Gå til innhold

Kald, flytende mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Iskrem :essen2:
Vaniljesaus
Sjokomelk

Anonymkode: afca6...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eggedosis :sikle:

Anonymkode: afca6...65e

• Liker 2
Skrevet

Nærngsdrikk fra apotek

Anonymkode: f4a7b...e0b

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ohh, da skal jeg finne det! 

Åhh, det minner meg om sånn semulegrøt fra barndommen! Det er jo enkelt å lage, så tror jeg må få laga litt av det og kjølt ned :)

Anonymkode: f23ff...baf

åh, farsken, skulle ønske at jeg visste om det når jeg opererte ut to visdomstenner for halvannet år siden :fnise:

Jeg spiste kald mat i to dager, og myk mat i kanskje en ukes tid. Jeg tok en på hver side, samtidig, så jeghadde liksom ikke noen plass å tygge på:p Kalde vafler og pannekaker kan også funke. Lett å tygge med fortennene i det minste:p

Skrevet

Ser at du får en rekke tips om melkeprodukter - det er ikke tilrådelig ved inngrep i munnhulen/tanntrekking. Grunnen er at melkesyrebakteriene løser opp "blodproppen" som danner seg der hvor tannen er trukket, og dermed økes risikoen for etterblødninger. 

Melkeprodukter bør unngås en uke etter inngrepet. 

Matforslag:

Klar buljong, moset eple/banan/pære, brød uten skorpe, leverpostei, mosete grønnsaker (kok opp blomkål/brokkoli/gulrøtter/kålrabi, poteter osv. i lettsaltet vann, hell av vannet, og mos grønnsakene) er grei kost. 

Det viktigste er væskeinntaket, f.eks. lunken kamillete, ingefærte, salviete, vann.

Koffeinholdige drikker som Cola, svart og grønn te, kaffe bør unngås de 3-5 første dagene. 

Anonymkode: 6a8ab...377

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte vel hovedsakelig på helfabrikat som man får kjøpt rett fra butikken (glemte visst å skrive det), men takk for andre gode tips :) 

Har du stavmikser? Anbefaler grønnsaksupper. Moset kjøtt har jeg ikke prøvd, da tror jeg moset fiskesuppe er bedre,, f.eks tilsette vesterålens fiskeboller og bruke stavmikser. Tenker du på ala fjordland eller posesupper? Tror det er fjordland som har tomatsuppe med kjøttboller, den tror jeg fint kan moses og spises romtemperert. Ellers er blomkålsuppe godt, men har bare laget det fra bunnen av. Vet ikke om man får det på pose. Du trenger proteiner så ville kanskje prøvd å ha et  eller to rått egg i suppa og røre, passer i alle fall til tomatsuppe.

Skrevet
3 minutter siden, Atea skrev:

Har du stavmikser? Anbefaler grønnsaksupper. Moset kjøtt har jeg ikke prøvd, da tror jeg moset fiskesuppe er bedre,, f.eks tilsette vesterålens fiskeboller og bruke stavmikser. Tenker du på ala fjordland eller posesupper? Tror det er fjordland som har tomatsuppe med kjøttboller, den tror jeg fint kan moses og spises romtemperert. Ellers er blomkålsuppe godt, men har bare laget det fra bunnen av. Vet ikke om man får det på pose. Du trenger proteiner så ville kanskje prøvd å ha et  eller to rått egg i suppa og røre, passer i alle fall til tomatsuppe.

Har ikke stavmikser, men er vel mulig å mose grønnsaker likevel. 

Tenker ikke nødvendigvis verken fjordland eller posesupper, men bare mat som ikke trenger noe særlig tilbereding. 

Blir litt slått ut av de smertestillende jeg fikk, så orker ikke å begynne å styre så mye med å lage mat. 

Skrevet
På 2.11.2017 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også ta et par tenner snart og må ha flytende føde. Jeg syns for eksempel soppsuppe og blomkålsuppe er godt lunkent. Ellers går det an å lage mer proteinrike smoothier med biola og frukt. Forhåpentligvis trenger du ikke spise suppe og smoothie mer enn et par dager

Anonymkode: 5b17d...d33

Anbefaler ProPud Protein milkshake. Kaldt og godt! 

Anonymkode: 02f8d...622

Skrevet

Eller så er jo gele enkelt å spise.. Og is ;) Er jo bare for ett par dager, så om du er litt usunn de dagene tror jeg du overlever det...

Anonymkode: 57be7...b41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...