Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har ei venninne som ble husløs for 6 uker siden. Dette er ei venninne vi har hatt sporadisk kontakt med, men jeg og kjæresten tilbudte henne, at hun kunne få bo hos oss for en periode, noe hun takket gladelig ja til.

Nå er det gått 6 uker og ennå har hun ikke fått noe nytt sted å bo. Hun betaler ikke noe for mat, strøm, internett eller leie.

Jeg kjenner at jeg har fått nok, føler at hun utnytter oss til det fulle. Ga beskjed for 1 uke siden at jeg syntes det var på sin plass at hun gjorde opp for seg, noe hun sa hun ville gjøre. Ikke sett noe til det ennå, bare så det er sagt.

Ut i fra min definisjon på hva vennsakp er, så er ikke dette vennskap men snylting og utnyttelse av vennskap.

Hva tenker dere andre om det?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo rett og rimelig at hun betaler for seg, i hvert fall mat. Har du snakket med henne ordentlig? Kanskje hun ikke har så mye å gå på for øyeblikket, og kvier seg for å si det? Vanskelig å svare på uten å kjenne henne. Har hun jobb?

Tenker dere må ta en prat, hør med henne om hun har sett etter et nytt sted å bo og gi henne en frist hvis dere ikke ønsker å ha henne der lenger. Hvis det er pengene det står på, får hun begynne å betale leie. 

• Liker 3
Skrevet

Hva var avtalen når hun flyttet inn da TS? Dere har vel snakket sammen om forespeilet tid dette skal vare og betaling for rom/strøm/mat?

• Liker 1
Skrevet

Det er drøyt, ja. 

Du har sagt i fra i det minste, har hun ikke familie hun kan bo hos? Er hun arbeidsløs?

Jeg blir alltid overraska over at folk ikke skammer seg for å gjøre sånt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Letitbeme skrev:

Hei.

Har ei venninne som ble husløs for 6 uker siden. Dette er ei venninne vi har hatt sporadisk kontakt med, men jeg og kjæresten tilbudte henne, at hun kunne få bo hos oss for en periode, noe hun takket gladelig ja til.

Nå er det gått 6 uker og ennå har hun ikke fått noe nytt sted å bo. Hun betaler ikke noe for mat, strøm, internett eller leie.

Jeg kjenner at jeg har fått nok, føler at hun utnytter oss til det fulle. Ga beskjed for 1 uke siden at jeg syntes det var på sin plass at hun gjorde opp for seg, noe hun sa hun ville gjøre. Ikke sett noe til det ennå, bare så det er sagt.

Ut i fra min definisjon på hva vennsakp er, så er ikke dette vennskap men snylting og utnyttelse av vennskap.

Kom med et regnskap til henne og be henne hoste opp pengene. Hun kan jo bare vippse dem over.

Endret av O.G.
Skrevet

Kjipe saker. Jobber hun eller er det andre ting bak det at hun ble husløs?

Det høres ut som om det er andre ting hun prioriterer enn å holde stien ren hos dere.

Skrevet
Just now, yeans said:

Kjipe saker. Jobber hun eller er det andre ting bak det at hun ble husløs?

Det høres ut som om det er andre ting hun prioriterer enn å holde stien ren hos dere.

Enig, synes de burde å ta en prat før man drar på heksejakt.

Anonymkode: 1013e...22b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig, synes de burde å ta en prat før man drar på heksejakt.

Heksejakt? Burde ikke den som trengte husrom ikke ta opp slike ting som økonomi mens hun bor der selv? Om ikke annet fordi hun gjerne vil vise seg takknemlig overfor dem som tok henne inn. 

Skrevet
22 minutes ago, Letitbeme said:

Hei.

Så snille dere, hun var HUSLØS, dette er ikke utnyttelse, og 1 uke med en med null penger klarer ikke bare magisk ordne opp i tingene på så kort tid-jeg synes du er for streng. men selvsagt må hun ordne ett annet sted å bo når hun for beskjed om det.,men det o forvente at hun skal klare det på en uke er urimnilig, og hvordan forventer du at hun skal ha råd til depsoium og husleie på ett nytt sted hvis hun skal betale dere?

Dette er noe dere burde å ha avgjort før hun flyttet inn, det sier seg selv at hun er i en ekstremt vanskelig sitausjpn når hun er husløs. Nå synes jeg det er du som er egositisk, hadde det ikke vært ok, så burde dere ikke å sagt ja.

• Liker 2
Skrevet

Snakket dere ikke om hvor lenge hun kunne bli på forhånd, samt hvordan dere skulle fordele utgiftene til mat osv? Hvis ikke var jo dette tabbe nr. 1. Det første jeg ville gjort var å slutte å fôre henne. Hun kan jo kjøpe sin egen mat. 

Anonymkode: 9b9d4...683

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så snille dere, hun var HUSLØS, dette er ikke utnyttelse, og 1 uke med en med null penger klarer ikke bare magisk ordne opp i tingene på så kort tid-jeg synes du er for streng. men selvsagt må hun ordne ett annet sted å bo når hun for beskjed om det.,men det o forvente at hun skal klare det på en uke er urimnilig, og hvordan forventer du at hun skal ha råd til depsoium og husleie på ett nytt sted hvis hun skal betale dere?

Dette er noe dere burde å ha avgjort før hun flyttet inn, det sier seg selv at hun er i en ekstremt vanskelig sitausjpn når hun er husløs. Nå synes jeg det er du som er egositisk, hadde det ikke vært ok, så burde dere ikke å sagt ja.

Hun har bodd der i 6 (!) uker. Og det å gi henne husrom betyr vel ikke at vennene skal sponse henne med mat? Det er da hun som må spare opp til eventuelt depositum, ikke vennene, og så lenge vennene betaler alt er det i praksis de som betaler for dette. 

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun har bodd der i 6 (!) uker. Og det å gi henne husrom betyr vel ikke at vennene skal sponse henne med mat? Det er da hun som må spare opp til eventuelt depositum, ikke vennene, og så lenge vennene betaler alt er det i praksis de som betaler for dette. 

Hvordan skal hun klare det på 6 uker?

Og jeg går utifra at hun arbeidsløs å.  Selv med jobb er det vanskelig.

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, O.G. said:

Heksejakt? Burde ikke den som trengte husrom ikke ta opp slike ting som økonomi mens hun bor der selv? Om ikke annet fordi hun gjerne vil vise seg takknemlig overfor dem som tok henne inn. 

Jo det syns jeg og at hun burde. 

Men viser det seg at det ligger spesielle årsaker bak at hun er husløs, så burde ts og kjæresten innsett mye tidligere det faktum at det ville by på problemer å la venninnen bo hos dem.

Skrevet
1 minutt siden, yeans skrev:

Jo det syns jeg og at hun burde. 

Men viser det seg at det ligger spesielle årsaker bak at hun er husløs, så burde ts og kjæresten innsett mye tidligere det faktum at det ville by på problemer å la venninnen bo hos dem.

Du tror virkelig på det at den her venninne ikke en gang har til lommepenger?`

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal hun klare det på 6 uker?

Og jeg går utifra at hun arbeidsløs å.  Selv med jobb er det vanskelig.

Hvorfor skal TS og samboeren sponse henne med penger til depositum ? Da kunne de jo like gjerne bare ha overført penger til kontoen hennes, det blir det samme som å ha en snyltepels boende hos seg i månedsvis. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, O.G. said:

Ja, det tror jeg at kan være godt mulig.Jeg har vært der før.

Og nå vil jeg ha litt mer info fra TS før jeg er med på spekulerer mer i venninnens vanskelig sitausjon forhold til bosted og økonomi.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og nå vil jeg ha litt mer info fra TS før jeg er med på spekulerer mer i venninnens vanskelig sitausjon forhold til bosted og økonomi.

Men da er det hvertfall viktig at en snakker med ens venner om hvordan ting skal gjøres økonomisk. Si fra om at jeg er blakk nu, men før opp hva det blir ekstra i måneden og jeg lover jeg skal få betalt tilbake. Det at folk ikke tar den samtalen ødelegger vennskap. 

Skrevet (endret)
10 minutes ago, O.G. said:

Jeg vet ikke. Jeg forholder meg til det ts skriver og at det kan være underliggende årsaker. Aller helst vil jeg ha mer info før jeg dømmer her. Men det er opp til ts om hun vil fortelle eller ikke.

Det er jo flere muligheter. 1: venninnen har ikke penger, eller bruker det på andre ting. 

2: venninnen har penger men prioriterer å legge til side til evt depositum og møbler.

Men hva hun virkelig gjør, det vet ikke vi. 

Endret av yeans
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Enig.

Skrevet
1 minutt siden, yeans skrev:

Jeg vet ikke. Jeg forholder meg til det ts skriver og at det kan være underliggende årsaker. Aller helst vil jeg ha mer info før jeg dømmer her. Men det er opp til ts om hun vil fortelle eller ikke.

Det er jo flere muligheter. 1: venninnen har ikke penger, eller bruker det på andre ting. 

2: venninnen har penger men prioriteter å legge til side til evt depositum og møbler.

Men hva hun virkelig gjør, det vet ikke vi. 

Uansett så skal TS og fyren ikke fø på den her venninnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...