Miss_Fryd Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Hei. Er ny på forumet, og spørsmålet mitt er muligens besvart tidligere... Har 2 jenter på 14 og 16, som er bor hos meg 60% av tiden. Begge er folkeregistrert hos meg, og jeg får dobbel barnetrygd. Hittil har jeg bare sendt far kvitteringer/oversikt over utgifter som vi i utgangspunktet skal dele på (busskort, mobil, trening) Jeg kjøper det meste av klær, undertøy og sko, jentene bruker dette i begge hjem derfor har vi også delt på dette. Men det siste halvåret har jeg måtte mase på far for å få penger tilbake. Han har bedre inntekt enn meg, og i følge nav sin veileder skal ha betale 3400 pr mnd i bidrag. Vurderer bidrag i stede for sånn vi har det nå. Lurer på om er eventuelt bidrag skal dekke klær også hos far? Hva ville dere ha gjort? Far har ikke betalt meg noe tilbake siden juni..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Bidragsinnkreving via Nav, alltid! Anonymkode: 80672...543
Gjest Rosetelys Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 "Gjennom barnebidraget har den bidragspliktige således i utgangspunktet betalt det han/hun kan kreves for. Det forutsettes likevel at den av foreldrene som til enhver tid har omsorgen for barnet, ivaretar barnets grunnleggende behov. Det betyr at samværsforelderen må dekke nødvendige hverdagslige utgifter som mat, klær og aktiviteter under samvær med barnet. De overordnede utgiftene som barnehage/SFO, trening, etc. er det imidlertid forelderen som mottar bidraget og barnetrygden som i utgangspunktet er ansvarlig for. Den bidragspliktige forelderen kan også pålegges å yte særtilskudd, dersom et utlegg for barnet er nødvendig og rimelig, og ikke går inn under de utgiftene som det løpende barnebidraget skal dekke. Dette gjelder eksempelvis konfirmasjon, briller, linser og tannlege. Mer «eksklusive» gjenstander og aktiviteter, som for eksempel ferie, data, mobiler, treningsleirer og utstyr som foreldrene velger å kjøpe til barnet, kan den andre forelderen ikke holdes økonomisk ansvarlig for." http://www.skilsmisse.com/barnebidrag/
Miss_Fryd Skrevet 1. november 2017 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2017 Tusen takk, nå ble jeg mye klokere 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå