AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Er det ikke gått litt langt når man mener det er behov for døgnåpne barnehager? Hvis man får barn må vel det minste man kan forvente av foreldrene være at de tilrettelegger livet sitt så det er tid og rom for barn i livet deres? Anonymkode: 65eee...869 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Hadde vært bra det, mange som kun får nattstillinger som fulltidsjobb, spesielt kvinner i helseyrker. Anonymkode: 093ef...e0b 32
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 De som mener vi skal ha døgnåpne barnehager har misforstått hva dagens barnehage er. Barnehage er i dag et fullverdig pedagogisk tilbud, ikke utelukkende en oppbevaringsplass mens foreldrene er på jobb. Og hva skal disse foreldrene gjøre da barnet begynner på skolen? Det er ingen som mener vi skal ha døgnåpen skole, til tross for at ingen seksåringer kan være alene på kveld og natt. Jeg har forståelse for foreldre som jobber turnus, men det er hverken barnehagen eller skolens jobb å løse problemet. Anonymkode: 53f10...c75 32
RoH Skrevet 2. november 2017 #4 Skrevet 2. november 2017 Jeg mener at foreldre med barn under 10 år skulle hatt forbud mot å jobbe mer enn 75% stilling. 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #5 Skrevet 2. november 2017 JA til 6 timers arbeidsdag Anonymkode: 093ef...e0b 17
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #6 Skrevet 2. november 2017 Karriereforeldre i et nedsettende ordelag er vel litt feil. Dette er vel mest aktuelt for foreldre i viktige uerstattelige yrker som f.eks sykepleier. Nattåpne bhg vil kanskje gjøre det valget om å ta sykepleier utdanning lettere. Jeg personlig ville aldri blitt sykepleier, såpass ego er jeg desverre, at jeg trives best med normale arbeidstider og alt det Der. Men all ære til de som utfører denne jobben med ugunstige arbeidstider og krevende yrke. Anonymkode: 3046c...07f 23
Gjest making.a.mess Skrevet 2. november 2017 #7 Skrevet 2. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De som mener vi skal ha døgnåpne barnehager har misforstått hva dagens barnehage er. Barnehage er i dag et fullverdig pedagogisk tilbud, ikke utelukkende en oppbevaringsplass mens foreldrene er på jobb. Og hva skal disse foreldrene gjøre da barnet begynner på skolen? Det er ingen som mener vi skal ha døgnåpen skole, til tross for at ingen seksåringer kan være alene på kveld og natt. Jeg har forståelse for foreldre som jobber turnus, men det er hverken barnehagen eller skolens jobb å løse problemet. Anonymkode: 53f10...c75 Riktig. Og barnehagen er åpen 10 timer om dagen. Det burde holde. Turnus er slitsomt for voksne og det må da både bli slitsomt og uforutsigbart for barn å leve turnuslivet. Tenk å ikke få sove i egen seng om natten en gang. Stakkars barn. Har man ikke tid og mulighet til å fåbarn så får man la være.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Døgnåpent synes jeg er drøyt. Jeg synes små barn skal få sove hjemme i sin egen seng. Men langt mer utvidede åpningstider enn i dag, JA, det mener jeg absolutt man bør ha. Det er mange som begynner på jobb kl 7. Det er ikke mer skadelig for barnet å være i barnehagen fra 07-15 enn det er å være fra 08-16. Så lenge man har en maxtid på hvor lenge barnet kan være i barnehagen, ser jeg overhodet ikke noen grunn til at ikke åpningstidene skal utvides. Spesielt merkelig er det når det innføres rushtidsavgift, med den begrunnelse at man vil spre rushet. Eh, om man da har barnehagebarn, så MÅ man reise i rushet... Om de hadde tilrettelagt for at man kunne hente og levere i barnehagen tiglidere/seinere, så hadde det vært adskillig lettere for foreldre å kunne reise utenom rushet. Vi hadde to morgenfuglbarn som våknet kl 5 hver morgen. Da var det leeeeenge å vente helt til barnehagen åpnet kl 07:30. Veldig irriterende å ikke kunne levere barnet tidligere, og da også hente det tidligere, og få mer tid sammen på kvelden, før leggetid. Jeg pleide være på jobb til 06:30 før vi fikk barn, det var jo bare å glemme da barnehagen begynte. Anonymkode: daf5f...1cf 13
Minlillelykke Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 Her i huset klarer vi fint å jobbe 100% samtidig som vi holder oss godt innenfor barnehagetidene. Vår blir sjeldent levert før klokken 08:30 og blir sjeldent hentet etter 15:30. Kan forstå at alene foreldre, særlig i helsebransjen kunne trengt det, men samtidig mener jeg man bør tilrettelegge livet sitt etter barna når man får barn. Jeg jobber turnus, men mannen har faste arbeidstider. Han jobber som kokk på hotell.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 1 minutt siden, Minlillelykke skrev: Her i huset klarer vi fint å jobbe 100% samtidig som vi holder oss godt innenfor barnehagetidene. Vår blir sjeldent levert før klokken 08:30 og blir sjeldent hentet etter 15:30. Kan forstå at alene foreldre, særlig i helsebransjen kunne trengt det, men samtidig mener jeg man bør tilrettelegge livet sitt etter barna når man får barn. Jeg jobber turnus, men mannen har faste arbeidstider. Han jobber som kokk på hotell. Men om man har jobber som krever at man begynner kl 7, så er det jo ikke så forferdelig enkelt, da... Det er ikke barebare å få seg ny jobb heller, og i mange bransjer så begynner man kl 7 omtrent uansett hvilket firma man jobber for. Og som skrevet, så er det faktisk barn som våkner tidlig, og det hadde vært mer tilpasset barna om man fikk levere tidlig i barnehagen også. For vårt barn hadde det passet mye bedre om vi kunne levert 06:30 og hentet 14:30, og da fått masse tid sammen som familie før leggetid. Barnehagetidene er ikke tilpasset barna, de er tilpasset de som jobber i barnehagen, tydeligvis. Anonymkode: daf5f...1cf 21
Minlillelykke Skrevet 2. november 2017 #11 Skrevet 2. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men om man har jobber som krever at man begynner kl 7, så er det jo ikke så forferdelig enkelt, da... Det er ikke barebare å få seg ny jobb heller, og i mange bransjer så begynner man kl 7 omtrent uansett hvilket firma man jobber for. Og som skrevet, så er det faktisk barn som våkner tidlig, og det hadde vært mer tilpasset barna om man fikk levere tidlig i barnehagen også. For vårt barn hadde det passet mye bedre om vi kunne levert 06:30 og hentet 14:30, og da fått masse tid sammen som familie før leggetid. Barnehagetidene er ikke tilpasset barna, de er tilpasset de som jobber i barnehagen, tydeligvis. Anonymkode: daf5f...1cf Nå har ofte de som jobber i barnehagen også barn, og ikke alle barn er klare for dagen så tidlig. Nå er det også slik at veldig mange ikke har mulighet til å hente barna før 15:00 og utover. Det er vanskligere å finne en jobb som gjør at man er ferdig tidligere enn det. Mannen min starter klokken 07:00 hver dag, og når behovet er deg klarer han fint å levere mini før jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #12 Skrevet 2. november 2017 Tror "døgnåpen barnehage" kunne vært et godt tilbud. Spesielt for aleneforsørgere som jobber turnus. Det er ikke slik at alle kan bare finne seg en dagstilling fordi man har fått barn. Så lenge det er regler på antall timer barn kan være i bhg, kunne dette vært en god løsning. Anonymkode: f9775...f7d 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 Jeg synes det burde finnes noen få slike muligheter til foreldre som har et sterkt og begrunnet behov. Og da mener jeg ikke "karriereforeldre" (slik det står i overskriften) som digger å jobbe 12 timer i døgnet, eller at man ønsker å legge opp dagen sin annerledes fordi man har barn som våkner tidlig, eller har så fleksi arbeidsdag at man kan dytte på barnehagedagene som det passer en selv. Men for eksempel alenemødre som har en jobb som gjør at de må ha turnus, kan få innvliget plass i en dågnåpen barnehage. Da selvfølgelig med et tak på antallet timer barnet kan være i barnehagen totalt. Det blir nok relativt mye mer ressurskrevende å drifte et slikt tilbud, så det bør forbeholdes de som virkelig har behov for det. Anonymkode: 1cd0c...4ea 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #14 Skrevet 2. november 2017 2 minutter siden, Minlillelykke skrev: Nå har ofte de som jobber i barnehagen også barn, og ikke alle barn er klare for dagen så tidlig. Nå er det også slik at veldig mange ikke har mulighet til å hente barna før 15:00 og utover. Det er vanskligere å finne en jobb som gjør at man er ferdig tidligere enn det. Mannen min starter klokken 07:00 hver dag, og når behovet er deg klarer han fint å levere mini før jobb. Nei, men poenget er fleksible åpningstider, altså ikke bare at de åpner tidligere, men at de stenger senere også... Både for at man skal få spredd rushet, og fordi det da er lettere å tilpasse for foreldre og barn. Det er mange som sliter med å få hentet til 16:30 også, det er for tidlig. Så det er nok mange som heller ville levert ungene senere, og fått hentet senere også. Det er jo fint for mannen din at arbeidsgiver ikke er streng på at man er på jobb i tide, men for mange, inkludert min mann, er det faktisk ikke mulig å la være å komme på jobb senere enn 7. Det forrige skiftet slutter kl 7, og da kan han ikke bare la være å komme tidsnok. Anonymkode: daf5f...1cf 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #15 Skrevet 2. november 2017 Det ordner man da fint med Au Pair Anonymkode: 588b5...549
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #16 Skrevet 2. november 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men langt mer utvidede åpningstider enn i dag, JA, det mener jeg absolutt man bør ha. Det er mange som begynner på jobb kl 7. Anonymkode: daf5f...1cf Der jeg jobba åpnet barnehagen 06:45 og stengte kl 17. Anonymkode: 9d9ae...c9d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #17 Skrevet 2. november 2017 Har noen spørsmål til dere som mener det er greit med døgnåpne barnehager; om barnet ditt må sove i barnehagen for at du selv jobber natt, henter du da barnet ditt når du er ferdig på jobb? Hva skjer etter det? Da er barnet klar for dagen, og du er egentlig bare klar for å dra hjem å sove etter å ha vært våken hele natten. Anonymkode: 9d9ae...c9d 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #18 Skrevet 2. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror "døgnåpen barnehage" kunne vært et godt tilbud. Spesielt for aleneforsørgere som jobber turnus. Det er ikke slik at alle kan bare finne seg en dagstilling fordi man har fått barn. Så lenge det er regler på antall timer barn kan være i bhg, kunne dette vært en god løsning. Anonymkode: f9775...f7d Men hvis man jobber natt trenger man levere barnet i barnehagen 18 på kvelden fordi barnet skal sove fra 19 ish. Etter jobb må man selv sove. Da bør barnet være i barnehagen fra 18 på kvelden til 16 neste dag=8 timers søvn for mor eller far som jobbet fra 22-07 og la seg 08=trenger barnehjem, ikke barnehage. Anonymkode: 65eee...869 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #19 Skrevet 2. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke gått litt langt når man mener det er behov for døgnåpne barnehager? Hvis man får barn må vel det minste man kan forvente av foreldrene være at de tilrettelegger livet sitt så det er tid og rom for barn i livet deres? Anonymkode: 65eee...869 Barnehjem? Er ikke det for barn som ikke har foreldre,? Anonymkode: 243e8...244
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #20 Skrevet 2. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har noen spørsmål til dere som mener det er greit med døgnåpne barnehager; om barnet ditt må sove i barnehagen for at du selv jobber natt, henter du da barnet ditt når du er ferdig på jobb? Hva skjer etter det? Da er barnet klar for dagen, og du er egentlig bare klar for å dra hjem å sove etter å ha vært våken hele natten. Anonymkode: 9d9ae...c9d Høres ut som ren omsorgssvikt, det å jobbe om natten! Da burde Barnevernet følge opp! Anonymkode: 243e8...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå