Gå til innhold

Vil flytte ut fra kollektiv - Er jeg bundet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har nettopp flyttet inn i et nytt kollektiv og har bodd her i 2 uker. De jeg bor med er supergreie men viser seg at det er mye problemer med utleier. Både når det kommer til mangler i leiligheten samt kontraktsmessige detaljer. Viser seg at hun jeg tok over rommet til har signert for 1 år frem i tid noe jeg ikke ble informert om. Utleier har sagt til henne at jeg bare kan ta over hennes del i kontrakten. Men jeg ønsker ikke å skrive under på en kontrakt som binder meg frem til neste høst når det er såpass mye mangler i leiligheten. Jeg har allerede selvfølgelig betalt månedsleien for november, men ikke signert noe utover det. Jeg ønsker nå å finne meg et nytt sted å bo etter jul og lurer på om de kan kreve at jeg ''har tatt over'' for vedkommende. Skjønner at jeg er bundet av ordinær 3 måneders oppsigelsestid, men er jeg bundet til å være leietaker her frem til neste høst ? 

Anonymkode: ee90a...45d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har skrevet under på kontrakt er du ikke bundet til noe som helst. Da kan du flytte i morgen om du vil. 

Anonymkode: f6716...a4e

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har skrevet under på kontrakt er du ikke bundet til noe som helst. Da kan du flytte i morgen om du vil. 

Anonymkode: f6716...a4e

Nei, det stemmer ikke. Når huseier kan bekrefte at hun har betalt husleie og bodd der, så gjelder vanlig lov og oppsigelsestid på 3 mnd. 

Utenom det så er du ikke bundet lenger enn 3mnd når det ikke har blitt avtalt verken muntlig eller skriftlig

Anonymkode: f4082...748

• Liker 1
Skrevet

Hvis leiekontrakten ikke kan sies opp i løpet av det neste året, så må du bli opplyst om dette. Hvis ikke er det ikke gyldig og du kan dermed si opp kontrakten,. 

Skrevet

Dersom du ikke allerede har inngått en kontrakt som ikke kan sies opp i en viss periode, innenfor lovens rammer, så står du fritt til å si den opp når du vil, med vanlig oppsigelsestid (normalt tre måneder) som da trer i effekt. Så nei, din huseier kan ikke kreve at du uten videre tar over en annens kontrakt. Det er hun som faktisk har den kontrakten der det står at den ikke kan sies opp på et år som har ansvaret for leieforholdet i sin helhet. Du må selvsagt ikke finne på å gå med på en slik deal, når du ønsker å flytte pga. mangler. 

Anonymkode: d4646...57e

Skrevet

Du kan si opp når du vil med 3 mnd oppsigelsestid. Bare vær obs på at du da SKAL ha tilgang på rommet hele denne perioden, dersom utleier får tak i noen andre og du gir fra deg nøkkel så skal du slutte å betale fra og med den dagen, utleier kan ikke kreve leie av deg hvis rommet ditt leies ut til noen andre. Mange utleiere prøver å være sleipe der. 

Anonymkode: cdf8d...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...