Gå til innhold

Hei. Hjelper nav med bolig om du trenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sku!le trengt et sted å bo. Er snart hjemløs, og jeg er fortvilet.minegen feil. Jeg har ikke jobb og dermed ikke penger som gjør det litt vanskelig å få leilighet. Har aldri hatt jobb før heller og er  21 så de vil ikke ha meg siden de synes det er rart. Og jeg har veldig stygge tenner, det er grunnen. Så det er dumt. Har vært der før og de sier du må bestille time, så ringer du og bestiller time og da sier du at du kan snakke med dem i mobilen... De hjelper meg ikke med å få jobb. Har dårlig forhold til min familie og jeg kjeder meg og. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: b3107...e16

Skrevet

NAV sosial kan dekke husleie/strøm og gi deg livsopphold.

Anonymkode: 46cca...852

Skrevet

Du insisterer på å få time for å legge frem din totalsituasjon. Du kan bestille time hos fastlege for det samme og få råd og støtte, eventuelt henvisning til behandling. Hvor får du penger fra? 

Men først og fremst, få time. Ta gjerne med deg noen hvis du har noen. 

Anonymkode: ed975...7ee

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sku!le trengt et sted å bo. Er snart hjemløs, og jeg er fortvilet.minegen feil. Jeg har ikke jobb og dermed ikke penger som gjør det litt vanskelig å få leilighet. Har aldri hatt jobb før heller og er  21 så de vil ikke ha meg siden de synes det er rart. Og jeg har veldig stygge tenner, det er grunnen. Så det er dumt. Har vært der før og de sier du må bestille time, så ringer du og bestiller time og da sier du at du kan snakke med dem i mobilen... De hjelper meg ikke med å få jobb. Har dårlig forhold til min familie og jeg kjeder meg og. Hva gjør jeg? 

Alle jeg kjenner er flytta for mange år siden. De studerer. Jeg hfaen i VGs. Angrer på det nå. Da kunne jeg fått hjelp av lånekassa med bolig osv. Men jeg ønsker ikke utdannelse altså. Jeg vil bare ha jobb. Og egentlig flytte bort fra denne byen, men sånne boliger kan ikke navnet fikse. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men de sier ofte at du må finne leilighet selv. Ellers tilbyr de gjerne hospits eller campingvogn. Totalsituadjonen til ts høres vanskelig ut. Med alliert hos f eks fastlege eller behandlingsapparat vil det være mer sannsynlig at nav også aktivt bidrar med å finne bosted. Da må totalsituadjonen kartlegges. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man bare går dit å sier at det er det du vil?

Skrevet

Nav kan vel utplassere deg i jobb? Da jeg jobba i dagligvare hadde vi ofte en fra nav som jobba i en gitt periode, og etter det kunne vi ansette personen hvis han/hun gjorde en bra jobb og vi trengte flere. Har du prøvd å foreslå det? Flere av de ansatte vi hadde fast var opprinnelig fra nav

Anonymkode: 1adb0...a37

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du insisterer på å få time for å legge frem din totalsituasjon. Du kan bestille time hos fastlege for det samme og få råd og støtte, eventuelt henvisning til behandling. Hvor får du penger fra? 

Men først og fremst, få time. Ta gjerne med deg noen hvis du har noen. 

Jeg bor hjemme nå, men kan ikke bo her mer videre.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav kan vel utplassere deg i jobb? Da jeg jobba i dagligvare hadde vi ofte en fra nav som jobba i en gitt periode, og etter det kunne vi ansette personen hvis han/hun gjorde en bra jobb og vi trengte flere. Har du prøvd å foreslå det? Flere av de ansatte vi hadde fast var opprinnelig fra nav

Anonymkode: 1adb0...a37

Prøvd det, de gadd ikke å hjelpe. Må være funksjons svekka eller noe galt med deg. De ber deg om å finne jobb selv. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav har ikke boliger. Du får gå til kommunens boligkontor for bolig til,sosialt vanskeligstilte. Hvordan dette er organisert i din kommune, får du finne ut av selv.

Anonymkode: 87d8b...784

• Liker 2
Skrevet

Tenna dine er ingen unnskyldning til å få seg jobb. Folk med stygge tenner, stygg hud, rare ører, rar nese osv har da jobb fordet! 
Det er veldig mange butikker og kiosker som ansetter folk som deg (20 åring som ikke har hatt jobb før) og du kan ikke være kresen i jobbstillingen din. Alle må starte et sted! 

Nav serverer ikke folk bare bolig helt uten videre. Når jeg manglet bosted fikk jeg en boligkonsulent på NAV som hjalp meg å finne annonser på finn og ble med på visning , og med å søke sosialhjelp. Du må inn i arbeidstiltak på Nav om du ikke klarer å skaffe deg jobb på egenhånd, og det betyr at du må på kurs og møte hver dag 8-14 på nav i stedet for en arbeidsplass, inntil du får jobb ellers stopper de pengene dine. 

Det er enkelt for deg som 21 åring å få leie et rom i kollektiv, og du kan søke om sosialpenger via et skjema på nav kontoret, men du er jo nødt til å søke jobber også. Noen får napp på 12 søknad, noen får ikke napp før sin 200 søknad, det lønner seg å gå face to face til butikker med en skriftlig søknad og si at de kan kontakte deg om de trenger ekstrahjelp. Spesielt nå mot juletider trenger alle butikker ekstrahjelp, f.eks Nille, eller så kan du selge kaker fra dør til dør eller på stand. 
Mat kan du hente en gang i uka på Fattighuset eller lignende steder også får du handle First price som resten av oss med dårlig råd. 

Anonymkode: 4db1e...8d4

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor hjemme nå, men kan ikke bo her mer videre.

Hvorfor kan du ikke bo hjemme?

Anonymkode: fc78d...356

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bo hjemme?

Fordi jeg er 21

Skrevet

Skatteytere ska betale husleie for deg for du ikke KAN bo hjemme kun pga du er 21? Djises..... Hadde du nå hatt en hallveis god grunn kunne jeg kanskje spilt på lag med deg, men nei. Patetisk holdning, mange bor hjemme langt ut i 20 årene. Begynn å puss tennene dine! :balltre:

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, Stortroll skrev:

Skatteytere ska betale husleie for deg for du ikke KAN bo hjemme kun pga du er 21? Djises..... Hadde du nå hatt en hallveis god grunn kunne jeg kanskje spilt på lag med deg, men nei. Patetisk holdning, mange bor hjemme langt ut i 20 årene. Begynn å puss tennene dine! :balltre:

Jeg forsto ikke hva du mente i det hele tatt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto ikke hva du mente i det hele tatt. 

Frekt

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er 21

Det er ikke grunn nok for at nav skal sponse bolig og alle andre utgifter altså!

• Liker 9
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er 21

Er det foreldrene dine som sier at du ikke kan bo hjemme lenger?

Skrevet (endret)

Oslo har noe som heter UngBo. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kanskje de har noe lignende der du bor? At du kjeder deg er jo naturlig om du bare går hjemme hele dagen og ikke har noe å gjøre. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke grunn nok for at nav skal sponse bolig og alle andre utgifter altså!

Hvor skal jeg bo da? Jeg kjenner ikke mange. Har alltid holdt meg hvor meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...