Gå til innhold

Er jeg en kjip "tante"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble for noen år siden sammen med en mann som har et tantebarn på 10 år. Dette tantebarnet driver med flere idretter og korps. Vi har rundt juletider og sommer stilt opp på samtlige arrangementer og konserter dette barnet har hatt. Men i den siste tiden har moren begynt å invitere oss på arrangementer som har kræsjet med vår timeplan. Vi får da høre at vi "aldri stiller opp". Saken er at invitasjonen kommer gjerne én til to dager før det skal skje og det tar nesten alltid sted i en helg. Nå nylig fikk vi beskjed om å stille opp på et 5 timers korpsseminar på lørdag. Vi kan ikke. Vi er invitert bort i middagsselskap til et vennepar, som inviterte oss for flere uker siden. Det kræsjer totalt med tidspunktene og siden dette seminaret tar sted i en by 1-2 timer unna vår må vi altså vie hele dagen til dette. Vi sa dermed ifra at det ikke passet og ble møtt med sure miner. Vi er i midten av 20-årene og syns det er virkelig kjipt at andre skal bli såret av at vi ikke kan stille opp. Vi har ikke barn selv, nettopp fordi vi ikke har tid til det enda. Er dette å forvente?

Anonymkode: 3fa35...142

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal forvente at de sier ifra i god tid om dere er ønsket der. Latterlig å gi dere beskjed så sent, dere har et liv dere også. Om du har dårlig samvittighet ovenfor barnet kan du invitere henne på helgebesøk der dere drar på kino sammen, spiser ute og andre morsomme aktiviteter

• Liker 16
Skrevet

Herregud. Som tante? Er dere en ekstremt tett familie? Tror ikke mine tanter eller onkler stilte opp på noe da jeg var liten, og det gjør dem overhodet ikke til dårlige familiemedlemmer. Har et nært og godt forhold til flere av dem, men de hadde da vitterlig nok med sine egne liv da jeg var liten. Er det virkelig vanlig at mer enn foreldre og evt besteforeldre er med på slikt?

• Liker 21
Skrevet

Det er da ikke vanlig at tanter og onkler stiller opp på slike ting? Spesielt om de bor så langt unna. 

Har aldri vært borti annen familie enn småsøsken, foreldre og kanskje besteforeldre på slike tilstelninger, med mindre det er noe stort hvor barnet spiller en solo eller lignende. 

Har dette barnet ingen annen familie som blir med på disse tingene siden barnets mor halveis krever at dere møter opp? 

Dere får si til mor at dere har travle liv, og hvis det skal være den minste mulighet for at dere kan møte opp på slike ting trenger dere å få vite om det minst to uker på forhånd.

• Liker 10
Skrevet

Nei. Det er ikke å forvente at dere skal stille opp på slikt overhodet (med mindre dere har en avtale om å avlaste foreldrene av spesielle grunner). Hvis dere liker det og vil, selvsagt. Julekonsert med korpset, en viktig kamp. Men korpsseminar? Det går vi ikke på selv en gang hvis vi kan slippe.

• Liker 7
Skrevet

Så det er ikke så vanlig altså. Puh! Da kan jeg kanskje senke skuldrene litt.

Nei, hun er alenemor til barnet. Faren bor et annet sted i Norge. Besteforeldrene bor like ved, da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk aldri hørt om tanter og onkler som stiller opp på sånt. Når hun er alenemor skjønner jeg på en måte at hun ønsker at flere skal delta i barnets liv, og at broren hennes har stilt opp mye. Men da må hun jo hvertfall klare å planlegge. Hun vet vel om disse arrangementene lenge før?

Jeg syns det høres utrolig bra ut det dere har stilt opp på til nå, og hun kan ikke forvente at dere alltid kan. Hvis dere får egne barn vil jo dette også bli tydelig, siden man da må prioritere litt annerledes, spesielt om det er langt å kjøre.

• Liker 9
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke vanlig at tanter og onkler stiller opp på noe som helst, med mindre dere er nære og barnet f. eks. spiller en solo, har en rolle i et skuespill eller lignende. Å komme på fotballkamper til lilleputtlaget, sette av en hel dag til korpsseminar og lignende er absolutt ikke vanlig for tanter og onkler å delta på.

Anonymkode: d6c79...f42

• Liker 7
Skrevet

I min familie er vi veldig sammensveiset, vi drar på ferie sammen, feirer alt som kan feires sammen, spiser middag sammen hver uke osv. Jeg har ett barn som er det eneste barnet i familien, og mine foreldre og søsken er veldig engasjert, har han på overnatting og tar ham med på ting.

Men det har aldri falt meg inn å forvente at de skal stille opp på sånne ting som du beskriver. En gang har jeg invitert dem til å se på ham i en fotballturnering fordi den tilfeldigvis fant sted like ved der de bodde, og moren min var med på en avslutning i barnehagen en gang, men det er alt. De har da sitt eget liv også.

Anonymkode: 58f11...fac

• Liker 5
Gjest C.Tramell
Skrevet

Synes det høres ut som dere gjør en utmerket innsats og stiller opp på mer enn mange andre tanter og onkler gjør. De kan ikke forvente at dere skal legge alt annet til side for å kunne være med på ting som skjer rundt barnet. 

Skrevet

Er jo bare ¨si ifra at dere må ha slik info i veldig god tid. Si at det er normalt å hold eløfter, så når man har andre avtaler, blir det priortert. ER dere ønsker der, så sier de ifra i bedre tid.

Anonymkode: a9d3e...d3d

Skrevet

Samboeren din får ta en prat med søsteren sin og lage klarere avtaler. Dere kan være fast barnevakt for eksempel, annen hver torsdag eller noe, da henter dere og lager middag osv, og mor har en dag hun kan legge avtaler og ærend til. Eller gå på alle korpskonsertene (med beskjed i god tid), men ikke idrett. At dere gjerne vil komme på julekonserten, at de er velkomne på søndagsmiddag hos dere en gang i måneden. At ellers er det bare å spørre, også på kort varsle, men hun (og barnet) må tåle at det ikke passer. Passer det, så stiller dere opp. Passer det ikke, nei, da passer det ikke.

Skrevet

Gi en beskjed om at dere har egne liv og at hun må gi informasjon om ting tidligere hvis det er sånn at hun vil dere skal delta.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble for noen år siden sammen med en mann som har et tantebarn på 10 år. Dette tantebarnet driver med flere idretter og korps. Vi har rundt juletider og sommer stilt opp på samtlige arrangementer og konserter dette barnet har hatt. Men i den siste tiden har moren begynt å invitere oss på arrangementer som har kræsjet med vår timeplan. Vi får da høre at vi "aldri stiller opp". Saken er at invitasjonen kommer gjerne én til to dager før det skal skje og det tar nesten alltid sted i en helg. Nå nylig fikk vi beskjed om å stille opp på et 5 timers korpsseminar på lørdag. Vi kan ikke. Vi er invitert bort i middagsselskap til et vennepar, som inviterte oss for flere uker siden. Det kræsjer totalt med tidspunktene og siden dette seminaret tar sted i en by 1-2 timer unna vår må vi altså vie hele dagen til dette. Vi sa dermed ifra at det ikke passet og ble møtt med sure miner. Vi er i midten av 20-årene og syns det er virkelig kjipt at andre skal bli såret av at vi ikke kan stille opp. Vi har ikke barn selv, nettopp fordi vi ikke har tid til det enda. Er dette å forvente?

Mannen har et tantebarn? :fnise:

Anonymkode: 9088e...ea8

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5 timers korpsseminar?? Hjelpes! Det hadde jeg nektet å være med på selv som mor. Ja, så langt jeg ikke kunne gjemt meg et sted med øreplugger og helst en halv flaske cognac. Det høres jo fullstendig urimelig ut at du skal være med på det. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tanter og onkler som gjerne kom på håndball- og fotballkamper, men de kom f.eks. aldri på en håndballcup om den varte hele dagen eller helgen. Er en viss forskjell mellom arrangementer som kanskje varer 1,5 timer totalt + reisevei, og arrangementer som er på 5 timer...

Skrevet

Jeg har aldri sett en håndballkamp. Kommer sikkert til å gjøre det i fremtiden, men i min familie er det ingen som forventer at tanter og onkler skal gjøre slike ting. De kan hvis de vil. Foreldre skal stille opp. 

Hat du planer så går det helt fint. Hvis noen slenger med leppa og sier at du ikke stiller opp nok, så er det de som krever for mye. 

Ja, man kan komme av og til, men det er ikke normen at onkel og tante kommer på hver kamp eller konsert. 

For meg er å «stille opp» å tilbringe tid med barnet. Å se på at hun spiller fløyte eller hva det nå måtte være er ikke det eneste måten å stille opp på.

Skrevet

Nei vettu hva TS, det der er helt urimelig av mor å forvente at dere skal stille opp på! Jeg stiller gjerne opp på ting for tantebarna mine selv, dersom det passer med MIN timeplan! 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Bonusmammaen skrev:

5 timers korpsseminar?? Hjelpes! Det hadde jeg nektet å være med på selv som mor. Ja, så langt jeg ikke kunne gjemt meg et sted med øreplugger og helst en halv flaske cognac. Det høres jo fullstendig urimelig ut at du skal være med på det. 

😂 bra skrevet! Rake motsetningen til mange andre skinnhellige kommentarer. Bruke en dag på noe sånt. For noe sprøyt.Korpsseminar i 5 timer, vil foreldre seg såpass vondt? Attpå til å forlange av ent tante? 

Anonymkode: 70425...118

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, et 5-timers korpsseminar hadde jeg ikke giddet å vært med tanteungen min på uansett om jeg hadde hatt tid. Datteren min spilte i korps tidligere, og aldri i verden om jeg forventet at tanten hennes skulle være med på noe sånt noe. 

Anonymkode: 5e1c2...32e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...