. Det har ALLTID vært sånn at det bsre er 10. Klasse som har lange kjoler. I morgen skal vi ha en diskusjon mot de, og jeg lurer på om dere har noen bra argumenter for at bare 10. Klasse kan ha lange kjoler? 

Pllllis svar, need some help 

Fordi det er tradisjon, fordi det er en måte å la avgangselevene "skinne" litt ekstra? Jeg tror kanskje du går på skole i kommunen her jeg bor. Hvis du gjør det, så vet jeg at ungdomsklubben arrangerer bruktmarked for kjolene, slik at man kan kjøpe/selge og ikke trenger å kjøpe nytt. 

Hvis det er på skolen jeg tror det gjelder, synes jeg det er et større "problem" at dere må gå i sokkelesten pga gulvet i gymsalen. Blir liksom ikke helt det samme med ballkjole og raggsokker...

Lykke til med diskusjonen!

Anonymkode: df256...504

Skrevet

Jeg er enige i at avgangsklassen fint kan ha det lille ekstra. På skolen til kusinen min er det samme reglene, og det blir ikke dyrt fordi de hvert år har kjolesalg imellom trinnene. 9. klasse kan kjøpe lange kjoler av 10.klasse senere. Og det er jo ikke snakk om bare enkle lange kjoler, men mer type "prinsessekjoler". Mens de lavere trinnene kommer med enklere kjole fra HM og lignende. Ettersom mange vokser mye i den alderen kan det bli veldig dyrt å måtte kjøpe "prinsessekjole" hvert år i tre år! Og siden de har satt regelen om kun 10. klasse slipper familier med dårlig råd å forholde seg til det presset hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...