Gå til innhold

Oppbevaring av frukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppbevarer dere frukt, feks bananer, appelsiner, kiwo ol? Synes de blir så fort ekle jeg:) Noen hjelpsomme råd? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke oppbevar f.eks epler og bananer sammen, da modner de fortere.

Skrevet

skal bananer og appelisiner også ligge hver for seg`?

Skrevet

Hvis jeg har rett så er det eplene som utskiller et stoff som gjør at frukten som ligger i nærheten modnes fortere. dvs at du bør holde eplene for seg selv, men du kan nok ha andre frukter sammen.

Skrevet

Stemmer nok det med eplene, for jeg pleier alltid å legge et eple ved umodne avocadoer, slik at de skal modnes fortere.

Skrevet

"Modne pærer har kort holdbarhet. De må behandles skånsomt. Vi må unngå å klemme på pærer i butikken. For lagring bør pæres oppbevares ved 1-2 grader C og ved en luftfuktighet på 95 %. Pærer er ømfintlig for etylen og må derfor ikke oppbevares sammen med epler."

"Siden epler produserer etylen-gass, kan de lett framskynde modningsprosessen for annen frukt som ligger i nærheten."

"Etylengass er et modningshormon som fører til hurtigere modning og som utvikles av de fleste planteprodukter. Bl.a. epler, pærer, bananer, avocado, tomat, melon og plommer skiller ut mye etylen. Grønne grønnsaker som slangeagurk, rosenkål, brokkoli og spinat er meget ømfintlig for etylen, som fører til gulning. Gulrøtter kan bli bitre, dill kan bli smakløs og salathodet kan få brune flekker under påvirkning av etylen. Som en generell regel bør ikke grønnsaker oppbevares sammen med epler, pærer, tomater eller andre frukter som skiller ut mye etylen."

Skrevet

Vi har all frukten på et fruktfat i stua, blander alle typer frukter. Det forsvinner så fort at jeg ser ikke behovet for å skille dem pga gasser som kan overmodne dem osv.

Skrevet

jeg har også fruktfat, men spiser ikke så mye, derfor må jeg jo kaste og kjøpe nytt hele tiden...

Skrevet
Vi har all frukten på et fruktfat i stua' date= blander alle typer frukter. Det forsvinner så fort at jeg ser ikke behovet for å skille dem pga gasser som kan overmodne dem osv.

Enig! Frukt kjøpes flere ganger i uka, og forsvinner nesten før vi rekker å se at den blir moden.

Skrevet

Ikke kjøp mer enn det du vet du skal spise. handle heller litt oftere og mindre.

Gjest Catwoman
Skrevet
Ikke kjøp mer enn det du vet du skal spise. handle heller litt oftere og mindre.

:Nikke: det gjør jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...