AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Hvor mye lukter det å ha innekatt i en ettroms leilighet? (gang med åpen dør til stue/soverom/kjøkken , eget bad) Hvor bør jeg sette sandkassen for minst mulig lukt og hvor ofte må den tømmes? Anonymkode: bb727...3bf
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Ikke sett kassen på varmekabler, og bruk god sand som ever clean. Det lukter i 3-5 sekunder etter at katten har gjort fra seg. Med klumpesand fjerner du klumpene og fyller så på sand etterhvert, en gang i uka bør du ha sanda over i en pose og rengjøre skikkelig i bunnen - men du trenger ikke kaste sanda da. Anonymkode: 0e5e2...848
Tvist Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Du bør nok rense kassen en-to ganger om dagen. Noen katter er krevende og forlanger at du renser kassen med en gang. Ville gått for 2 katter, selv om det er en liten leilighet, så har de selskap i hverandre. Men da må man gjerne ha 2 kasser. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #4 Skrevet 2. november 2017 Du blir vant til lukten, men besøkende vil lukte det lett. Og det vil lukte ille for dem. Samme med alle dyr, fra hund til papegøye. Men nå har jeg god luktesans da. Anonymkode: 6134c...487 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #5 Skrevet 2. november 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Du blir vant til lukten, men besøkende vil lukte det lett. Og det vil lukte ille for dem. Samme med alle dyr, fra hund til papegøye. Men nå har jeg god luktesans da. Anonymkode: 6134c...487 Du er ikke representativ ettersom det lukter så skrekkelig ille for deg. Høres koselig å få sånt besøk på døra gitt. Anonymkode: 85d35...a60 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #6 Skrevet 2. november 2017 Litt off-topic, men er det noen som har erfaring med sånne pellets som er laget av furu (tror jeg) som brukes i kattedo? De løser seg opp når de blir fuktig. Er de bra å bruke isteden for sand og hvor mye/lite lukt det blir av det? Anonymkode: 7e75a...cb2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #7 Skrevet 2. november 2017 39 minutes ago, AnonymBruker said: Litt off-topic, men er det noen som har erfaring med sånne pellets som er laget av furu (tror jeg) som brukes i kattedo? De løser seg opp når de blir fuktig. Er de bra å bruke isteden for sand og hvor mye/lite lukt det blir av det? Anonymkode: 7e75a...cb2 Hvis du følger instruksjonene så lukter det stort sett bare litt trevirke (synes jeg da). Jeg synes de største fordelene er at man kan skylle det ned i do istedet for å kaste masse kattesand i søpla, og at det ikke støver eller blir sand over alt. Hvis noe kommer utenfor kassen er det som regel bare noen få pellets som er lette å fjerne. Du må fjerne bæsj med en gang og passe på at det er nok pellets. Hvis pelletsene ikke dekker hele doen blir det åpning ned til de oppløste pelletsene, da kan det naturlig nok lukte litt. Det gjelder bare å ha nok mengde oppi doen. Hvis katten ikke er veldig flink til å grave, så kan det hende du må dra spaden gjennom pelletsene en gang om dagen så det som er oppløst faller ned gjennom risten. Anonymkode: 8b89e...d0a
Anoia Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Bæsj fjerner man med en gang, og bytt sand i kassa hver uke. Hvis du bruker plastrekk i bunnen kan du bare løfte hele greia med sanden oppi og hive det før du legger i nytt, så slipper du å måtte skrubbe bunnen mellom hver gang. Tørrfor kan lukte litt i større mengder, så ha det i lukket pose/boks. Hvis du er nøye med de to tingene så lukter det ganske lite med katt.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 Det lukter selvfølgelig rett etter katten har bæsjet, så pleier å plukke den ut med spade og kaste den rett etter pus er ferdig på do. Men jeg syns innebygd kattedo med filter og en god kattesand som klumper seg hjelper mye. Er du flink til å kaste bæsj og tisseklumpene, så har du luktfri sand i 1 til 1 1/2 uke, du må bare fylle på sand etterhvert. Vi pleide å ha kattedoen i ett område med lite trafikk, sånn at pus får fred. Har en lukket søppelbøtte med pose jeg knyter for etter hver gang jeg kaster tiss og bæsj (for kattesand går ikke i do), do-spade + en kost og støvbrett stående vedsiden av doen og de drar bestandig med seg kattesand mellom tærne. Anonymkode: b3798...1e7
_popcorn_ Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Litt off-topic, men er det noen som har erfaring med sånne pellets som er laget av furu (tror jeg) som brukes i kattedo? De løser seg opp når de blir fuktig. Er de bra å bruke isteden for sand og hvor mye/lite lukt det blir av det? Anonymkode: 7e75a...cb2 Jeg bruker det, og synes det lukter mindre enn vanlig kattesand. Det støver ikke, og man slipper føle at området rundt kassen er en sandstrand! Men pellets er kjempemorsomt leke med, så går å plukker opp pellets jevnlig Dog mye enklere plukke opp pellets enn å støvsuge hele tiden :D Min eldste sluttet leke med pellets da han var halvannet år, så håper yngste slutter snart! Er for øvrig meget fornøyd, kjempelett å rengjøre, og utrolig billig :D Med to katter bruker jeg kanskje 50kr på pellets i løpet av 7 uker. 2
nattsvermer Skrevet 3. november 2017 #11 Skrevet 3. november 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt off-topic, men er det noen som har erfaring med sånne pellets som er laget av furu (tror jeg) som brukes i kattedo? De løser seg opp når de blir fuktig. Er de bra å bruke isteden for sand og hvor mye/lite lukt det blir av det? Anonymkode: 7e75a...cb2 Elsker det! Det støver nesten ikke og blir mindre rot enn med sand. Katten min graver ikke ned bæsjen, så den kaster jeg i do med en gang. Tisset kan lukte litt hvis det er for lite flis i bunnen til å suge opp. Råder deg til å ha litt i bunnen og. Jeg har doen på badet, og har og hatt den andre steder uten varmekabler. Merker ikke noe mer eller mindre lukt. Har spurt folk om de noen gang har tenkt over at det lukter noe hos oss, og de sier de ikke tenker på det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #12 Skrevet 3. november 2017 Det er katteurin som lukter mest så dersom du er flink til å bytte sand og rengjøre kassen hyppig så skal det ikke lukte altfor ille. Noen naboer hadde 2 katter og to hunder i en ettroms, og det luktet aldri særlig vondt hos dem. Derimot luktet det mer fra naboen som hadde en ustelt hund. Men ts, ettromsleiligheter i borettslag og sameie har forbud mot dyrehold, du blir derfor nødt til å søke styret om særtillatelse om du eier. Leier du har de aller fleste utleiere forbud mot dyrehold og det gir grunn til utkastelse dersom det oppdages at du holder kjæledyr uten tillatelse. Anonymkode: 3226b...089
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #13 Skrevet 3. november 2017 Sitat Men ts, ettromsleiligheter i borettslag og sameie har forbud mot dyrehold, du blir derfor nødt til å søke styret om særtillatelse om du eier. Leier du har de aller fleste utleiere forbud mot dyrehold og det gir grunn til utkastelse dersom det oppdages at du holder kjæledyr uten tillatelse. Noen steder kanskje, her jeg bor er det ikke slik. Man kan heller ikke bli kastet ut uten videre, men det er en helt annen diskusjon enn hva TS spør etter. Anonymkode: 0e5e2...848
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #14 Skrevet 3. november 2017 Tro 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men ts, ettromsleiligheter i borettslag og sameie har forbud mot dyrehold, du blir derfor nødt til å søke styret om særtillatelse om du eier. Leier du har de aller fleste utleiere forbud mot dyrehold og det gir grunn til utkastelse dersom det oppdages at du holder kjæledyr uten tillatelse. Anonymkode: 3226b...089 Borettslag har ofte forbud og du må søke, men en innekatt som ikke er til sjenanse for naboene kan de nok ikke nekte deg å ha i en leilighet som du selv eier. Anonymkode: 7e75a...cb2 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #15 Skrevet 5. november 2017 Kjøp en rasekatt som trives alene (f.eks perser eller ragdoll) hvis du har lite plass :). Rens doen 1-2 ganger om dagen, og vask den grundig en gang i måneden (da kaster du all sanden). Da merker du ikke stort til kattedoen. Anonymkode: 4b66f...fa5 1
Majott Skrevet 9. november 2017 #16 Skrevet 9. november 2017 On 2.11.2017 at 11:32 AM, AnonymBruker said: Du blir vant til lukten, men besøkende vil lukte det lett. Og det vil lukte ille for dem. Samme med alle dyr, fra hund til papegøye. Men nå har jeg god luktesans da. Anonymkode: 6134c...487 Det har jeg også erfart. Vi hadde innekatter, og merket ikke så mye til det. Og vi gjorde ren kattedoer hver dag. Likevel reagerte besøkende på lukta. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 På Thursday, November 02, 2017 den 13.30, Tvist skrev: Du bør nok rense kassen en-to ganger om dagen. Noen katter er krevende og forlanger at du renser kassen med en gang. Ville gått for 2 katter, selv om det er en liten leilighet, så har de selskap i hverandre. Men da må man gjerne ha 2 kasser. Viss ts skal ha innekatt så ville jeg heller gått for 0 katter. Ingen katter skal behøve å være innestengt. Det er ikke naturlig for dem og de vil mistrives. Anonymkode: f28ef...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 På 9.11.2017 den 15.11, AnonymBruker skrev: Viss ts skal ha innekatt så ville jeg heller gått for 0 katter. Ingen katter skal behøve å være innestengt. Det er ikke naturlig for dem og de vil mistrives. Anonymkode: f28ef...6a4 Dette gjelder for alle katter, etter din mening? Jeg har 3 innekatter. De går med halen høyt, kurrer, er renslige og er harmoniske. Trives ikke de da? Husk at det er gråsoner i dyrehold, det er ikke alltid svart/hvitt. Man kan feks bygge seg en luftegård eller sikre og innrede altanen til innekattene slik at de kan lufte seg under trygge forhold. Jeg har luftegård og kan si med hånden på hjertet at kattene mine er glade katter. Feks: Anonymkode: 35668...a8d
Gjest C.Tramell Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 On 2.11.2017 at 5:50 PM, AnonymBruker said: Du er ikke representativ ettersom det lukter så skrekkelig ille for deg. Høres koselig å få sånt besøk på døra gitt. Anonymkode: 85d35...a60 Men hun har rett i at det er lett å lukte. Man merker det med én gang døra åpnes selv om katteeierne bytter sand ofte. Det lukter katt og katteurin.
ulven298 Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 Etter min mening så synes jeg katter bør få retten til å være ute også. Der kan de løpe fritt og klatre så mye de vil. hvertfall hvis du skal ha innekatt, børr du innrede leiligheten slik at katten kan løpe og klatre MYE. Hvis ikke kan det ende opp med at katten klorer i stykker alt du har av møbler! Itilleg til at katter må og trenger å bevege seg. Det jeg prøver og si er vell at helst ha en katt sol du kan ha ute, hvis ikke børr man jo ikke ha katt. Hvis du absolutt SKAL ha katt børr du fikse og ordne det skikkelig istand slik at katten virkelig kan løpe og klatre, fordi det MÅ den. Hvis ikke er det mange andre dyr du kan ha da:) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå