AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Jeg har en internettvenn fra et annet land som jeg møtte gjennom en språk-side da jeg ønsket å lære meg et nytt språk. Han hjalp meg mye og jeg hjalp han litt tilbake med norsk. Vi ble venner så vi har fremdeles kontakt. Men jeg ønsker egentlig ikke å være venner med han lenger, og har prøvd å avslutte vennskapet ved flere anledninger. Han ble da hysterisk og "nektet" at det skjedde, så vi forble altså venner. Føler for fyren og synes synd på han, så det har vært vanskelig for meg. Han kaller meg bestevennen sin, og han kaller også seg selv for bestevennen min (noe jeg aldri har kalt han) og mener vi er "meant to be" venner. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har som sagt prøvd å avslutte noen ganger, og har snakket med han flere ganger om hva jeg synes om oppførselen hans. Men så prøver jeg også å se på min oppførsel ovenfor han, og han sier noen ganger at jeg er på en negativ måte ovenfor han. Trenger litt input fra andre her. Jeg synes han maser utrolig mye. Før var det gjerne oppdateringer på hva han drev med gjennom hele dagen, gjerne med en kjempe lang melding på slutten av dagen over alt han drev med den dagen. Alt fra skolearbeidet sitt til middagen sin. Veldig detaljert. Han er ikke like ille nå lenger, men han skriver til meg hver eneste dag fremdeles. Han behandler sms-er som chat. Altså han tenker at siden jeg har en mobil, så må jeg også være tilgjengelig hele tiden mens jeg er våken. Svarer jeg på meldinger fra han så får jeg gjerne melding tilbake og han holder en samtale med meg. Det stopper liksom ikke, så til slutt legger jeg fra meg telefonen, og når jeg tar den opp igjen noen minutter senere har jeg fult av meldinger. Han skriver gjerne flere meldinger på en gang også, istedet for å sende én melding. Har derfor slått av varslinger fra han på meldinger, for han kan gjerne sende 10 meldinger rett etter hverandre. Med lyd ville jeg blitt sprø. Svarer jeg ikke på en melding på et par timer får jeg flere andre meldinger om andre emner, og han blir irritert om jeg ikke svarer på alt sammen. Har sagt ifra om dette mange ganger, men det virker ikke som han skjønner. Også er det at han egentlig ikke er noen god venn mot meg. Det virker som han egentlig ikke ønsker det beste for meg, men at han ønsker ting skal gå dårlig for meg, for da vil han ikke miste meg som venn tenker han. Om ting i livet mitt går bra, f.eks. om jeg får kjæreste, opptatt med skolearbeid eller nye venner, så vil jeg ikke ha tid til han. Han har også sagt dette - at han er bekymret for at han skal miste meg eller at jeg ikke skal ha like god tid til han om ting går mye bedre for meg i livet mitt. Synes dette er litt stygt gjort egentlig, vil ikke en venn ønske sin venn det beste? F.eks. fortalte jeg han det når jeg hadde vært på date med en fyr, og han klikket totalt. Begynte å gråte og bli hysterisk, så jeg måtte legge på og prøvde igjen å ende vennskapet. Men det gikk ikke da heller. Likte selvsagt ikke å prate om daten min med han i ettertid. Også om jeg har snakket med han om noe vondt, så forventer han så mye av meg etterpå. Men her vet jeg faktisk ikke om det er jeg eller han som er urimelig. Når jeg f.eks. snakket med han om at grunnen til at jeg ikke orker å prate i telefonen med han eller svare og skrive masse meldinger er fordi jeg er ganske langt nede. Han ringte meg da for å være der for meg og snakke med meg, og jeg forklarte han at jeg skulle til legen for å få hjelp. Når jeg hadde vært hos legen så spør han meg hvordan det gikk, og jeg sier at jeg ikke ønsker å snakke om det. Da blir han furt og mener at jeg egentlig skylder han å snakke om det med han, siden han hørte på meg når jeg snakket om det. Og dette er ikke første gang. Jeg føler jeg ikke kan snakke med han om vonde ting, for han bruker det mot meg på denne måten. Men er det egentlig jeg som er urimelig her, siden han faktisk tok seg tid til å høre på hva jeg hadde å si, og så oppdaterer jeg han ikke en gang om hvordan det gikk hos legen eller hva som skjer videre med meg. Jeg vet jo at etter hvert vil han høre hvordan det går med det som føler denne legetimen også, og jeg ønsker faktisk ikke å snakke med han om det. Synes det er ubehagelig å føle at jeg skylder han å åpne meg på den måten. Burde vel bare la være å snakke med han om ting i livet mitt heller, tenker jeg. Dette ble så ufattelig langt at sikkert ingen gidder å lese. Men er det jeg som er rar og urimelig her? Hvordan skal jeg klare å avslutte dette vennskapet? Direkte å si ifra har ikke gått, å fra min side kutte ned kontakten har ikke hjulpet.. Anonymkode: 5d0ac...a95
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Blokker vedkommende da vel. Anonymkode: 251f8...7cd 6
Gjest Mass Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Jeg ville bare takket for meg og så blokkert han uten å vente på svar.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Han er forelsket i deg. Og ikke helt god i huet😳 Blokker og fjern! Anonymkode: ad774...454 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Han har et problem med at han blir "forlatt" av venner, og blir nok derfor veldig desperat. Har ikke samvittighet til å blokkere han, da hadde jeg ikke slitt med å ende greia. Han har jo gode sider også, så jeg ønsker ikke å ende ting på en vond måte for han. Men etter sist gang jeg prøvde å ende vennskapet, trodde jeg han skjønte det. At jeg ikke ønsker for nær kontakt med han, men det faller fort tilbake til det samme gamle.. Anonymkode: 5d0ac...a95
FrodeF Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 (endret) Ja vel. Hvis du ikke har samvittighet til å blokke han får dere være venner resten av livet da. Lykke til. Endret 1. november 2017 av FrodeF 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Men det finnes vel en mellomting mellom å blokkere han og være venner ut livet? Anonymkode: 5d0ac...a95
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 Det er jo ikke et jevnbyrdig vennskap når det føles som en byrde for ts. Hvis det ikke har nådd frem tidligere at du ønsker å avslutte vennskapet da har du ikke annet valg enn å si at det er trist han ikke klarer å se hvor skjevt vennskapet er. Ønsk han eg godt liv og avslutt med å blokkere over alt. Ikke svar han mer. Anonymkode: 32a04...38a 3
Perle Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 (endret) At du gidder! Han kan ikke bare «bestemme» at dere skal være venner. Et vennskap er gjensidig. Mannen er jo ravende gal og du lar ham bare”stalke” og terrorisere deg. Ubegripelig. Blokkér ham fra alle kanaler og slett nummeret og profilene hans fra dine. Endret 1. november 2017 av Perle 5
Gjest making.a.mess Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 Han vinner jo frem med oppførselen sin for du svarer jo. Det hjelper jo ikke å si at du ikke vil ha kontakt for så å fortsette samtalen... Blokker han. Neste trekk er at han sier han vil ta livet av seg om du ikke svarer og på den måten får truet til seg vennskapet. Det er en mye brukt frase som nesten aldri er noe vedkommende ville gjort alvor av, men som gjør at motparten blir holdt fast med balletak. Han er både skrudd og desperat.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev: Han vinner jo frem med oppførselen sin for du svarer jo. Det hjelper jo ikke å si at du ikke vil ha kontakt for så å fortsette samtalen... Blokker han. Neste trekk er at han sier han vil ta livet av seg om du ikke svarer og på den måten får truet til seg vennskapet. Det er en mye brukt frase som nesten aldri er noe vedkommende ville gjort alvor av, men som gjør at motparten blir holdt fast med balletak. Han er både skrudd og desperat. Dette! Anonymkode: ad774...454 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Han bor i et annet land. Da er det mye enklere å avslutte og blokkere. Hvis han ikke har adressen din kan han ikke akkurat komme på døra for å tvinge deg til å være venn. Blokker han på alle sosial medier og la det gå. Kanskje gi ham en lang og forklarende melding. Ingen har rett til å tvinge andre til å være sin venn, ordentlige venner respekterer hverandre. Han høres usikker og veldig klengete ut, jeg hadde blitt gal selv. Sånne folk tåler ikke når du ber dem om å roe seg heller, så her hadde jeg som sagt bare sagt takk for meg og blokkert. Hans problemer med vennskap er ikke din feil eller ditt problem, uansett hvor synd du syns på ham. Anonymkode: 91f3c...997 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Han vinner jo frem med oppførselen sin for du svarer jo. Det hjelper jo ikke å si at du ikke vil ha kontakt for så å fortsette samtalen... Blokker han. Neste trekk er at han sier han vil ta livet av seg om du ikke svarer og på den måten får truet til seg vennskapet. Det er en mye brukt frase som nesten aldri er noe vedkommende ville gjort alvor av, men som gjør at motparten blir holdt fast med balletak. Han er både skrudd og desperat. Det er litt dette jeg er redd for og, at han skal ta helt av... Jeg fortalte han en gang at den forrige kjæresten min var voldelig mot meg, og han sa senere til meg at om jeg endte vennskapet med han så ville han tolke det som at han var verre en eksen min. Sa til han da at det var utrolig stygt sagt og at jeg ikke må ha noen i livet mitt bare fordi de er "bedre" enn voldelige, og han sluttet å ta det opp igjen. Men han har og sagt mange ganger at om jeg skulle ende vennskapet med han, så ville han gi helt opp på å noen gang stole på noen. Jeg prøver å "snike" meg ut av livet hans, ved å oppmuntre han til å møte andre og få nye venner. Helst ikke over internett, da jeg tenker han hadde hatt veldig godt av mer sosial omgang i det virkelige liv. Anonymkode: 5d0ac...a95
Trolltunge Skrevet 1. november 2017 #14 Skrevet 1. november 2017 Livet er for kort til å bruke energi på mennesker som suger energi ut av deg. Kutt ham ut! Slike mennesker er ikke gode venner! Jeg har selv kuttet ut mennesker som ikke tilfører meg noe positivt. Har aldri angret. Du får tenke at det er det beste for ham også. Nå bruker han mye tid og energi på deg, men trenger heller noen som setter pris på kontakt med ham. Gjør dere derfor begge tjenesten å bryte. Han vil antagelig bli både sur og lei seg, men det vil gå over. Noen forhold må man bare legge bak seg. 3
Gjest making.a.mess Skrevet 1. november 2017 #15 Skrevet 1. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt dette jeg er redd for og, at han skal ta helt av... Jeg fortalte han en gang at den forrige kjæresten min var voldelig mot meg, og han sa senere til meg at om jeg endte vennskapet med han så ville han tolke det som at han var verre en eksen min. Sa til han da at det var utrolig stygt sagt og at jeg ikke må ha noen i livet mitt bare fordi de er "bedre" enn voldelige, og han sluttet å ta det opp igjen. Men han har og sagt mange ganger at om jeg skulle ende vennskapet med han, så ville han gi helt opp på å noen gang stole på noen. Jeg prøver å "snike" meg ut av livet hans, ved å oppmuntre han til å møte andre og få nye venner. Helst ikke over internett, da jeg tenker han hadde hatt veldig godt av mer sosial omgang i det virkelige liv. Anonymkode: 5d0ac...a95 Du tenker for mye. Han kommer aldri til å la deg gå og for hver dag som går blir han mer opptatt av deg. Han kommer ikke til å lete etter en ny person å stalke så lenge han har deg. Du må gjøre det eneste riktige å kutte han ut. Ikke svar på en eneste melding.
Maleficenta Skrevet 1. november 2017 #16 Skrevet 1. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en internettvenn fra et annet land som jeg møtte gjennom en språk-side da jeg ønsket å lære meg et nytt språk. Han hjalp meg mye og jeg hjalp han litt tilbake med norsk. Vi ble venner så vi har fremdeles kontakt. Men jeg ønsker egentlig ikke å være venner med han lenger, og har prøvd å avslutte vennskapet ved flere anledninger. Han ble da hysterisk og "nektet" at det skjedde, så vi forble altså venner. Føler for fyren og synes synd på han, så det har vært vanskelig for meg. Han kaller meg bestevennen sin, og han kaller også seg selv for bestevennen min (noe jeg aldri har kalt han) og mener vi er "meant to be" venner. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har som sagt prøvd å avslutte noen ganger, og har snakket med han flere ganger om hva jeg synes om oppførselen hans. Men så prøver jeg også å se på min oppførsel ovenfor han, og han sier noen ganger at jeg er på en negativ måte ovenfor han. Trenger litt input fra andre her. Jeg synes han maser utrolig mye. Før var det gjerne oppdateringer på hva han drev med gjennom hele dagen, gjerne med en kjempe lang melding på slutten av dagen over alt han drev med den dagen. Alt fra skolearbeidet sitt til middagen sin. Veldig detaljert. Han er ikke like ille nå lenger, men han skriver til meg hver eneste dag fremdeles. Han behandler sms-er som chat. Altså han tenker at siden jeg har en mobil, så må jeg også være tilgjengelig hele tiden mens jeg er våken. Svarer jeg på meldinger fra han så får jeg gjerne melding tilbake og han holder en samtale med meg. Det stopper liksom ikke, så til slutt legger jeg fra meg telefonen, og når jeg tar den opp igjen noen minutter senere har jeg fult av meldinger. Han skriver gjerne flere meldinger på en gang også, istedet for å sende én melding. Har derfor slått av varslinger fra han på meldinger, for han kan gjerne sende 10 meldinger rett etter hverandre. Med lyd ville jeg blitt sprø. Svarer jeg ikke på en melding på et par timer får jeg flere andre meldinger om andre emner, og han blir irritert om jeg ikke svarer på alt sammen. Har sagt ifra om dette mange ganger, men det virker ikke som han skjønner. Også er det at han egentlig ikke er noen god venn mot meg. Det virker som han egentlig ikke ønsker det beste for meg, men at han ønsker ting skal gå dårlig for meg, for da vil han ikke miste meg som venn tenker han. Om ting i livet mitt går bra, f.eks. om jeg får kjæreste, opptatt med skolearbeid eller nye venner, så vil jeg ikke ha tid til han. Han har også sagt dette - at han er bekymret for at han skal miste meg eller at jeg ikke skal ha like god tid til han om ting går mye bedre for meg i livet mitt. Synes dette er litt stygt gjort egentlig, vil ikke en venn ønske sin venn det beste? F.eks. fortalte jeg han det når jeg hadde vært på date med en fyr, og han klikket totalt. Begynte å gråte og bli hysterisk, så jeg måtte legge på og prøvde igjen å ende vennskapet. Men det gikk ikke da heller. Likte selvsagt ikke å prate om daten min med han i ettertid. Også om jeg har snakket med han om noe vondt, så forventer han så mye av meg etterpå. Men her vet jeg faktisk ikke om det er jeg eller han som er urimelig. Når jeg f.eks. snakket med han om at grunnen til at jeg ikke orker å prate i telefonen med han eller svare og skrive masse meldinger er fordi jeg er ganske langt nede. Han ringte meg da for å være der for meg og snakke med meg, og jeg forklarte han at jeg skulle til legen for å få hjelp. Når jeg hadde vært hos legen så spør han meg hvordan det gikk, og jeg sier at jeg ikke ønsker å snakke om det. Da blir han furt og mener at jeg egentlig skylder han å snakke om det med han, siden han hørte på meg når jeg snakket om det. Og dette er ikke første gang. Jeg føler jeg ikke kan snakke med han om vonde ting, for han bruker det mot meg på denne måten. Men er det egentlig jeg som er urimelig her, siden han faktisk tok seg tid til å høre på hva jeg hadde å si, og så oppdaterer jeg han ikke en gang om hvordan det gikk hos legen eller hva som skjer videre med meg. Jeg vet jo at etter hvert vil han høre hvordan det går med det som føler denne legetimen også, og jeg ønsker faktisk ikke å snakke med han om det. Synes det er ubehagelig å føle at jeg skylder han å åpne meg på den måten. Burde vel bare la være å snakke med han om ting i livet mitt heller, tenker jeg. Dette ble så ufattelig langt at sikkert ingen gidder å lese. Men er det jeg som er rar og urimelig her? Hvordan skal jeg klare å avslutte dette vennskapet? Direkte å si ifra har ikke gått, å fra min side kutte ned kontakten har ikke hjulpet.. Anonymkode: 5d0ac...a95 Nå har du prøvd å kutte kontakten på skikkelig vis. Da er det på tide å bare kutte uten et ord, selv om jeg egentlig er imot sånt. Men nå har jo du prøvd alt, og da blir dette siste løsning. Så blokkerer du. Han høres ikke god ut han her. 2
Maleficenta Skrevet 1. november 2017 #17 Skrevet 1. november 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har et problem med at han blir "forlatt" av venner, og blir nok derfor veldig desperat. Har ikke samvittighet til å blokkere han, da hadde jeg ikke slitt med å ende greia. Han har jo gode sider også, så jeg ønsker ikke å ende ting på en vond måte for han. Men etter sist gang jeg prøvde å ende vennskapet, trodde jeg han skjønte det. At jeg ikke ønsker for nær kontakt med han, men det faller fort tilbake til det samme gamle.. Anonymkode: 5d0ac...a95 Det er jo pga intensiteten at han mister venner 2
Maleficenta Skrevet 1. november 2017 #18 Skrevet 1. november 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det finnes vel en mellomting mellom å blokkere han og være venner ut livet? Anonymkode: 5d0ac...a95 Tydeligvis ikke for han 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #19 Skrevet 1. november 2017 Her ser det ut til at du ikke har annet valg enn å kutte kontakten dessverre. Det du skriver er at han spiller på din samvittighet, at du er hans eneste venn, og at han vil slutte å stole på andre mennesker dersom du kutter han ut. Dette er psykisk manipulasjon, men ikke fall inn i fella. Denne mannen sliter. Om du føler det blir for stygt å bare blokkere, så kan du evt. sende melding til foreldrene hans om du vet hvem de er, evt. sende en e-post til landets politi/helsevesen så de kan ta tak i det. Noe særlig mer får du faktisk ikke gjort når avstanden mellom dere er så stor. Anonymkode: 219a1...70d 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #20 Skrevet 1. november 2017 Er det muligheter for at han kan komme til Norge og plutselig stå utenfor døren din? Anonymkode: 2320f...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå