Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å skriver en oppgave om hvorvidt sansing kan regnes som en god kilde til kunnskap om den ytre verden. Jeg er litt usikker på hva mitt syn om saken egentlig er, har du noen gode argumenter for og imot? Trenger litt hjelp til å bli overbevist! 

Anonymkode: cddb8...7df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er sansing? 

Anonymkode: 6c614...405

Skrevet

Tja, om du tar for deg en person som er psykotisk- kan han stole på sansene sine? Hva vil det si å stole på sansene sine? For oss som individ, er det egentlig noe forskjell på det vi tror vi opplever og det vi opplever? Om vi lever et hetl liv som for alle andre er galskap og feil, så er det fortsatt den eneste sannheten det individet kjenner til. Kan en person tro på en gud fordi han føler at den eksisterer? Kan en person tro på en person om han føler den lyver? Hvordan er virkelighetsoppfatningen til en som er fargeblind if rohodl til en med bra syn eller en blind person?

osv

Anonymkode: 6a728...0d0

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter å skriver en oppgave om hvorvidt sansing kan regnes som en god kilde til kunnskap om den ytre verden. Jeg er litt usikker på hva mitt syn om saken egentlig er, har du noen gode argumenter for og imot? Trenger litt hjelp til å bli overbevist! 

Hvis det er en skoleoppgave du skal skrive, spiller det da ingen rolle hvilket syn du har på saken. 

Fagstoffet må du nesten lese selv...

Anonymkode: d404b...709

Skrevet

En ting jeg har observert er at mennesker som lider av mye paranoide tanker og kanskje også psykoser ofte tar inn mye riktig om menneskene rundt seg som friske ikke gjør fordi det gården hus forbi. Personlig har hårene reist seg i nakken min flere ganger rundt psykotiske mennesker og hva de greier å plukke opp uten at det er blitt sagt noe.

Anonymkode: 560fb...a75

• Liker 1
Skrevet

Les Husserl, Heidegger og Sokolowski. Sett av et par år.

Semiotikk og fenomenologi er viktige grunnforutsetninger for det du skriver om.

Anonymkode: 83981...0b7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg har observert er at mennesker som lider av mye paranoide tanker og kanskje også psykoser ofte tar inn mye riktig om menneskene rundt seg som friske ikke gjør fordi det gården hus forbi. Personlig har hårene reist seg i nakken min flere ganger rundt psykotiske mennesker og hva de greier å plukke opp uten at det er blitt sagt noe.

Anonymkode: 560fb...a75

Ja i følge shamaner så er shizofreni egentlig en type høyfrekvent åndelighet med evner som andre ikke har, men som man ikke greier å takle på forsvarlig vis fordi det er så fremmed i dagens samfunn og menneskehet. 
F.eks mange shchizofrene som føler seg synske, snakker med ånder, får veiledning fra ånder, kan lese mennesker, kan høre andres tanker (som stemmer) osv men vi blir opplært til at dette ikke går an og derfor blir man sinnsforvirra og psyk. Er sikker på at om vi hadde fått opplæring i disse sansene så ville ikke like mange vært psykisk syke, for de hadde lært seg måter å kanalisere og styre disse evnene og ikke bli så overveldet av dem. 

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja i følge shamaner så er shizofreni egentlig en type høyfrekvent åndelighet med evner som andre ikke har, men som man ikke greier å takle på forsvarlig vis fordi det er så fremmed i dagens samfunn og menneskehet. 
F.eks mange shchizofrene som føler seg synske, snakker med ånder, får veiledning fra ånder, kan lese mennesker, kan høre andres tanker (som stemmer) osv men vi blir opplært til at dette ikke går an og derfor blir man sinnsforvirra og psyk. Er sikker på at om vi hadde fått opplæring i disse sansene så ville ikke like mange vært psykisk syke, for de hadde lært seg måter å kanalisere og styre disse evnene og ikke bli så overveldet av dem. 

Nå tror jeg ikke det er dette TS er ute etter, men jeg må bare svare på dette. Jeg har en venninne som var innlagt flere ganger pga såkalt psykose, hun gikk sjamanskole og har vært frisk siden. Det finnes også en organisasjon - Hvite Ørn - som jobber for å få alternativ behandling inn på psykiatrisk. Lederen der var psykotisk og ble også frisk med sjamanisme. Det er akkurat det du beskriver som de lærte, å kanalisere og styre evnene og ikke bli overveldet av dem, så artig å se noen skrive om det her på forumet :) 

Anonymkode: 3214a...f0e

• Liker 1
Skrevet
På 2.11.2017 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Sansing er vel det samme som å observere, implisitt. I så måte er epistemologien f.eks positivistisk, altså at sanserfaring er den eneste måten å oppnå viten på. 

Skrevet

Sansning, det er slik vi manøvrerer oss i denne verden. Men hvis man er reduksjonist i tillegg så får man et problem. Da tror man hele verden er som de man omgås eller som de man møter på internett. Det ser du i mange av trådene på KG hvis du holder øynene åpne. Kanskje et av de største problemene vi mennesker har, at den måten vi manøvrerer oss på ofte også er den vi bruker til å redusere verden rundt oss. Man må holde sinnet åpent for at ting der ute kan være veldig annerledes enn det man tror slik at man ikke setter seg fast i fordomsfulle forestillinger. Og som man kanskje også kan sanse i senere erfaringer i livet.

Anonymkode: c0ac5...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...