AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Jeg er livredd for å miste jobben. Og med digitaliseringen og automatiseringen så blir det nok færre jobber fremover. Hva skal man gjøre da? Har sett at mange anbefaler å starte egen bedrift men jeg kan jo liksom ingenting.. Tror dere det blir sånn at folk bare må klare seg selv, og evt dør av sult i mangel på inntekt? NAV vil vel ikke bestå sånn som det er nå. Anonymkode: 83c15...742
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Ja, jeg tror folk kommer til å dø av sult i mangel på inntekt. Hva slags spørsmål er dette egentlig? Anonymkode: 93f15...e79
Queen of the world Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Jeg ser poenget ditt. Det er trist hvordan alt blir automasert, for å gjøre ting enklere for oss. Som selvbetjente kasser i noen butikker for å fjerne kø, køen og arbeidplassene blir bare flyttet til nav. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Jeg er glad for at jeg ikke har en så pessimistisk tankegang. Jobber vil det alltid være. Jeg har et yrke som absolutt vil være aktuelt for hele min yrkesfremtid, og mer til. Personer som deg bør nok velge noen av de tryggeste yrkene vi har. Det kan ikke være noe særlig å gå å bekymre seg for dette. Anonymkode: d9024...0b4
mjauritz Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Som sosionomstudent føler jeg at jeg er ganske sikret i fremtiden med tanke på jobb. Kan ikke tenke meg at akkurat den bransjen er den mest utsatte. Men jeg skjønner absolutt hva du mener. Hadde vært mer stresset hvis jeg hadde jobbet med noe mer "fancy"
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Føler meg trygg, da jeg jobber i det offentlige. Har mistet jobben to ganger før da jeg jobbet i det private..Det er best å tenke langsiktig, for selv om jeg har trygg jobb kan helsa svikte. Så vi betaler HARDT ned på huslånet nå og satser på å være gjeldsfrie innen 10 år. Da tviler jeg på vi vil sulte ihjel dersom jobbene skulle forsvinne eller en av oss skulle bli ufør. Anonymkode: 32c7c...a67
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Jeg tror jeg har brukt opp "bekymret for fremtiden stoffet" i hjernen min jeg ble brått så bekymret for fremtiden da jeg var 23 at jeg fikk flere våkennetter med angstanfall og lå på gulvet og vred meg på badet fordi det kroppen knøt seg. Jeg fikk ikke puste. Jeg brente meg ut i forsøk på å ta studier ved siden av jobb, men stod ikke eksamenene og innså at jeg burde ta jobben i stedet. Studiet tok jeg bare fordi jeg ville kunne si at jeg var student slik at folk skulle tenke at jeg kom til å "bli noe" i fremtiden. Men jeg tenker nå at hvis folk skal dømme meg etter utdannelse og jobb så er de for overfladiske til å ha i mitt liv. Jeg har ikke hatt problemer med å bli inkalt til intervjuer. Jeg har tronpå at jeg vil klare å beholde jobbene i fremtiden. Og husk at dine verdier kan forandre seg. Du kan oppleve ting så du får helt andre perspektvier på ting. Du er ikke skuratt den samme personen gjennom hele livet. Dette høres kanskje skummelt ut, og det er det jo egentlig litt. Det som var mine bekymringer for 2 år siden betyr null i dag. Anonymkode: 27e4b...20b
Gjest Walkingdead Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 Jeg tar strøjobber og lever på forholdsvis lite penger. Har innfunnet meg med at jeg kanskje aldri kommer til å få kjøpt noe. Det er greit for meg. Det finnes alltids jobber.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 Akkurat nå, Queen of the world skrev: Jeg ser poenget ditt. Det er trist hvordan alt blir automasert, for å gjøre ting enklere for oss. Som selvbetjente kasser i noen butikker for å fjerne kø, køen og arbeidplassene blir bare flyttet til nav. Nå er det ikke akkurat noe ekstraordinært at arbeidsmarkedet endrer seg. Det er ikke slik at jobber har stått stille i en evighet frem til nå. Det er heller ikke slik at jobber bare tas vekk. Arbeidsmarkedet utvider seg også. Det er viktig å huske på at mennesker alltid har et behov for noe mer. Selv om enkle arbeidsoppgaver automatiseres vil det ikke si at man ikke har noe å gjøre av de som var i disse yrkene. Nye jobber vil opprettes mens andre jobber utgår. Det er en naturlig konsekvens av at verden utvikler seg. Altså, for noen tiår siden ble det snakket om flyvende biler og andre fantastiske oppfinnelser i 2020. Verden utvikler seg faktisk ikke så fort. Det har faktisk tatt så lang tid som dette at vi har begynt å innføre selvbetjente kasser, og dette er fortsatt noe som bare er i en introduksjonsfase. Det tar lang tid før kassemedarbeiderne er borte. Anonymkode: d9024...0b4 1
Rufino Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 (endret) Dette her med at "Nå går utviklingen så fort, og maskinene tar over jobbene våre" synes med er en sannhet med store modifikasjon. La oss ta den industrielle revolusjonen, når fabrikkarbeidere ble byttet ut med maskiner. Det ble ikke færre jobber, bare andre typer jobber, så noen måtte omskolere seg. Ellers kan man jo alltids si at utviklingen går fort. I løpet av noen hundre år har vi gått fra jordbrukssamfunn til det vi har i dag. Lyspæren og bilen har blitt oppfunnet med mer. I løpet av de siste 50 årene har vi fått PC, internett osv. I løpet av de siste 10 har vi fått smartphones, ipads. Jeg synes utviklingen alltid går i ca samme tempo, bare på ulike områder. Og selv om maskiner tar over noen jobber, så skapes det nye. Og det er jo faktisk dette som gjør at verden går fremover. Vi automatiserer gamle jobber, finner opp nye jobber, skaper nye oppfinnelser, starter nye bedrifter, starter nye trender. Man trenger ikke være redd for utvikling - det gir bare nye muligheter. Og mens jeg skriver ser jeg at det er kommet et nytt innlegg over meg, med noe av det samme budskapet. Helt enig med det som står over. Dont worry, be happy. Endret 1. november 2017 av Rufino 3
Queen of the world Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke akkurat noe ekstraordinært at arbeidsmarkedet endrer seg. Det er ikke slik at jobber har stått stille i en evighet frem til nå. Det er heller ikke slik at jobber bare tas vekk. Arbeidsmarkedet utvider seg også. Det er viktig å huske på at mennesker alltid har et behov for noe mer. Selv om enkle arbeidsoppgaver automatiseres vil det ikke si at man ikke har noe å gjøre av de som var i disse yrkene. Nye jobber vil opprettes mens andre jobber utgår. Det er en naturlig konsekvens av at verden utvikler seg. Altså, for noen tiår siden ble det snakket om flyvende biler og andre fantastiske oppfinnelser i 2020. Verden utvikler seg faktisk ikke så fort. Det har faktisk tatt så lang tid som dette at vi har begynt å innføre selvbetjente kasser, og dette er fortsatt noe som bare er i en introduksjonsfase. Det tar lang tid før kassemedarbeiderne er borte. Anonymkode: d9024...0b4 Du har rett i det, men jobber vil fortsatt forsvinne. Hva med ansatte som blir sagt opp, hvor blir de av? Hva med postbudet? Det vil forsvinne om man får e post. Møbelsnekker og mange håndverksyrker, er i ferd med å forsvinne. Det er trist. Hvor lang eller kort tid det tar, vil uansett gi en påvirkning. Det er tilfeller der ansatte har blitt sagt opp pga teknologien er mer lønnsom og gjør arbeidet raskere. Hvor tror du de ansatte blir av? Tenk de har jobbet med dette mange år, og kanskje den eneste utdannelsen/erfaringen de har. Det er ikke sånn at de får seg en ny jobb og utdannelse dagen etterpå.
Rufino Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 20 minutes ago, Queen of the world said: Jeg ser poenget ditt. Det er trist hvordan alt blir automasert, for å gjøre ting enklere for oss. Som selvbetjente kasser i noen butikker for å fjerne kø, køen og arbeidplassene blir bare flyttet til nav. Det er ikke trist, det heter utvikling. Hvis vi alltid hadde syntes synd på de som mistet jobben som følge av utvikling, så hadde vi fremdeles vært bønder og noen fabrikkarbeidere. Ingen industriell revolusjon eller mekanisering av jordbruk. Du kunne hatt en bondegård med sauer og litt korn, og byttehandlet med naboene som hadde egg, tomater, poteter og svinekjøtt.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 Finnes ikke bekymret, det er allerede skrikende mangel på folk med min utdanning, og jeg kommer ikke til å bli arbeidsledig de 30 årene jeg har igjen til pensjonsalderen inntrer. Anonymkode: a3cc4...9d5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #14 Skrevet 1. november 2017 Ikke bekymret for egen del, har høy utdanning og trygg jobb i staten som ikke vil forsvinne med det første. Men er bekymret for utviklingen på arbeidsmarkedet generelt, og bekymret for at mange med lav utdanning får det vanskeligere å finne jobb. Anonymkode: 78aca...45f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #15 Skrevet 2. november 2017 Noen jobber vil forsvinne, men sånt skjer ofte gradvis ved at det ikke rekrutteres så mange nye. Det vil fortsatt være behov for folk i dagligvare og det er en bransje med mange unge lett omskolerbare og mange midlertidige. For noen vil det være vanskelig og noen vil ende opp uten jobb, men på lang sikt vil samfunnet gradvis tilpasse seg arbeidsmarkedet. Sånn har det alltid vært gjennom historien. Vi vil fortsatt ha behov for arbeidskraft og jeg tror ikke det totalt sett vil minke. Vi trenger teknologiutdannede, kloke hoder, omsorgspersoner osv. Og sikkert mange nye yrker vi ikke kjenner til enda. Anonymkode: 422e5...07f
asterix Skrevet 2. november 2017 #16 Skrevet 2. november 2017 (endret) Jeg jobber med IT-drift, så faren er ikke akkurat overhengende for at jeg skal bli overflødig...😂 I tillegg har jeg en ekstrajobb innen helse og omsorg. Ikke stor fare for at det blir mangel på jobb der heller gitt. Endret 2. november 2017 av asterix 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #17 Skrevet 2. november 2017 Jeg er ikke bekymret, nei, men jeg har da også valgt en utdanning som gjør at jeg sitter trygt. Jobben min kan ikke automatiseres bort så lett. Anonymkode: db798...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #18 Skrevet 2. november 2017 jeg jobber med automatisering så her blir det bare mer å gjøre fremover. Anonymkode: 54745...8a3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #19 Skrevet 2. november 2017 Ja. Pga netthandel så går min jobb i underskudd. Neste uke blir flere sakt opp og jeg er en av de. Anonymkode: 2493b...130 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #20 Skrevet 2. november 2017 Jeg er ikke så bekymret på mine egne vegne, men på mine barn sine vegne. Spesielt det ene barnet, de er begge tenåringer. Sønnen min ønsker å bli barnehagelærer, så han vil jo være sikret jobb. Mens datteren min har noen diagnoser, men er frisk nok til å jobbe, ting er bare litt vanskeligere for henne. Og hun ønsker vel å bli alt det som er for vanskelig å bli, og ellers vil hun ikke gjøre noe. Men håper jo virkelig hun finner sin vei. Anonymkode: dd3b7...9ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå