AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Heihei! Jeg holder på å komme i bedre form og å gå ned i vekt. Et av tipsene for å motivere seg selv er blant annet å ha belønninger når man når delmål. Men jeg er så dårlig på å finne på sånn selv (i tillegg har jeg nærmest tvangstanker rundt det å bruke penger selv om jeg har dem, så kanskje det hjelper hvis noen andre foreslår det). Noen av delmålene mine er å bruke under en time på ei sånn runde jeg har (startet på 1.32.00, har brukt et år på å komme hit) 113 kg (da har jeg gått ned 30 kg) 100 kg Ellers har jeg enda flere små delmål som går på cm rundt histen og pisten og mål innenfor livsstil og sånn. Spesielt gleder jeg meg til å klare under en time på den runda mi og har lyst til å gi meg selv en eller annen fin belønning da! Hva har dere brukt som belønninger? Og hva er deres delmål? Setter pris på alt av egne erfaringer rundt dette, og også bare tips til hva man kan bruke som gulrot! Anonymkode: 1e94d...39e
Pringle Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Jeg er ikke noen tilhenger av å belønne seg selv for å ta vare på helsa si, jeg mener det kan få motsatt av ønsket effekt - man har på den ene siden det forferdelige man må gå igjennom (som man strengt tatt ikke engang "trenger"; ingen tvinger deg til å spise mindre og bevege deg mer), og på den andre siden det behagelige, som man bare kan gjøre seg fortjent til gjennom lidelse og forsakelse; det forsterker oppfatningen av at "prosjekt slanking" er noe man helst ville sluppet. Isteden bør nødvendige, hverdagslige ting gjøres så enkelt og knirkefritt som mulig. Jeg har derfor mer tro på å bygge inn belønning i selve handlingen. Feks kjøper jeg ikke en smoothiemaskin som belønning for å spise sunt en måned, jeg kjøper den så det blir enklere å lage mat som passer inn i min hverdag og det blir lettere og hyggeligere å få inn den næringen jeg trenger. Våtdrakten er ikke en belønning for å ha gått ned tjue kilo, men noe jeg endelig får på meg etter å ha gått ned, og dykking er noe jeg alltid har hatt lyst til, og nå lar det seg også fysisk gjøre. Ved å ikke kjøpe så mye sjokolade og potetgull, har jeg råd til å spandere på meg litt lekrere sko og fjongere klær, og jeg føler meg freshere med færre kilo på kroppen, sånn at det føles meningfylt å bruke mer penger på tant og fjas. Sånne ting. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Når man skal belønne seg selv for å ha vært sunn og trent, bør belønningene være av den typen som bygger oppunder målene man har satt seg. Som - ny pulsklokke - nye treningsklær/sko - nytt treningsutstyr (vannflaske, treningsstrikk til å bruke hjemme, etc) Og ikke type usunn mat eller andre usunne utskeielser som gjør målene vanskeligere å oppnå. Anonymkode: d1724...bf4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #4 Skrevet 2. november 2017 For hvert store mål jeg når, kjøper jeg meg et matchende sett med treningsklær som jeg har ønsket meg lenge. Dette kan koste en del da min smak faller på de litt dyrere klærne, så er ikke noe jeg kan kjøpe i hytt og pine heller, og passer derfor flott som en belønning. I tillegg blir jeg enda mer motivert av å trene når jeg har et flott antrekk å vise meg frem i. Anonymkode: 1f417...45b
Tvist Skrevet 2. november 2017 #5 Skrevet 2. november 2017 Jeg gjør det alle sier man ikke skal gjøre. Hver gang jeg har gått ned 2 kg, koser jeg meg med chips og dipp. Funker for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Jeg tenker at du må finne ut hva som har verdi for deg. Nå i høst inngikk jeg en avtale med en venn om at vi skulle konkurrere om hvem som kunne gå flest ganger hjem fra jobb i stedet for å ta kollektivtrafikk i en periode. Ganske kjapt oppdaget vi at for han medførte konkurranse-elementet at det var mer sannsynlig at han gikk, mens for meg gjorde det ingenting fra eller til fordi jeg ikke synes det er spesielt viktig å vinne. Anonymkode: a5ade...c5b 1
SnoopyBoy Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 På 2.11.2017 den 14.04, AnonymBruker skrev: Heihei! Jeg holder på å komme i bedre form og å gå ned i vekt. Et av tipsene for å motivere seg selv er blant annet å ha belønninger når man når delmål. Men jeg er så dårlig på å finne på sånn selv (i tillegg har jeg nærmest tvangstanker rundt det å bruke penger selv om jeg har dem, så kanskje det hjelper hvis noen andre foreslår det). Noen av delmålene mine er å bruke under en time på ei sånn runde jeg har (startet på 1.32.00, har brukt et år på å komme hit) 113 kg (da har jeg gått ned 30 kg) 100 kg Ellers har jeg enda flere små delmål som går på cm rundt histen og pisten og mål innenfor livsstil og sånn. Spesielt gleder jeg meg til å klare under en time på den runda mi og har lyst til å gi meg selv en eller annen fin belønning da! Hva har dere brukt som belønninger? Og hva er deres delmål? Setter pris på alt av egne erfaringer rundt dette, og også bare tips til hva man kan bruke som gulrot! Anonymkode: 1e94d...39e Hei. Belønninger er viktige for å holde motivasjonen oppe, men jeg tenker at det er viktig at du ikke bruker mat som belønninger. For jeg vet at det er noe man let kan gjøre. Som andre har sagt over her, handler det ikke bare om å gå ned i vekt, men å legge seg til bedre og sunnere vaner. For å legge til rette til en sunnere livsstil. Om du ikke gjør dette er det let å falle tilbake i usunne vaner. Kan du ikke kjøpe deg en ny bukse. Så kan et nytt mål være å passe inn i disse? Det hjalp i allefall meg veldig mye med motivasjonen . Det er vel ikke for dyrt å kjøpe seg et nytt plagg ?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 Jeg har brukt ny veske, øredobber, sjal, ny bukse, sminke o.l. som belønning😀 Vel fortjent synes jeg selv😉 Anonymkode: 7887a...16c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Mine uvaner var ting som kostet penger. Slik som å kjøre/buss i stedet for å gå, junkfood, snacks osv. Jeg regnet på hva disse uvanene kostet meg i snitt per uke og trakk fra det det sunne alternativet koster (må jo ha noe å spise på når godteskålen og take awayen blir borte!). Lagde meg en sparebøsse med en liste over ting jeg ønsker meg. Hver uke tok jeg ut uvane-pengene og det som var igjen da uken var omme la jeg på sparebøssen. Det ble en god motivasjon å få det så tydelig hva jeg kunne velge i stedet for alle disse uvanene som bare ga kortvarig glede og langvarig frustrasjon. Hver uke ble et mål i å velge det som ga meg mest langsiktig. Anonymkode: a2028...409 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå