Gå til innhold

ferie i oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sa opp jobben min i forrige uke, og oppsigelsestiden min er ut november. Sjefen sa at det bare var å glemme å få gå før, så da respekterer jeg selvfølgelig det. Jeg har bare hatt 2 uker ferie, og begynte i denne jobben i februar i år. Hvordan er ferieloven ift når jeg har ferie igjen på dette tidspunktet? Nye jobben vil svært gjerne ha meg inn ASAP

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med sjefen så fort som mulig om dette, enten tar du ut ferie i oppsigelsestiden, eller så får du den utbetalt (eller overført til ny arbeidsgiver, hvis for eksempel begge er statlige).

Anonymkode: 9dc52...cfe

Skrevet

Sjefen lar meg ikke gå før uansett, som vil si at jeg ikke får ferie heller; han skulle nok ønske at jeg hadde 1 mnd til oppsigelsestid, men det burde han tenkt på før. jeg lurer på om jeg har krav på det, slik at jeg kan kreve det. 

Skrevet

Dersom det stemmer at du begynte i jobben i år, har du ikke opparbeidet deg ferierettigheter for dette kalenderåret.

Anonymkode: 2c2ec...dab

• Liker 1
Skrevet
(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_2

Jeg var litt rask med forrige svar.

Dersom du tar ut ferie, vil du ikke få lønn for de dagene. Ferie opparbeides pr kalenderår, mens feriepenger det forregående året. Dvs, dersom du tar ut ferie nå, vil du tape en del feriepenger på det. Feriepengene som du har opparbeidet deg dette kalenderåret, skal du ha utbetalt sammen med siste lønnen din.

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det stemmer at du begynte i jobben i år, har du ikke opparbeidet deg ferierettigheter for dette kalenderåret.

Joda, det har hun. Alle som er ansatt før 1.9 i ferieåret (som er inneværende år) har krav på full ferie. Det hun ikke har, er rett på feriepenger.

Endring: Jeg ser du korrigerte deg selv. Men, hun taper ikke nevneverdig mye feriepenger. Det hun taper, er lønn for den tiden hun eventuelt tar ferie

Endret av Eliza Doalot
Skrevet
23 timer siden, Skippertaket skrev:

Hei,

Jeg sa opp jobben min i forrige uke, og oppsigelsestiden min er ut november. Sjefen sa at det bare var å glemme å få gå før, så da respekterer jeg selvfølgelig det. Jeg har bare hatt 2 uker ferie, og begynte i denne jobben i februar i år. Hvordan er ferieloven ift når jeg har ferie igjen på dette tidspunktet? Nye jobben vil svært gjerne ha meg inn ASAP

Du har ikke krav på å ta ut ferie i oppsigelsestiden når det er du som har sagt opp og ferie ikke var avtalt på forhånd. Unntaker er om du ikke rekker å avvikle restferien etter oppsigelsestiden er over, men du har igjen 3 uker ferie, og det rekker du å ta ut etter at oppsigelsestiden er over.

Ferieloven

Anonymkode: b6c90...26e

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke krav på å ta ut ferie i oppsigelsestiden når det er du som har sagt opp og ferie ikke var avtalt på forhånd. Unntaker er om du ikke rekker å avvikle restferien etter oppsigelsestiden er over, men du har igjen 3 uker ferie, og det rekker du å ta ut etter at oppsigelsestiden er over.

Ferieloven

Når man skal inn i ny jobb asap, så rekker man jo natulig nok ikke å avvikle ferie. TS har dermed rett på ferie. 

Anonymkode: 34194...1fd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skal inn i ny jobb asap, så rekker man jo natulig nok ikke å avvikle ferie. TS har dermed rett på ferie. 

Nei, det har hun ikke. Det er ikke arbeidsgivers problem at TS skal begynne rett i ny jobb. Hun har derimot krav på å få tatt ut tre uker før jul hos ny arbeidsgiver.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har hun ikke. Det er ikke arbeidsgivers problem at TS skal begynne rett i ny jobb. Hun har derimot krav på å få tatt ut tre uker før jul hos ny arbeidsgiver.

Jo,hun har krav på det. Kan den ikke tas ut, så skal TS ha tilbake lønnstrekk for de ukene TS egentlig skulle ha hatt ferie. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo,hun har krav på det. Kan den ikke tas ut, så skal TS ha tilbake lønnstrekk for de ukene TS egentlig skulle ha hatt ferie. 

Nei, hun har ikke krav på å få ta ut ferie hed nåværenfr arbeidsgiver. Men naryrligvid har hun rett på å få tilbake evt lønnstrekk for ferie hun ikke har fått tatt ut. 

Skrevet

Hvor lang oppsigelsestid har du? Nåværende arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal jobbe etter 10. desember, siden siste mulighet til å ta ut de 3 siste ferieukene er fra 11 desember. Hvorvidt du faktisk tar 3 uker ferie, eller om du begynner i ny jobb den 11 mener jeg nåværende arbeidsgiver ikke har noe med. 

Skrevet
På 2.11.2017 den 12.25, Skippertaket skrev:

Hei,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 les under p. 8. 

Anonymkode: a8449...999

• Liker 1
Skrevet

Tenkte du å ta ferie hos nåværende arbeidsgiver, for å begynne tidligere hos ny arbeidsgiver? I så fall er ikke dette lov...

Anonymkode: f0517...91e

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du å ta ferie hos nåværende arbeidsgiver, for å begynne tidligere hos ny arbeidsgiver? I så fall er ikke dette lov...

Anonymkode: f0517...91e

Du har rett, og jeg hadde feil i #12. Fant utfyllende informasjon her:

http://www.dagensperspektiv.no/2011/avvikling-av-ferie-i-oppsigelsestid

"Du selv om en slik avtale inngås, men heller avvikle den i juli måned hos ny arbeidsgiver. Her må du merke deg at en slik ordning vil innebære brudd på den avtale du eventuelt inngår med nåværende arbeidsgiver. Dette kan få konsekvenser, blant annet fordi din lojalitetsplikt til arbeidsgiver gjelder, selv om du er i oppsigelsestid."

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, hun har ikke krav på å få ta ut ferie hed nåværenfr arbeidsgiver. Men naryrligvid har hun rett på å få tilbake evt lønnstrekk for ferie hun ikke har fått tatt ut. 

Det er det første året, så hun har ikke noen betalte feriedager til gode.

Anonymkode: ae26d...6d4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det første året, så hun har ikke noen betalte feriedager til gode.

Anonymkode: ae26d...6d4

Svært få har betalt ferie. For fastlønnede gjøres det som regel trekk for ferie i juni-/julilønnen. Dersom man har opparbeidet seg feriepenger utbetales disse i steden. Dersom man ikke har det, får man ingenting den måneden. 

Dersom hun er trukket for ferie hun ikke har rukket å ta, skal dette trekker tilbakebetales til henne.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...