Gå til innhold

Blir gal av sølvkre! Tips til å fjerne de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Flyttet inn i ny bolig for ca. 1 år siden hvor det viste seg å være sølvkre. Har hatt personer innom for å måle fuktighet for å utelukke høy fuktighet/mugg osv., men det viser ikke noe mer enn normalen. Kom også en på befaring fra skadedyrfirma som la ut feller med lim hvor en del sølvkre satte seg fast og de var klare til å spraye. Dessverre dekket ikke forsikringa dette og det hele ble satt på vent. 

Har soverom, vaskerom og bad nede i underetasjen og det er her vi blir mest plaget når det er høy luftfuktighet. Nå for tiden er det mange og tar i hvertfall et par om dagen og ser jo en del som klarer å løpe fra oss. 

Noen med tips til å få de fjernet uten å ta kontakt med skadedyrfirma? 😀

Har et barn på under 2 år, så har ikke veldig lyst til å spraye rundt med gift. Ellers prøver vi å støvsuge ofte, har brukt luftavfukter uten hell.. Takk på forhånd! 😊

Anonymkode: 05f7a...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt: Flyttet inn i ny bolig for ca. 1 år siden hvor det viste seg å være sølvkre. Har hatt personer innom for å måle fuktighet for å utelukke høy fuktighet/mugg osv., men det viser ikke noe mer enn normalen. Kom også en på befaring fra skadedyrfirma som la ut feller med lim hvor en del sølvkre satte seg fast og de var klare til å spraye. Dessverre dekket ikke forsikringa dette og det hele ble satt på vent. 

Har soverom, vaskerom og bad nede i underetasjen og det er her vi blir mest plaget når det er høy luftfuktighet. Nå for tiden er det mange og tar i hvertfall et par om dagen og ser jo en del som klarer å løpe fra oss. 

Har et barn på under 2 år, så har ikke veldig lyst til å spraye rundt med gift. Ellers prøver vi å støvsuge ofte, har brukt luftavfukter uten hell.. Takk på forhånd! 😊

Har ingen gode råd å gi deg, men vil bare si at jeg lider med deg. I den forrige leiligheten jeg leide, var jeg svært plaget av sølvkre på badet og kjøkkenet spesielt. I skapene hvor maten var og over alt. Helt grusomt. Det var en lettelse å flytte fra de. Bodde der i fem år. Hadde problemet hele tida. Håper du finner ut av det eller at noen andre har gode råd å gi deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som funker, og det er å drive de ut ved å støvsuge hele tiden, og holde det tørt. Dusj på trening så my du kan, og så kort du kan når du må dusje hjemme. Ha på varmekablene alltid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trives best der de har tilgang på vann. Kjøkken og bad, vaskerom.

Hadde de selv på badet.Sørg for at det ikke er fuktighet på badet. Eks etter dusjing. Jeg har begynt å ha mye varme på badegulvet.  Tidligere brukte jeg ikke mye varme på kablene. Så bruker vi dusjmatte utenfor dusjdøren. En tykk som suger vann. Etter dusjing er det mye damp, jeg setter opp dør/vindu og lufter ut. Tørker opp i dusjen. Etter de tiltak har vi ikke sett noe på badet.

På vaskerommet passer jeg på at det ikke er vann som kommer på gulv etter maskin er ferdig. Drar frem maskin og vasker ofte. Lufter ut.

Anonymkode: 32ed7...87d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme! 

TS, kan du fortelle meg hva slags priser du ble presentert for av skadedyrsfirmaet? Jeg blir ikke kvitt dem på egenhånd, så jeg vurderer å kontakte skadedyrfirma nå, men er litt bekymret for prisen... 

Anonymkode: 1754c...122

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig enkelt. Sølvkre trenger høy luftfuktighet for å trives/formere seg. Gjør du noe med luftfuktigheten blir du kvitt dem. 

Utbedre eventuelle fuktskader og hold luftfuktigheten under 40% i noen måneder så er du kvitt dem

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ikke tørke klær inne, ha på varme, dusj minst mulig, tørk opp og luft.

Anonymkode: 0cb90...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dør uten fuktighet og de liker ikke lys. Jeg har de på badet og de kommer spesielt om natta dersom jeg dusjer om kvelden, men de holder seg unna om jeg har på lyset. 

Anonymkode: 35a39...f15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemet i en midlertidig bolig. Fikk lagt ut "lim" rundt hele rommene med dyr, slik at de fikk giften på seg og døde.

Alle tepper ble fjernet/båret ut. Og der krelte både under og inni.

Når du har barn, så er det enda mer enn viktig å få krypene ut. Midd, Sølvkre og Kakelakker hører til i samme familie. Blir en allergisk mot en av dem, så er man allergisk mot alle tre. 

Det som er alfa og omega er å få ned luftfuktigheten inne. Er den på mer enn 70 % så lever søvkre godt. De er krepsedyr og avhengig av fukt for å overleve. Øker du innetemperaturen, senker du luftfuktigheten og omvendt. Vasking er fy, da du tilfører fukt. 

Å måle fukt har lite for seg. Fuktigheten kan være tørket inn og sølvkrebestanden etablert. Vi regnet i sin tid på hvor mange sølvkre en liten en kunne produsere og det var ikke få. De er lyd og lysskye. Ser du eller klarer du å kverke noen, så har du enorme mengder. De gjemmer seg i sprekker og ugjevnheter der de kan krype inn inntil natten kommer og de kan dra ut på matjakt. De spiser alt fra muggsoppsporer til lim på gipsplater til smuler på gulvet. Stivelse er deres næring. 

Å støvsuge hjelper. Men det hjelper ikke om du setter støvsugeren bort med støvsugerposen i, da finner de veien ut igjen. Posen må kastes utenfor huset eller brennes etter hver støvsugingsrunde. 

Har du flyttet inn i ny bolig for ett år siden, så er dette en reklamasjonssak mot enten utbygger eller selger og ikke noen forsikringssak. Du får hyre inn en advokat på rettshjelpsdekningen på innbo elle rhusforsikringen din. Alternativt melde deg inn i Huseiernes Landsforbund og få hjelp fra dem.

Anonymkode: 20235...34e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme! 

TS, kan du fortelle meg hva slags priser du ble presentert for av skadedyrsfirmaet? Jeg blir ikke kvitt dem på egenhånd, så jeg vurderer å kontakte skadedyrfirma nå, men er litt bekymret for prisen... 

Anonymkode: 1754c...122

Hei, TS her. Kjedelige greier altså! Nå husker jeg ikke helt prisene da vi var i kontakt med de tidlig i år (rundt februar), men da var det snakk om en liten egenandel på et par tusen (tror jeg) som skulle dekke det da vi trodde forsikringa skulle dekke det. Du kan jo ringe å høre med de skadedyrfirmaene som opererer i nærområdet ditt om pris😊 Tror jeg skal ta kontakt med de som var her på befaring og høre vi må ut med.. Bare husk at de mest sannsynlig må spraye noen runder med litt mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde problemet i en midlertidig bolig. Fikk lagt ut "lim" rundt hele rommene med dyr, slik at de fikk giften på seg og døde.

Alle tepper ble fjernet/båret ut. Og der krelte både under og inni.

Når du har barn, så er det enda mer enn viktig å få krypene ut. Midd, Sølvkre og Kakelakker hører til i samme familie. Blir en allergisk mot en av dem, så er man allergisk mot alle tre. 

Det som er alfa og omega er å få ned luftfuktigheten inne. Er den på mer enn 70 % så lever søvkre godt. De er krepsedyr og avhengig av fukt for å overleve. Øker du innetemperaturen, senker du luftfuktigheten og omvendt. Vasking er fy, da du tilfører fukt. 

Å måle fukt har lite for seg. Fuktigheten kan være tørket inn og sølvkrebestanden etablert. Vi regnet i sin tid på hvor mange sølvkre en liten en kunne produsere og det var ikke få. De er lyd og lysskye. Ser du eller klarer du å kverke noen, så har du enorme mengder. De gjemmer seg i sprekker og ugjevnheter der de kan krype inn inntil natten kommer og de kan dra ut på matjakt. De spiser alt fra muggsoppsporer til lim på gipsplater til smuler på gulvet. Stivelse er deres næring. 

Å støvsuge hjelper. Men det hjelper ikke om du setter støvsugeren bort med støvsugerposen i, da finner de veien ut igjen. Posen må kastes utenfor huset eller brennes etter hver støvsugingsrunde. 

Har du flyttet inn i ny bolig for ett år siden, så er dette en reklamasjonssak mot enten utbygger eller selger og ikke noen forsikringssak. Du får hyre inn en advokat på rettshjelpsdekningen på innbo elle rhusforsikringen din. Alternativt melde deg inn i Huseiernes Landsforbund og få hjelp fra dem.

Hva slags "lim" var dette og gjorde du dette selv? Hvor mange runder måtte det legges og kostet det mye?

Interessant, visste ikke at de var i slekt med hverandre :) Nei, et par dager siden kom det en liten baby-sølvkre oppi i sengen vår og det synes jeg er lite gøy! Som sagt, de 2 siste ukene har det kommet masse. Var mye bedre i vår og i sommer. Men hvordan kan man bli allergisk mot disse krypene?

Har vært igjennom en prosess tidlig 2017 hvor vi vurderte å reklamere da det ikke ble opplyst før huskjøp at det var sølvkre i boligen. Konfererte med en advokat om reklamasjon, men kom da fram til at det er en såppass tungvint prosess for en liten sum (det det koster for å bli kvitt sølvkre) at det var lite vits i å reklamere. Skulle vanligvis gått på forsikring, men da forrige huseier godt visste om dette problemet kunne det ikke gå på vår husforsikring og prosessen måtte stanses med å få fjernet sølvkreene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Anticimex som la ut limen rundt rommene. Tror det lå i tre uker eller noe. Det skulle legges ut to ganger mennen gang var nok. Vi fjernet alle gulvlister i forkant og støvsugde grundig. Hva det kostet vet jeg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med luftavfukter i de rommene som er mest utsatt? I tillegg til andre tiltak?

Det finnes billige på CLas Ohlson - men vi kjøpte en litt større til ca 2000 kroner for generell tørking av klær inne. Hadde den først i rommet uten noe annet der, og den ble helt full selv om vi ikke tørket tøy der :S Men vi hadde ikke problemer med sølvkre, så vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg vil tro det hjelper når fukt er problemet.

Anonymkode: c2643...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd med luftavfukter i de rommene som er mest utsatt? I tillegg til andre tiltak?

Det finnes billige på CLas Ohlson - men vi kjøpte en litt større til ca 2000 kroner for generell tørking av klær inne. Hadde den først i rommet uten noe annet der, og den ble helt full selv om vi ikke tørket tøy der :S Men vi hadde ikke problemer med sølvkre, så vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg vil tro det hjelper når fukt er problemet.

Anonymkode: c2643...265

Har på en luftavfukter fra clas ohlson nå i skrivende stund 😊 Vil jo tro det hjelper litt ihvertfall siden det kommer litt vann i beholderen 👍🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Noen som vet hvor sølvkreene egentlig kommer fra?? 😝 Har aldri fått noe ordentlig svar på dette.. Vet de ikke lever ute, og at de kommer hvor det er mye fukt. La oss si et nytt hus som er bygget feil hvor det oppstår fuktskader, hvor kommer sølvkreene fra? De kan jo ikke bare poppe opp heller! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ventilasjon på badet ditt? Hvis du bor i blokk, så kan det kanskje være at en nabo har en fuktskade hos seg og at det er der de kommer fra. Jeg vet ikke. :vetikke:

Tenker at det må være en årsak til at de har bosatt seg hos dere og at denne årsak må finnes for at dere skal bli kvitt dem. Støvsuge og bruke lite vann for å holde luftfuktigheten nede holder ikke i lengden. 

Jeg hadde sølvkre på badet og under oppussing så ble det oppdaget en mindre fuktskade på vegg i dusjen hvor blandebatteriet var. Sølvkre forsvant etter oppussing! 

Anonymkode: c77d4...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støvsug ofte. Ha vanlig romtemperatur, og få ned luftfuktigheten. Ha på lys døgnet rundt. Jernia hadde et insektmiddel pulverform som hjalp veldig da jeg slet med sølvkre. Husker ikke h å det het, men det var av merket Trinol. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Noen som vet hvor sølvkreene egentlig kommer fra?? 😝 Har aldri fått noe ordentlig svar på dette.. Vet de ikke lever ute, og at de kommer hvor det er mye fukt. La oss si et nytt hus som er bygget feil hvor det oppstår fuktskader, hvor kommer sølvkreene fra? De kan jo ikke bare poppe opp heller! 

Hvor kommer likmark fra? Det er samme mekanisme bak sølvkre. De formerer seg i rekordfart og er de først etablert, så er de ikke lett å få utigjen. 

Luftavfukter er liten hensikt i. Noen klarer å "bakke ut" sølvkre med å flytte ut og å varme opp huset til høy temperatur. Men den metoden tror jeg ikke brukes i norge og er heller ikke heldig for resten av huset og inventaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har hatt befaring fra skadedyrfirma så har sikkert de bekreftet at det faktisk er sølvkre vil jeg tro. Har hørt om et annet kryp som heter skjeggkre. De er veldig like, og vanskelig å bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere har hatt befaring fra skadedyrfirma så har sikkert de bekreftet at det faktisk er sølvkre vil jeg tro. Har hørt om et annet kryp som heter skjeggkre. De er veldig like, og vanskelig å bli kvitt. 

Jepp, de har bekreftet at det er sølvkre og ikke skjeggkre (heldigvis). Huff trenger ikke de i tillegg! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...