Gå til innhold

Fuglelopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at katten har tatt med lopper inn, datteren min har fått noen myggestikk lignende prikker på kroppen. Katten vår har sneket seg opp i senga hennes ett par ganger den siste uka. Hva må jeg gjøre? Skal gi katten dråper etterpå, men hva gjør jeg med senga og tøyet hennes? Og evnt soffan?

Anonymkode: ec9b2...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde fuglelopper var om våren jeg... men uansett så er det vel bare å vaske sengetøyet på 60 grader. 

Ellers så holder det sikkert med støvsuging og vanlig renhold vil jeg tro. 

Anonymkode: 92d27...ea9

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde fuglelopper var om våren jeg... men uansett så er det vel bare å vaske sengetøyet på 60 grader. 

Ellers så holder det sikkert med støvsuging og vanlig renhold vil jeg tro. 

Det er visst en liten topp i sept-nov også. Vet du om man må opp med alt av sofaputer og støvsuge også?

• Liker 1
Skrevet

Fugleloppene dør av seg selv, de kan ikke leve lenge, hverken på mennesker eller katter, eller sengetøy. Jeg pleier å bli bitt av dem på våren, gjør ingenting, de forsvinner av seg selv.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er visst en liten topp i sept-nov også. Vet du om man må opp med alt av sofaputer og støvsuge også?

Jeg har selv ikke gjort så mye med dette. Er sikkert ikke nødvendig side de ikke overlever uansett. Men hvis du føler behov for litt ekstra rengjøring pga dette så gjør du det føler du bør. Trenger ikke endevende hele huset! 

Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Fugleloppene dør av seg selv, de kan ikke leve lenge, hverken på mennesker eller katter, eller sengetøy. Jeg pleier å bli bitt av dem på våren, gjør ingenting, de forsvinner av seg selv.

Ja men datteren min reagerer nok på bittene, så jeg tenkte å gjøre det best mulig imellomtiden før de dør naturlig. Har støvsuget rommet og sengen hennes, så nå håper jeg det ikke dukker opp flere prikker. Hvor lenge har man forresten plager av bitt? Jeg har ikke fått bekreftet bittene hos lege (dårlig erfaring fra flere leger som aldri kan stille noen diagnose på hva utslett/prikker er, og beskjed om å se det ann), men tenker det er logisk siden katten sov i sengen hennes. Bittene ligner myggstikk, sant?

Skrevet

Ja, de ligner myggestikk de jeg har fått tidligere.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men datteren min reagerer nok på bittene, så jeg tenkte å gjøre det best mulig imellomtiden før de dør naturlig. Har støvsuget rommet og sengen hennes, så nå håper jeg det ikke dukker opp flere prikker. Hvor lenge har man forresten plager av bitt? Jeg har ikke fått bekreftet bittene hos lege (dårlig erfaring fra flere leger som aldri kan stille noen diagnose på hva utslett/prikker er, og beskjed om å se det ann), men tenker det er logisk siden katten sov i sengen hennes. Bittene ligner myggstikk, sant?

Mine bitt ligner store myggstikk. Området rundt bittet hovner opp og kan bli på størrelse med en femtiøring. Det klør helt ekstremt, så gir det seg, før det begynner å klø igjen en stund senere. Det kan vare i flere uker. 

Bittene er ofte i rekke, som regel tre eller flere. Loppene vandrer, prøvebiter, vandrer litt til... 

Aloe vera og unngå å klø på. Å klø på/ta på bittet, gjør ofte at det begynner å klø. Kløen gir seg fortere om man unngår å klø på, selv om det er nesten umulig å la være. 

Anonymkode: 64785...921

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine bitt ligner store myggstikk. Området rundt bittet hovner opp og kan bli på størrelse med en femtiøring. Det klør helt ekstremt, så gir det seg, før det begynner å klø igjen en stund senere. Det kan vare i flere uker. 

Bittene er ofte i rekke, som regel tre eller flere. Loppene vandrer, prøvebiter, vandrer litt til... 

Aloe vera og unngå å klø på. Å klø på/ta på bittet, gjør ofte at det begynner å klø. Kløen gir seg fortere om man unngår å klø på, selv om det er nesten umulig å la være. 

Anonymkode: 64785...921

Ok, tusen takk for svar:)

Skrevet

Bitt fra fuglelopper klør veldig mye, og oppstår gjerne i "klynger".

Anonymkode: 332f2...24c

Skrevet

zyrtec og eurax og å holde katten inne til det ikke er lopper ute mere er det eneste som funker her når det kommer en sånn bølge. Er forferdelig!

Anonymkode: 2147b...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...