Gå til innhold

Prostitusjon, sexkjøpsloven etc. - delt fra tråden "Hva er det menn som bruker eskorter og prostituerte egentlig er ute etter? Hvordan foregår det?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg havnet opp i en lengere diskusjon ang. prostitusjon og sexkjøpsloven i tråden "Hva er det menn som bruker eskorter og prostituerte egentlig er ute etter? Hvordan foregår det?", men ønsker ikke å kuppe tråden siden TS faktisk spør om noe helt annet. Av den grunn flytter jeg diskusjonen hit, så kan jo de som vil, eventuelt henge seg på her.

Dette er sitat fra det siste som Waco skrev som svar på mitt forrige innleg i tråden:

"Nå er jo du smartere enn meg og mer reflektert enn mange andre her.

Vet du hva jeg liker aller best med sexkjøpsloven? 

Det jeg liker aller best med sexkjøpsloven er resultatet. Samtlige menn som har blitt bøtelagt for å ligge med en prostituert har blitt bøtelagt for ligge med en utenlandsk kvinne.

Ikke en eneste en av alle de 3500 mennene som har blitt bøtelagt for sexkjøpsloven har blitt bøtelagt for å ligge med ei norsk kvinne.

Ikkesant man må elske en så god og rettferdig lov?

Er det også hva du liker best med sexkjøpsloven? En rasistisk tilfeldighet over hvem som blir straffet? Så lenge sexkjøpsloven ikke går ut over norske kvinner som har hatt seksuell omgang med menn er alt bare bra.

Alt ved loven er flott. Det er derfor jeg elsker loven"

Jeg har ikke lest sexkjøpsloven fra perm til perm, men regner med at den i likhet med lover flest blir vedtatt fordi det anses å være et reelt behov for den. Formålet med loven var å forebygge og redusere menneskehandel, få ned antall prostituerte og påvirke holdninger.  Når det er sagt, er det slett ikke alltid at anvendelsen av loven er i samsvar med intensjonen, og det er vel det du viser et eksempel på her.

Du fortsetter å tillegge meg meninger jeg verken har eller gir uttrykk for, og det kan du bare slutte med. Jeg hater ikke prostituerte/sexarbeider, jeg hater ikke menn som kjøper sex, jeg synes ikke at det er greit at sexarbeidere blir kastet ut av boligene, og jeg synes ikke at det er greit at lovverk brukes til å diskriminere hverken sexarbeidere eller andre.

Jeg vet at f.eks. Høyre og FrP ønsker å fjerne loven helt, og jeg vet også at flere organisasjoner som jobber for prostituertes rettigheter, mener at loven ikke fungerer etter sin hensikt og har gjort det mer utrygt for de prostituerte. Det er mulig at sexkjøpsloven ikke fungerer, og at den bør oppheves eller endres. Samtidig kan det ikke være fullstendig frislipp heller, sexkjøp- og salg bør nok regueres på en eller annen måte, først og fremst for å ivareta sikkerheten til sexarbeiderne.

Det største problemet med prostitusjon er etter min mening ikke de som prostituerer seg etter eget valg. Problemet er de som blir tvunget ut i prostitusjon (det er naivt å innbille seg at det ikke skjer), barneprostitusjon, hallikvirksomhet, vold, misbruk og mishandling som følger i kjølvannet av prostitusjon. Selv ikke i Norge kan en prostituert være 100% sikker på å ikke bli utsatt for tvang, mishandling eller vold fra en kunde.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hallikparagrafen som skulle beskytte de prostituerte fantes før sexkjøpsloven. Slik jeg oppfatter loven kom den istand etter alt Karl Johan ble oversvømmet av Nigerianere og et delmål var å rydde opp i bybildet.

Den andre målet var å endre folks holdninger. Altså en lov som gradvis skulle endre menns? holdninger mot kjøp av sex. 

Siste punktet var ambisiøst. Har man norsk pass gjelder forbudet hele verden. Uansett lokale lover. Er vel bare 1 som er dømt i utlandet. Ref. Holdningslov som ikke praktiseres.

Endret av Commander
Skrevet

Jeg har ikke sett debatten deres. Det jeg har stusset på er hvorfor vi har forbud mot kjøp av sex, men lovlig å selge? Blir jo likt som å si det er lov å selge hasj men ulovlig å kjøpe? Helt dustete lov og hurra for blåøyde Norge. Nå er jeg helt i mot bare så det er sagt. 

Anonymkode: e8940...e99

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at det er lov å selge men ikke kjøpe har med hensikten med straff å gjøre. De som selger er ofte utsatte kvinner. Man vil ikke straffe folk pga hva de gjør i desperate situasjoner. Derimot vil man straffe dem som utnytter situasjonen. 

Anonymkode: 21cad...ea2

• Liker 6
Skrevet

Menn som kjøper sex kan bli delt inn i fire. Menn som er ensomme og finner ikke partner, de som vil miste jomfrudommen, de som har rare sexuelle fantasier og de som synes det er lettere enn å finne noen på byen.

Anonymkode: 59f3c...d27

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Roci skrev:

Du fortsetter å tillegge meg meninger jeg verken har eller gir uttrykk for, og det kan du bare slutte med. Jeg hater ikke prostituerte/sexarbeider, jeg hater ikke menn som kjøper sex, jeg synes ikke at det er greit at sexarbeidere blir kastet ut av boligene, og jeg synes ikke at det er greit at lovverk brukes til å diskriminere hverken sexarbeidere eller andre.

Det er jeg som hater prostitusjon. Det er det aller verste jeg vet. Jeg misliker sterkt at det finnes menn som betaler kvinner for sex. Det er jo bare til ulempe! Det finnes ikke en eneste fordel i hele verden for menn når det er menn som må betale? Jeg skammer meg på mitt kjønns vegne. Jeg irriterer meg til de grader at det finnes menn som betaler for sex. Hva jeg fantaserer om - er et samfunn hvor ingen menn ville nedlate seg til å gi kvinnen  seieren i kjønnskampen.

Å tape med vilje?

Hvorfor det da?

3 timer siden, Roci skrev:

Selv ikke i Norge kan en prostituert være 100% sikker på å ikke bli utsatt for tvang, mishandling eller vold fra en kunde.

Men det kan du vel ikke med kelneren hvor du spiser middag heller kan du det?

Hvorfor skal alvorlige problemer som utnytting, tvang, menneskehandel og det å bli misbrukt bli brukt som argument i det hele tatt? Det har vel ingenting med saken å gjøre? Fattigdom avler utnyttelse. At lykkelige mennesker utnytter ulykkelige er forbannelse verden ikke kommer unna. Jeg er jo også en menneskehater og hater disse lovene som er brukt for skape en illusjon om at det å gjøre det verre for mennesker har noen som helst nytte!

Å selge ideen med å gjemme seg bak menneskehandel, - enda man ikke bryr seg om at menneskehandel skyldes visumregler og landegrenser og schengen-avtaler som gjør det illegalt for et menneske fra afrika å oppholde seg i norge uten visum - selv om mennesker fra norge, -helt uten annet begrunnelse enn at de er fra norge ikke behøver visum for å reise til gambia! Derfor har du utnyttelse og derfor har du fattigdom.

hallikvirksomhet, vold, misbruk og mishandling som følger i kjølvannet av prostitusjon

Hva er det akkurat med hallivirksomhet du forakter så mye om jeg tør spørre? Er det ikke bra at prostituerte kan leie seg inn på trygge rom? Eller dele værelse med andre prostituerte?

Visste du at den fæle hallikmannen som utnytter prostituerte ikke finnes? Beviset ligger i at den som blir anklaget for hallikvirksomhet er ofte en uskyldig huseier som i sin villfarelse leide ut til kvinner som brukte boligen til prostitusjon.

Er det du hater så voldsomt med hallikvirksomhet? Hele hallikparagrafen må slettes øyeblikkelig. De eneste vi behøver er lover som beskytter menneskes frihet og behovet for regulering. For eksempel bør alle prostituerte betale skatt, følge arbeidsmiljølover, ha forsikringer, få pensjonspoeng og være ivaretatt på boligmarked.

Den misforståtte skadefryden med å beskytte mennesker mot egne valg med å skade dem med å nekte dem bolig, eller arrestere hus-eieren er bare en fortsettelsen av alminnelige forakt mennesker har mot prostituerte og prostituert-kunder.

Samtidig kan det ikke være fullstendig frislipp heller, sexkjøp- og salg bør nok regueres på en eller annen måte, først og fremst for å ivareta sikkerheten til sexarbeiderne.

Vel og fint dette her, men hva med hobbyhorer da? Mennesker som har egen inntekt og sikkert liv, men ønsker å hore seg på hobbybasis, - hvordan skal du "regulere dette"? Nå er jeg jammen spent på hvordan du ser for deg at formyndere eller staten skal regulere folks privatliv? Er illusjonen komplett?

først og fremst for å ivareta sikkerheten til sexarbeiderne.

Alle mennesker må ha beskyttelse. Alle har vel hørt fortellinger om kunder som blir ranet ikkesant? Så tør de ikke anmelde overgrepet/ranet på grunn av sexkjøpsloven. Herregud, ja jeg skjønner at du har masse sympati for det ene kjønnet, men hva med å forstå begges utfordringer?

Problemet er de som blir tvunget ut i prostitusjon

Som forklart skyldes denne utnyttelsen av mennesker at noen mennesker ikke har de samme rettighetene som deg. Dette her er et voldsomt problem og da er ikke prostitusjon "årsaken", men heller et symptom og bevis for problemet. som skyldes urettferdighet her på jorda.

Hva skal vi gjøre med nigerianske prostituerte da? Gi dem trygderettigheter, rett til arbeid og bolig, og gjøre de helt uavhengig av andre velgjørere? Få en slutt med utenlandsk prostitusjon med at vi har like rettigheter mellom norske kvinner og utenlandske? Det finnes mange tiltak for å fjerne prostitusjon. For eksempel var det på 90-tallet stort sett norske narkomane som var prostituerte, - senere fikk de metadon og subutex, så de sluttet med å prostituere seg. På begynnelsen av 2000-var det polske kvinner som var prostituerte. Plutselig var polen medlem av EU og landets innbyggere fikk de samme frihet og reiserettigheter som andre lands borgere og vips, - forsvant prostitusjonen fra polen.

Du må forstå at menneskehandel, prostitusjon og det å utnytte mennesker en politisk beslutning.

Skrevet

Vet du hva, nå gidder jeg ikke diskutere dette her med deg mer. Du kommer jo ikke med noe konstruktivt i det hele tatt, du bare kverulerer. Jeg har både forklart og begrunnet hvorfor jeg mener som jeg gjør om prostitusjon, og det burde være godt nok. Takk for deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 timer siden, Roci skrev:

Vet du hva, nå gidder jeg ikke diskutere dette her med deg mer. Du kommer jo ikke med noe konstruktivt i det hele tatt, du bare kverulerer. Jeg har både forklart og begrunnet hvorfor jeg mener som jeg gjør om prostitusjon, og det burde være godt nok. Takk for deg.

Med tanke på at jeg er trangsynt, fordomsfull og litt dum synes jeg du har vært flink jeg. Jeg må nok jobbe litt med språket mitt. Folk misforstår og tror at jeg er personlig når jeg snakker generelt. Skal bli flinkere. Takk for respons.

Endret av waco
Skrevet
22 hours ago, waco said:

Det er jeg som hater prostitusjon. Det er det aller verste jeg vet. Jeg misliker sterkt at det finnes menn som betaler kvinner for sex. Det er jo bare til ulempe! Det finnes ikke en eneste fordel i hele verden for menn når det er menn som må betale? Jeg skammer meg på mitt kjønns vegne. Jeg irriterer meg til de grader at det finnes menn som betaler for sex. Hva jeg fantaserer om - er et samfunn hvor ingen menn ville nedlate seg til å gi kvinnen  seieren i kjønnskampen.

Å tape med vilje?

Hvorfor det da?

Men det kan du vel ikke med kelneren hvor du spiser middag heller kan du det?

Hvorfor skal alvorlige problemer som utnytting, tvang, menneskehandel og det å bli misbrukt bli brukt som argument i det hele tatt? Det har vel ingenting med saken å gjøre? Fattigdom avler utnyttelse. At lykkelige mennesker utnytter ulykkelige er forbannelse verden ikke kommer unna. Jeg er jo også en menneskehater og hater disse lovene som er brukt for skape en illusjon om at det å gjøre det verre for mennesker har noen som helst nytte!

Å selge ideen med å gjemme seg bak menneskehandel, - enda man ikke bryr seg om at menneskehandel skyldes visumregler og landegrenser og schengen-avtaler som gjør det illegalt for et menneske fra afrika å oppholde seg i norge uten visum - selv om mennesker fra norge, -helt uten annet begrunnelse enn at de er fra norge ikke behøver visum for å reise til gambia! Derfor har du utnyttelse og derfor har du fattigdom.

Hva er det akkurat med hallivirksomhet du forakter så mye om jeg tør spørre? Er det ikke bra at prostituerte kan leie seg inn på trygge rom? Eller dele værelse med andre prostituerte?

Visste du at den fæle hallikmannen som utnytter prostituerte ikke finnes? Beviset ligger i at den som blir anklaget for hallikvirksomhet er ofte en uskyldig huseier som i sin villfarelse leide ut til kvinner som brukte boligen til prostitusjon.

Er det du hater så voldsomt med hallikvirksomhet? Hele hallikparagrafen må slettes øyeblikkelig. De eneste vi behøver er lover som beskytter menneskes frihet og behovet for regulering. For eksempel bør alle prostituerte betale skatt, følge arbeidsmiljølover, ha forsikringer, få pensjonspoeng og være ivaretatt på boligmarked.

Den misforståtte skadefryden med å beskytte mennesker mot egne valg med å skade dem med å nekte dem bolig, eller arrestere hus-eieren er bare en fortsettelsen av alminnelige forakt mennesker har mot prostituerte og prostituert-kunder.

Vel og fint dette her, men hva med hobbyhorer da? Mennesker som har egen inntekt og sikkert liv, men ønsker å hore seg på hobbybasis, - hvordan skal du "regulere dette"? Nå er jeg jammen spent på hvordan du ser for deg at formyndere eller staten skal regulere folks privatliv? Er illusjonen komplett?

Alle mennesker må ha beskyttelse. Alle har vel hørt fortellinger om kunder som blir ranet ikkesant? Så tør de ikke anmelde overgrepet/ranet på grunn av sexkjøpsloven. Herregud, ja jeg skjønner at du har masse sympati for det ene kjønnet, men hva med å forstå begges utfordringer?

Som forklart skyldes denne utnyttelsen av mennesker at noen mennesker ikke har de samme rettighetene som deg. Dette her er et voldsomt problem og da er ikke prostitusjon "årsaken", men heller et symptom og bevis for problemet. som skyldes urettferdighet her på jorda.

Hva skal vi gjøre med nigerianske prostituerte da? Gi dem trygderettigheter, rett til arbeid og bolig, og gjøre de helt uavhengig av andre velgjørere? Få en slutt med utenlandsk prostitusjon med at vi har like rettigheter mellom norske kvinner og utenlandske? Det finnes mange tiltak for å fjerne prostitusjon. For eksempel var det på 90-tallet stort sett norske narkomane som var prostituerte, - senere fikk de metadon og subutex, så de sluttet med å prostituere seg. På begynnelsen av 2000-var det polske kvinner som var prostituerte. Plutselig var polen medlem av EU og landets innbyggere fikk de samme frihet og reiserettigheter som andre lands borgere og vips, - forsvant prostitusjonen fra polen.

Du må forstå at menneskehandel, prostitusjon og det å utnytte mennesker en politisk beslutning.

Hvis du slutter med å påstå at dette har med skadefryd og forakt å gjøre, og begynner å argumentere i stedet for å fortelle andre hva de mener, så kanskje man kunne fått til en diskusjon med deg. Til nå gjør du jo ikke noe annet enn å tillegge folk meninger.

Og hvis du tror norske narkomane har sluttet å prostituere seg - da må du virkelig oppsøke informasjon om hvordan verden fungerer. Substitusjonsbehandling har ikke forandret mye på det.

Anonymkode: c6f49...09b

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du slutter med å påstå at dette har med skadefryd og forakt å gjøre, og begynner å argumentere i stedet for å fortelle andre hva de mener, så kanskje man kunne fått til en diskusjon med deg. Til nå gjør du jo ikke noe annet enn å tillegge folk meninger.

Og hvis du tror norske narkomane har sluttet å prostituere seg - da må du virkelig oppsøke informasjon om hvordan verden fungerer. Substitusjonsbehandling har ikke forandret mye på det.

Ja du har nok rett i det. Jeg er nok ikke den flinkeste i verden til å føre en debatt. Men du må huske på at jeg snakker med overtroiske folk som gjerne vil "unngå at noen prostituerer seg mot sin vilje" uten tanke om hvor overvåket og kontrollert et slikt samfunn må være for å få forhindret at en milliondel av alle som "gjør noe mot sin vilje" får gjort noe med dette.

Det aller tristeste er at alle argumentene de gode velvillige borgerne foreslår kun inneholder, - straff, bøter, overvåking, trusler, angiveri og alt annet som er til skade her på jorda.

Hvorfor ikke heller forstå at loven har sine begrensinger, - og at det ikke er mulig å forhindre ondskap her på jorda med å påføre mer ondskap? Ingen blir bedre av å få det verre - verken horer, - horekunder, -sexarbeidere, -alminnelige kvinner eller alminnelige menn.

Så jeg beklager det!

Endret av waco
Skrevet (endret)

.pssst kom dobbelt.

Endret av waco
Skrevet
44 minutes ago, waco said:

Ja du har nok rett i det. Jeg er nok ikke den flinkeste i verden til å føre en debatt. Men du må huske på at jeg snakker med overtroiske folk som gjerne vil "unngå at noen prostituerer seg mot sin vilje" uten tanke om hvor overvåket og kontrollert et slikt samfunn må være for å få forhindret at en milliondel av alle som "gjør noe mot sin vilje" får gjort noe med dette.

Det aller tristeste er at alle argumentene de gode velvillige borgerne foreslår kun inneholder, - straff, bøter, overvåking, trusler, angiveri og alt annet som er til skade her på jorda.

Hvorfor ikke heller forstå at loven har sine begrensinger, - og at det ikke er mulig å forhindre ondskap her på jorda med å påføre mer ondskap? Ingen blir bedre av å få det verre - verken horer, - horekunder, -sexarbeidere, -alminnelige kvinner eller alminnelige menn.

Så jeg beklager det!

Hvis du var villig til å lytte til hva folk sier til deg - i stedet for å kalle dem overtroiske og definere hva du tror de mener - så hadde du kanskje opplevd å diskutere. 

Det blir ingen konstruktiv debatt når du har bestemt deg for hva de andre mener i stedet for å høre på hva de har å si.

Skrevet

Sexkjøpsloven er primært fundert på en "uhellig" allianse mellom feminister og konservative religiøse, som underlig nok stadig finner sammen. Vi hadde lover mot misshandling, og for beskyttelse av de prostituerte, før denne loven, men dette handler i liten grad om de prostituertes ve og vell. Dette ser vi jevnlig eksempel på når feminister går hardt ut mot prosenteret, en av få grupper som faktisk bryr seg om de prostituerte og ikke primært egen ideologi. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvilken hensikt det har. Det kommer ikke til å hindre folk fra å kjøpe sex, uansett. Dessuten ser det ut for meg heller som at det straffer kunden. Og skal vi virkelig straffe kunden for å kjøpe sex? Hva med offentlige bordeller i stedet, slik at man kan ha bedre kontroll på hvem som gjør det lovlig eller ikke? 

• Liker 1
Skrevet

Dessuten er traficking av mennesker allerede straffbart. 

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke hvilken hensikt det har. Det kommer ikke til å hindre folk fra å kjøpe sex, uansett. Dessuten ser det ut for meg heller som at det straffer kunden. Og skal vi virkelig straffe kunden for å kjøpe sex? Hva med offentlige bordeller i stedet, slik at man kan ha bedre kontroll på hvem som gjør det lovlig eller ikke? 

Hensikten er nok i stor grad å tilfredsstille egne moralske og ideologiske overbevisninger, ikke så mye å hjelpe noen. Jeg for min del tenker det ville vært så utrolig mye bedre å bruke ressurser på å ta bakmennene hos de som faktisk presses til dette, enn å tvinge kvinnene under jorden og bruke ressurser på å jakte på de som kjøper sex uten å egentlig gjøre noe galt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du var villig til å lytte til hva folk sier til deg - i stedet for å kalle dem overtroiske og definere hva du tror de mener - så hadde du kanskje opplevd å diskutere. 

Det blir ingen konstruktiv debatt når du har bestemt deg for hva de andre mener i stedet for å høre på hva de har å si.

Ja men det er også en del av problemet mitt.

Du må ikke glemme at jeg er overtroisk av natur - og jeg er så overtroisk at jeg ikke en gang tror på at det er mulig å regulere andre mennesker enn seg selv! Selvfølgelig vil et sånt menneske få den aller største forakt mot lover som er til for å skade deg.

Endret av waco
Skrevet
Just now, waco said:

Ja men det er også en del av problemet mitt.

Du må ikke glemme at jeg er overtroisk av natur - og jeg er så overtroisk at jeg ikke en gang tror på at det er mulig å regulere andre mennesker enn seg selv! Selvfølgelig vil et sånt menneske få den aller største forakt mot lover som er til for å skade deg.

Takk til deg. Det holder.

Skrevet
57 minutter siden, Mari Y skrev:

Mennesker elsker det å regulere andre enn seg selv.

Det er derfor mennesker tror det er til hjelp å forhindre at en sexarbeider for betalt for sexen hun arbeider med.

Skrevet
56 minutter siden, Mari Y skrev:

Dessuten er traficking av mennesker allerede straffbart. 

Det sjukeste av alt er hvis du er en sexarbeider vil det kun være straffbart å gi deg penger, - det å ligge med deg er selvsagt ikke straffbart.

Om det blir oppdaget at du får penger for sexen blir pengene beslaglagt og boten blir ikke gitt til deg, - den er det hallik-staten som får.

Det er ganske imponerende at en stat som er så imot hallikvirksomhet skal få penger dersom en mann puler ei hore.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...