AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Dere som jobber fulle arbeidsdager på kontor, PC arbeid osv. føler dere at det går på helsa løs? Selv med pauser og mulighet for å stå, kjenner jeg at for helsa er dette arbeidet helt pyton. Så lenge ved en skjerm hver dag gir trøtthet, vondt i hodet og kroppen kjennes helt nummen. Hvordan har andre det som jobber på kontor? Vurderer dere bytte av jobb? Anonymkode: 8ce28...535
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Ja, jobben er snart på et slikt nivå at det går på helsa løs. Ikke på grunn av at det er kontorjobb i seg selv, men fordi det har vært veldig mye overtid, nesten ikke mulig å ta ut ferie, og generelt mye frem og tilbake når det gjelder beslutninger og organisasjon. Vanskelig å skape endringer, siden det man påpeker og kjemper for bare går inn det ene øret og ut det andre. Men jeg er bevisst på at jeg må trene og ha en god fysisk helse, som hjelper hodet å holde ut. Har vurdert jobbytte de siste årene, og tanken treffer meg oftere. Men det er ikke lett i min bransje, så har på godt og vondt måttet holde ut. For all del, det er en del positivt med jobben også, så alt er ikke mørkt. Men det negative overskygger dessverre det positive. Anonymkode: f8a5d...ef6
Charlene87 Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Jeg har jobbet på kontor i 4 år til sammen , jeg har en en bachelorgrad innen reiselivsledelse, og har sittet mye bak en skjerm. Det går på helsa løs ja, Det er ikke sunt å sitte 6 timer sammenhengende og mer. Jeg merker det veldig godt på kroppen og måtte gå meg en tur rundt bygget ganske ofte, men det er ikke alltid man får tid til det heller. Jeg har alltid vært veldig aktiv, men så ble kroppen min svakere og kondisen MYE dårligere. Fikk musearm og ble sliten i øynene. Nå jobber jeg på butikk/ servitør, og stortrives med det ! har i hvertfall ikke tenkt å tilbake til kontorarbeid med det første.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #4 Skrevet 2. november 2017 Jeg synes det går helt fint så lenge jeg veksler mellom å stå og sitte, er flink til å ta pauser hvor jeg går litt (bruker doen og kaffemaskinen aller lengst unna, og går i trappene for å komme dit), og jeg er flink til å se vekk fra skjermen minst hver 20 minutt. Anonymkode: d9748...b50 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #5 Skrevet 2. november 2017 Etter jeg har vært i permisjon med barn og tilbake på kontor - bare hvordan kroppen blir svakere av alt stille arbeidet i timesvis og enormt trøtt i hodet og øyne av skjerm. Anonymkode: 8ce28...535
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. november 2017 #6 Skrevet 2. november 2017 Kontorarbeidere er kanskje ikke de som har best grunn til å klage...
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #7 Skrevet 2. november 2017 Akkurat nå, Herr Heftig skrev: Kontorarbeidere er kanskje ikke de som har best grunn til å klage... Kontorarbeid er typisk ikke hardt fysisk, men det er ganske tøft mentalt i en del bransjer. Mange er konkurranseutsatte, og man er i praksis på jobb hele tide, også når man er hjemme (dagens muligheter for å bli kontaktet over alt til enhver tid er ikke bare positivt). Tipper du heller ikke ville sagt det samme etter en del 18 timers drag på kontoret (ja, det har jeg også hatt en del av). Anonymkode: f8a5d...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Ikke kontorarbeidet i seg selv går på helsa løs, men klart du må være bevisst på at du sitter mye i løpet av en dag, så desto enda viktigere å bevege seg på fritiden. Men for stor arbeidsmengde, mye overtid og mye stress kan gå utover helsa, absolutt. Og det er nok ikke akkurat uvanlig for mange kontoransatte. Ang det å sitte foran skjerm mye, du bør vurdere skjermbriller eller -filter, som blokkerer blått lys. Skjermbriller dekkes av arbeidsgiver, og det fungerer veldig bra. Anonymkode: f7f7b...a38 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 Jeg har skjermbriller, ryggvennlig stol og en jobb med varierende intensitet og stress, så jeg har ingen fysiske problemer fra kontorarbeid. Passer i tillegg på å trene og spise sunt. Anonymkode: 32603...f4c 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 33 minutes ago, AnonymBruker said: Kontorarbeid er typisk ikke hardt fysisk, men det er ganske tøft mentalt i en del bransjer. Mange er konkurranseutsatte, og man er i praksis på jobb hele tide, også når man er hjemme (dagens muligheter for å bli kontaktet over alt til enhver tid er ikke bare positivt). Tipper du heller ikke ville sagt det samme etter en del 18 timers drag på kontoret (ja, det har jeg også hatt en del av). Anonymkode: f8a5d...ef6 Er kontorarbeider selv faktisk. Men synes mer synd på de som f.eks jobber i bygg og anlegg.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #11 Skrevet 2. november 2017 Jeg trives på kontor! Jeg har mye interaksjon med andre, møter, går til printer og henter kaffe osv. Sitter sjelden stille i mer enn en time om gangen. Det er en grunn til at skoletimer er 45 minutter. Man trenger litt småpauser for å være mest mulig efektiv. Anonymkode: 2c77d...500 1
ajarRun Skrevet 2. november 2017 #12 Skrevet 2. november 2017 I dag var jeg stuck med kontorarbeid i minst femten minutter. Jeg ble nesten galen. Fatter ikke at folk trives under drittlys med drittvegger og falsk faenskap. I morgen tar jeg med ipad lader og holder meg flere meter unna kontoret. Hvordan klarer folk seg med utsikt av en vegg eller en gate? Blir jeg lei av omgivelsene drar jeg bare en annen plass.
Nyttig Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 Veksle mellom å stå/sitte hver 30min, er du enda lurer skaffer du deg en minstep maskin du kan stå på: https://www.proteinfabrikken.no/abilica-ministep.html?gclid=EAIaIQobChMI5uS6m8eg1wIVT40bCh0vzQs8EAQYASABEgIwnPD_BwE går du sakte på denne kan du øke forbrenningen din dramatisk. gå sakte...blir en vane.
Gjest JeSuisLouise Skrevet 2. november 2017 #14 Skrevet 2. november 2017 Jeg syns det går greit Men må trene styrke jevnlig for å ikke få musearm, vondt i ryggen etc. Prøver også å gå litt rundt i bygget eller ta meg en tur ut i løpet av dagen.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. november 2017 #15 Skrevet 2. november 2017 5 timer siden, Herr Heftig skrev: Er kontorarbeider selv faktisk. Men synes mer synd på de som f.eks jobber i bygg og anlegg. Synes langt mer synd på dem som jobber i hjemmetjenesten, med renhold o.l i denne sammenhengen.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #16 Skrevet 2. november 2017 Akkurat nå hadde jeg drept for en kontorjobb. Ikke klag. Anonymkode: 115af...9c2 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #17 Skrevet 2. november 2017 Føler på ingen måte at det går på helsa løs, nei. Tvert imot, om vinteren når jeg tar bussen til jobb og ser bygg- og anleggsarbeidere stå ute i mørket og snøen og jobbe priser jeg meg lykkelig for mitt varme, lille kontor. Synes virkelig ikke at jeg har stort å klage over, selv om det naturlig nok blir litt stive skuldre og tilløp til musearm som jeg må passe på for å holde i sjakk. Ellers har jeg det tipp topp. 18-timersdager (når det ikke er lagt opp til det) og dårlig arbeidsmiljø er vel et problem i seg selv, helt uavhengig av bransje. Anonymkode: 54be7...de5 2
Uni Skrevet 2. november 2017 #18 Skrevet 2. november 2017 Det går utover ryggen iløpet av kort tid. Hev-senk-pult er en fordel, men man trenger også noen unnskyldninger for å gå rundt og strekke på beina. Hvis man ikke drikker kaffe og ikke går ofte på do, så blir det veldig passivt.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #19 Skrevet 2. november 2017 Ja, derfor jeg utdanner meg til spl. Anonymkode: 62e3d...df7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 8 hours ago, Anonymus Notarius said: Synes langt mer synd på dem som jobber i hjemmetjenesten, med renhold o.l i denne sammenhengen. Prøv en uke eller to som forskalingssnekker eller jernbinder ute i kulda så virker det som en drøm å kunne hjelpe eldre mennesker. Anonymkode: 4164f...496 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå