Gå til innhold

Folk som mener at katter er så uforutsigbare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som snakker om at katter er så uforutsigbare. Mange liker ikke katter nettopp pga dette. Men det jeg da lurer på, er om mange av de som sier dette ikke egentlig forstår helt de signalene som katten sender ut? Ja, noen katter kan reagere raskere enn andre, men de sender da ut signaler for det, og er ikke vi klåfingrede mennesker sensitive nok, så klabber de til oss. Det gjelder da mennesker også? 

Snakker ikke om tilfeller av psykisk syke eller ustabile individer her, men katter in general... I mine øyne blir det rett og slett litt kunnskapsløst å generalisere og mene at en dyreart er "uforutsigbar". Vel, da kan man jo like gjerne generalisere dyrearten mennesket også, og si at alle er like uforutsigbare som Donald Trump. Eller hva? 

Anonymkode: 4bab5...fdf

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, men katter er jo mye mer "uforutsigbare" enn de fleste hunder. Det er ikke så mange hunder som plutselig klebber til deg og klorer deg etter 2 sek med kos. Katter hopper fortere til "bite og klore" enn de fleste hunder.

Anonymkode: ba6f9...2a4

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Joda, men katter er jo mye mer "uforutsigbare" enn de fleste hunder. Det er ikke så mange hunder som plutselig klebber til deg og klorer deg etter 2 sek med kos. Katter hopper fortere til "bite og klore" enn de fleste hunder.

Det er ikke så mange katter som gjør heller. Med mindre du irriterer dem, og de signaliserer i forkant når de blir irriterte

Anonymkode: 6b42f...7a6

• Liker 11
Skrevet

Nå har katter blitt domestisert i langt færre år enn hunden og den har ikke blitt avlet frem til å adlyde på samme måte, så det sier seg selv at den er mer uforutsigbar.

Uansett har jeg aldri opplevd en katt som helt uoppfordret har angrepet eller klort og bitt hardt. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt 3 katter, og de har aldri "klebbet til og kloret". Han jeg har nå blir til gele under kos. Smelter helt i armene mine. Samme hvordan og hvor jeg stryker han. Har så å si bare fått kloremerker fra da de var kattunger. Ved et uhell, fordi de kunne ikke å ta inn klørne sine enda. Den ene var voksen da jeg ble kloret opp. Han lå i fanget mitt også mistet mamma en kasserolle i gulvet. Han ble livredd og spølte opp fra fanget mitt, og da ble jeg kloret opp. Mage og lår så ikke ut. Men det var ikke utav ondskap, det var et uhell.
Har aldri opplevd å bli bitt eller kloret uten grunn. Blitt freset på og slått etter én gang, og det var ei kattemor som voktet over ungene sine. Det var min skyld, da jeg kom for nære ved et uhell. kassen sto bak en kommode, så jeg så den ikke. 

Anonymkode: 5ba92...9c7

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, funginger skrev:

ENå har katter blitt domestisert i langt færre år enn hunden og den har ikke blitt avlet frem til å adlyde på samme måte, så det sier seg selv at den er mer uforutsigbar.

Uansett har jeg aldri opplevd en katt som helt uoppfordret har angrepet eller klort og bitt hardt. 

Et er ingen klare studier som visdr at hunder har vært domestisert i så mange flere år enn katter. Det man vet er 12-15 000 år hos hund, og opp mot 10 000 år hos katt. Dessuten kan ikke kattedyret bli domestisert på samme måte som hunder, fordi den har andre instinkter. Men det betyr ikke at den er mer uforutsigbar enn hunden, se for eksempel på alle tilfellene av hunder som blir vedtatt avlivet på grunn av at de har hoppet opp på eller bitt mennesker.

• Liker 4
Skrevet

Det*

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det du skriver her, viser at du ikke kan å lese kattens signaler godt nok.

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke hatt katt med mindre jeg fikk en garanti på at de aldri ville klabbe til deg eller kjøre klørne inn i låret ditt mens man koser. Kan godt hende jeg ikke leser språket deres godt nok, men jeg føler de er veldig uforutsigbare og egne. Syns hunder er mye enklere å forstå og har et tydeligere språk.

En hund som har fått nok kos vil sannsynligvis prøve å gå bort fra deg, ikke klabbe til deg med spisse klør. 

Anonymkode: 253b1...662

• Liker 1
Skrevet

Katter har et mye mer dempet språk enn det en hund har, og mange "ser" det ikke selv om katten tydelig har gitt signaler. 

Pluss at folk ofte ikke respekterer et dyr. De tror at det bare er å strene bort til et ukjent dyr og kose med det. Har sett dette utallige ganger med katter som er forvillet eller redde, og så blir de overrasket over at katten sier fra. 

De gangene min katt har bitt meg, så er det utelukkende min feil. Da er det jeg som ikke har tatt signalene på alvor. Han biter ikke hardt, men sier ifra om at nok er nok. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt 4 katter og ingen av dem har noen gang plutselig klort eller bitt meg, aldri. 

Katter er absolutt ikke uforutsigbare, men man må lære seg å lese signalene de sender ut. 

Anonymkode: 22a5f...e7e

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke hatt katt med mindre jeg fikk en garanti på at de aldri ville klabbe til deg eller kjøre klørne inn i låret ditt mens man koser. Kan godt hende jeg ikke leser språket deres godt nok, men jeg føler de er veldig uforutsigbare og egne. Syns hunder er mye enklere å forstå og har et tydeligere språk.

En hund som har fått nok kos vil sannsynligvis prøve å gå bort fra deg, ikke klabbe til deg med spisse klør. 

Jeg har ikke vokst opp med hund, kjenner derfor ikke signalene deres, og synes derfor hunder virker mer uforutsigbare enn katter. Men jeg vet at de ikke ER uforutsigbare bare fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal lese signalene deres. Så jeg synes også at alt dette snakket om at katter er uforutsigbare, bare er tull. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også sett utallige ganger at folk absolutt SKAL klå på en katt bare fordi det forventer man jo at man skal kunne. Hadde man selv likt at andre bare kom og forventet at man skulle kunne klå på dem? Ja okei, så stryker katten seg inntil beinet ditt fordi den tolker signalene dine som vennlige. Så klapper du katten, og katten tenker, hmmm okei... Tja.. Jeg vet ikke helt om jeg liker dette. Så begynner den å sende signaler med halen sin, legge ørene bakover, men du hører ikke etter. Du fortsetter å klå og ta på den på enda mer sensitive steder. Da får den nok, og sier tydelig STOPP! før den enten setter seg i mer forsvarsstilling eller kommer seg fortest mulig unna deg. 

Kan dette være så umulig å forstå? Og om en ikke forstår det fordi man aldri har lært seg det, så kan man vel i det minste skjønne at det ikke er katten som går over streken her? Alle de som noen gang har kalt seg en "dyrevenn".... 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, BeautyBox skrev:

Jeg har ikke vokst opp med hund, kjenner derfor ikke signalene deres, og synes derfor hunder virker mer uforutsigbare enn katter. Men jeg vet at de ikke ER uforutsigbare bare fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal lese signalene deres. Så jeg synes også at alt dette snakket om at katter er uforutsigbare, bare er tull. 

Jeg har ikke sagt at de ER, men at jeg FØLER.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at de ER, men at jeg FØLER.

OK. Du har heller ikke SAGT noe, du har SKREVET det. 

SÅ DET SÅ. 

Skrevet
20 minutter siden, BeautyBox skrev:

OK. Du har heller ikke SAGT noe, du har SKREVET det. 

SÅ DET SÅ. 

Wow 😅

..... anyways, katter er sikkert ikke så uforutsigbare som mange skal ha det til, men språket deres er mer diskret og kanskje mindre kjent. Alle vet f. eks. hva det betyr når en katt skyter rygg og maler, og når en hund logrer med halen eller knurrer. Øre- og halebevegelsene til en katt er ikke like kjent og ikke like lette å legge merke til, så det er vel heller ikke så rart at man ser på det som uforutsigbarhet om katten plutselig kjører klørne i deg fordi du har gått glipp av tegnene. Knurring er et mye tydeligere signal om at nå bør du passe deg. 

Skrevet

Jeg syntes hunder er mer uforutsigbare. De hopper rundt, hopper på deg, bjeffer, brått slikker den deg i fjeset, drar i båndet osv.

Katter er mye mer nedtonede og passer bedre til meg :)

• Liker 2
Skrevet

Er nok personligheten til katten som bestemmer adferd.

Min samboers katt er egenrådig, og ønsker ikke så mye kos. Ikke tåler han at vi stryker han over halen, eller tar han litt på bakpotene. Han svarer da med å bite og løpe sin vei..

Noen ganger har ha løpt etter meg, klort fast i leggen og bitt meg. Selv om jeg ikke har oppsøkt det. Kan være en lek eller noe?

Han kan absolutt ikke være i nærheten av barn, for det har han tydeligvis ikke tålmodighet til😊 Min lille datter har utallige ganger blitt klort/bitt av dette uvesenet. Og hun er rolig i sin håndtering..

Løftes katten opp av fremmede og blir satt ned igjen, så stirrer han biskt tilbake og slår med halen..

Ikke noe å ha i hus..

Anonymkode: 83009...ac9

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow 😅

..... anyways, katter er sikkert ikke så uforutsigbare som mange skal ha det til, men språket deres er mer diskret og kanskje mindre kjent. Alle vet f. eks. hva det betyr når en katt skyter rygg og maler, og når en hund logrer med halen eller knurrer. Øre- og halebevegelsene til en katt er ikke like kjent og ikke like lette å legge merke til, så det er vel heller ikke så rart at man ser på det som uforutsigbarhet om katten plutselig kjører klørne i deg fordi du har gått glipp av tegnene. Knurring er et mye tydeligere signal om at nå bør du passe deg. 

Det var bare ment som litt ironi til oss begge :)

Jeg er enig i alt du skriver, men synes det er feil å se på det som uforutsigbarhet når det er mennesket som gjør feil. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, funginger said:

Nå har katter blitt domestisert i langt færre år enn hunden og den har ikke blitt avlet frem til å adlyde på samme måte, så det sier seg selv at den er mer uforutsigbar.

Dette er helt feil. Katter og hunder er ulike dyr og lever ulike dyr ute i det ville, de oppfører seg da selvsagt helt forskjellig. Hunder er sosiale dyr, katter har mindre oppførsel som er ment for å adlyde flokken og vise dempende oppførsel for å hindre konflikter og bråk. Katter kan dette, men de har mer subtile og dempet kroppspråk på de områder fordi det er ikke oppførsel som har vært like livsviktig for dem som hos hunder som er avhengige av flokken for å overleve

Katter liker fortsatt mennesker og kan knytte seg til dem, men utgangspunktet til de to artene er helt forskjellige og du kan ikke sette dem opp mot hverandre og tro at en katt er en mindre domestisert versjon av hund. Hunder hadde ikke vært som katter om de hadde kortere historie hos mennesket

Jeg er overrasket over at det er mulig å tenke på denne måten. Hadde du forventet at en ku skulle oppføre seg som en hund om du hadde den som kjæledyr? Eller en geit? Eller en papegøye? Eller slange?

Anonymkode: 6b42f...7a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...