Gå til innhold

Hei. Hjelper nav med bolig om du trenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Fordi manmma har en mann som er en drittsekk. De har vært gift et år, men de bor ikke sammen. Nå skal de flytte sammen. Men det er ikke plass til meg, ikke nok soverom. Han har tobarn, og jeg har en bror. Han presser på mamma hele tiden.nå må jo flytte osv. For nå vil han flytte sammen med mamma. Der er problemet. Når han ser meg forsvinner han. Haner så sur på meg at han klarer ikke å se på meg 

Anonymkode: b3107...e16

Innlegget mitt ble slettet, men jeg forstår nok om TS og hennes situasjon til å forutse at hun hadde kjipe foreldre før hun innrømmet det selv. 

Innlegget mitt er ett av de som var mest hjelpsomt i denne tråden, da flere ville forstå de egentlige problemene til TS. Men siden det ble slettet synes nå alle TS er dum og lat, fordi de ser ikke den åpenbare årsaken til problemene hennes. 

Anonymkode: f13f5...73b

• Liker 1
Skrevet

Men hva vil du ha da? Gratis hus/leilighet? 

Vil du få alt servert av oss andre siden du har rare/stygge tenner? Er det ekstra synd på deg fordi du ikke gadd å fullføre vgs?

Din stefar klarer ikke se på deg sier du? Hva sier din mor?

Helt ærlig så virker du relativt ignorant på hvordan samfunnet fungerer. Men det er jo ikke overraskende med tanke på at du ikke vil ta utdanning. 

Selv de narkomane du snakket om tidligere må gjøre sitt for å få en plass å bo. Det stilles krav og forventninger til de også. 

Du må rett og slett snakke med NAV. Meld deg på alt av kurs de foreslår, møt opp når de sier du må møte opp, og gjør alt de sier du må gjøre. Du stiller veldig svakt på jobbmarkedet med tanke på manglende utdannelse, noe de aller fleste har. Og disse folka med utdannelse er dine konkurrenter i arbeidsmarkedet. Hvis du var en arbeidsgiver, ville du gitt jobben til noen som hadde fullført noe i livet, eller til noen som ikke gadd? 

Sier ikke dette for å være slem, men du trenger virkelig en reality check.

Søk på alt du finner av jobber som ikke krever utdannelse, det kan ta uker, måneder, kanskje år. Men du må ikke gi opp. NAV vil ikke gi deg en gratis plass å bo i mellomtiden heller, så enten må du komme på en ordning med din mor, familie eller venner. Kollektiv kan være en plan, men da må du ha midler til å betale husleie. Om du har krav på noe økonomisk støtte frem til du får jobb må du nesten prate med NAV om, sosialkontoret kan kanskje også komme med noe hjelp eventuelt. 

Bare ikke bli sjokkert når det blir stilt krav til deg hele veien. Og det nytter ikke å ha en slik aggressiv  holdning i virkeligheten som du har her. Det er ingen andre sin feil at livet er kjipt nå. Og den eneste som kan få deg på beina er deg selv. 

Og det er nesten en fulltidsjobb å være jobbsøker. Men hvis ikke du selv tar det ansvaret så vil ingen andre gjøre det heller.

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tørr nesten ikke å skrivenoeher, fordi han følger med,og sporer meg opp og følger med på hva jeg er inne på nettet. Så antageligvis sitter han å leser dette. 

Slett loggen i nettleseren eller gå inn via mobilen så får han vel ikke sett så lett.

Du får ta kontakt med nav og forklare at du blir kastet ut hjemmefra. Høre hva man gjør i slike situasjoner og om det eventuelt er noe de kan hjelpe med. I mellomtiden må du aktivt søke jobber.

Har du noen venner du kan bo hos da?

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sku!le trengt et sted å bo. Er snart hjemløs, og jeg er fortvilet.minegen feil. Jeg har ikke jobb og dermed ikke penger som gjør det litt vanskelig å få leilighet. Har aldri hatt jobb før heller og er  21 så de vil ikke ha meg siden de synes det er rart. Og jeg har veldig stygge tenner, det er grunnen. Så det er dumt. Har vært der før og de sier du må bestille time, så ringer du og bestiller time og da sier du at du kan snakke med dem i mobilen... De hjelper meg ikke med å få jobb. Har dårlig forhold til min familie og jeg kjeder meg og. Hva gjør jeg? 

Jeg vet ikke hva andre har svart, men opplevde selv å få hjelp fra nav da jeg ikke hadde noe sted å bo. Januar måned og jeg hadde allerede sovet en helg i bilen. Det ble brått slutt mellom meg og en voldelig kjæreste nærmere 23 en torsdag kveld. Da jeg våknet dagen etter hadde han pakket for meg. Spurte mormor, søster, venninne og pappa om soveplass uten hell. Hadde dårlige familierelasjoner og lite venner så da gikk det slik. Hadde tre søplesekker i bilen med tingen mine i og i midten av disse var dyne og pute. 

Hadde også veldig lite penger så hotell var det ingen mulighet for. Fikk hjelp av nav til å få et rom i bofellesskap frem til jeg på egenhånd fant meg egen leilighet. Hun på nav hjalp meg med å søke bostøtte hos husbanken samt mye annet. Sa også ifra på jobben at jeg sleit og kunne ta på meg flere vakter for en periode. 

Etter en måned i bofellesskap så fant jeg en egen hybel og fikk høyere stilling på jobben. 

Anonymkode: 3816c...69b

• Liker 2
Skrevet

Nå ser jeg at du egentlig klager veldig mye uten grunn! 

Flyttet hjemmefra da jeg var 16 og fikset meg jobb jeg, så at jeg sto uten bolig i en alder av 21 var helt andre årsaker.

Søk deg jobb er første prioritet og jeg skjønner godt at du har behov for et tupp bak fra en behagelig hverdag hos mamma. Du kommer til å en dag takke din stefar for å ha presset deg til å bli voksen.

Gjør som jeg måtte, bofellesskap er ikke det dyreste og ofte alt inkludert. Så må du enten ha jobb eller skole, hva velger du? 

Min søster prøvde å leve på nav hun men man blir tilslutt presset på sett og vis. Hun får 300,- dagen per nå og betaler husleie, mat og bil pga bostedet hun har. 

Nei, nav må ikke støtte deg fordi rusmisbrukere får smuler.

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er 21

Mange flytter litt frem og tilbake både i 20-årene og senere også. Noen er heldig og får fast jobb, bolig og alt det der relativt enkelt og raskt, aldri ikke. Livet er ikke rettferdig, men du har da faktisk en sted å bo? Ta det fra der.

Du er bare 21, ikke 41, syk og nyskilt med 1 mill i gjeld og fem barn, for å dra den litt langt.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt. Jeg vil ikke ha utdannelse. Ikke alle gjør det og det behøver ikke å være negativt eller ses på som latskap. 

De aller fleste som er i jobb har i det minste fullført vgs. Det er liksom minimum. Hvordan har du tenkt til å tjene til livets opphold? Det er mange som ikke vil ta utdanning, men de gjør det fordi de må.

Anonymkode: 786c3...886

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt. Jeg vil ikke ha utdannelse. Ikke alle gjør det og det behøver ikke å være negativt eller ses på som latskap. 

Men , forstår du ikke at man må ha en utdannelse for å få fast jobb med grei lønn sånn at man kan ha et langvarig og stabilt bosted? Eller er det fint for deg å flytte fra hybel til hybel hvert år resten av livet og bo på 18kvm med microbølgeovn som kjøkken? 

Det er ikke sånn at man bare ikke kan ville ha en utdannelse og regne med at NAV gir deg en leilighet resten av livet. Det er ikke sånn det fungerer! Du er nødt til å ta deg sammen! ......

Anonymkode: 4db1e...8d4

• Liker 4
Skrevet

Innlegget mitt ble slettet, men jeg forstår nok om TS og hennes situasjon til å forutse at hun hadde kjipe foreldre før hun innrømmet det selv. 

Innlegget mitt er ett av de som var mest hjelpsomt i denne tråden, da flere ville forstå de egentlige problemene til TS. Men siden det ble slettet synes nå alle TS er dum og lat, fordi de ser ikke den åpenbare årsaken til problemene hennes. 

Vi er mange som har hatt kjipe foreldre , og vi starta å jobbe når vi var 15 år så vi hadde råd til å betale depositum og egen husleie når vi var 20 år , i tillegg til å gå på skole selvom vi følte oss rare på skolen. 

Noen få er heldige å får ting servert med gullskje i kjeften , men de har rike foreldre , og får det ikke sånn fra NAV som ts forventer. Man må gjøre noe selv for å komme dit man vil ! Ingen andre som gjør det for deg! Sånn er det for oss alle! 

• Liker 2
Skrevet

Om TS hadde foreldre som fulgte henne opp, så hadde situasjonen hennes ikke vært som den er nå. Ikke alle foreldre følger opp på barna sine, om det er grunnet likegyldighet, ignoranse eller at de selv har tunge problemer

Nei ikke alle har foreldre som følger en opp og da TAR MAN ANSVAR FOR EGET LIV. Det kalles å BLI VOKSEN . 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som er i jobb har i det minste fullført vgs. Det er liksom minimum. Hvordan har du tenkt til å tjene til livets opphold? Det er mange som ikke vil ta utdanning, men de gjør det fordi de må.

Anonymkode: 786c3...886

Jeg skal jobbe i matv arebutikk. Det krever ingen utdannelse. Har fullført VGs da. Strøk i en tredjedel 5/halvpartense faga og ( flaut, ha ikke sjekka vitenemålet ordentlig)  fikk drittkarakterer. Man må ikke ha utdannelse nei. Blir så forbanna på folk som absolutt må leke smarte. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal jobbe i matv arebutikk. Det krever ingen utdannelse. Har fullført VGs da. Strøk i en tredjedel 5/halvpartense faga og ( flaut, ha ikke sjekka vitenemålet ordentlig)  fikk drittkarakterer. Man må ikke ha utdannelse nei. Blir så forbanna på folk som absolutt må leke smarte. 

Foreløpig så har du ikke fått jobb i matvarebutikk , skal du sitte på ræva å få penger fra nav inntil du får jobb i matvare butikk? 
Og tror du oppriktig at lønna fra matvarebutikken vil gi deg et verdig liv med grei leilighet og kanskje en bil? Råd til å ha unger får du hvertfall ikke, men det vil du kanskje ikke uansett, og du tenker at du sikkert ikke har bruk for bil heller. Men er det oppløftende å tenke på å bo på en ettroms hybel resten av livet og aldri få muligheten til å spare opp til å eie noe eget eller reise på ferie, fordi du velger å drite i utdannelse og jobbe på matvarebutikk hele livet?  

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ta deg sammen. Nå prøver du å føle deg bedre ved å rakke ned på andre igjen.

Du kom hit for hjelp, nesten samtlige svar her har vært for å hjelpe helt frem til du selv kommer og svinger rundt om med stygge svar og frekke kommentarer. Tror du slik vil funke i det virkelige liv? 

Hadde du vært mitt barn nå så hadde du fått så ørene flagret, for slik snakker man rett og slett ikke med folk. 

MANGE her har gitt deg tips og råd. Men nå har det seg sånn at du står faktisk i en veldig kjip situasjon som er i bunn og grunn din egen feil. Hvis ikke du klarer å ta til deg konstruktiv kritikk og forbedre deg selv som resultat, så kommer du deg aldri inn i arbeidslivet. Ikke i noe kontor og ikke i matbutikk. Svarer du folk på NAV slik så ønsker jeg deg lykke til i livet ditt på gata.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett å få fast jobb i matvarebutikk altså. Syns de stort sett velger folk med vgs på plass og som planlegger eller driver med høyere utdannelse. Få deg jobb og vis oss før du tror vi leker smarte, kan jo faktisk hende vi som har vært i arbeidslivet en stund vet noe.

• Liker 1
Skrevet

Tror du bør sikre deg mer på kveldsjobb på Narvesen frem til du er moden til å tenke mer på fremtiden din. 

Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror du bør sikre deg mer på kveldsjobb på Narvesen frem til du er moden til å tenke mer på fremtiden din. 

Kjenner noen som driver narvesen. De får in haugevis med søknader hver måned. De har også luksusen av å kunne velge og vrake. Så er nok ikke like lett å få jobb der som mange tror. 

Vaskehjelp kanskje? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Ellatin skrev:

Kjenner noen som driver narvesen. De får in haugevis med søknader hver måned. De har også luksusen av å kunne velge og vrake. Så er nok ikke like lett å få jobb der som mange tror. 

Vaskehjelp kanskje? 

Jeg fikk like lett jobb på Narvesen som jobb som renholder som det faktisk heter. Av de to er jo renholder å anbefale da det er ganske høy timelønn. Det krever vanvittig mye av kroppen da, så kanskje ts ville vokst på å det med å bli voksen.

Hvorfor tror så mange at renhold er en enkel jobb som alle kan få? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg fikk like lett jobb på Narvesen som jobb som renholder som det faktisk heter. Av de to er jo renholder å anbefale da det er ganske høy timelønn. Det krever vanvittig mye av kroppen da, så kanskje ts ville vokst på å det med å bli voksen.

Hvorfor tror så mange at renhold er en enkel jobb som alle kan få? 

Har ingen illusjoner om at renholder er en lett jobb som "alle" kan få. Jeg vet bare at her jeg bor er det større behov for renholdere enn folk i butikker/kiosk. Jeg er på ingen måte en ekspert når det kommer til arbeidsmarkedet på noe som helst vis. Men det at TS har låst seg fast på butikkmedarbeider er litt uheldig for TS. 

Kreves det kursing/utdannelse for Renholder yrket? Har veldig vondt for å komme på jobber i dag som ikke har VGS som minstekrav.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Ellatin skrev:

Har ingen illusjoner om at renholder er en lett jobb som "alle" kan få. Jeg vet bare at her jeg bor er det større behov for renholdere enn folk i butikker/kiosk. Jeg er på ingen måte en ekspert når det kommer til arbeidsmarkedet på noe som helst vis. Men det at TS har låst seg fast på butikkmedarbeider er litt uheldig for TS. 

Kreves det kursing/utdannelse for Renholder yrket? Har veldig vondt for å komme på jobber i dag som ikke har VGS som minstekrav.

Det første de gjør selv er å sende deg på kurs, men krever ingenting fra dag én. Som regel får man tilkalling først og om man takker nei 1-2 ganger slutter de å ringe. Så er viktig å være tilgjengelig hele tiden. 

Vi vet jo ikke hvordan det er hos ts i byen hennes med jobb, men ser for meg at renhold kan bli litt for tøft for henne.

Husker da jeg startet, sjeldent jeg har vært så sliten som første måneden i jobb der. 

Skrevet
13 minutter siden, Ellatin skrev:

For en del år siden, jobbet jeg som renholder på et sykehus. Da fikk jeg lett jobb, men nå kreves det vel fagbrev som renholder tror jeg. Jeg husker i alle fall at flere av kollegene mine tok fagbrev som renholder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...