AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Er lærer som gjennomførte nasjonale prøver for første gang. Jeg har en litt ekkel følelse. Andre lærere viser frem resultater, sammenligner med hverandre, og vil sammenligne med meg. Vi sammenligner med landsgjennomsnittet, og lærere med resultater over snittet smiler og er glad, mens de med snitt under blir jo litt skuffet. Prøvene er vanskelige, og noe har ikke elevene lært om en gang. Noe som er greit nok, fordi det er et fint KARTLEGGINGSVERKTØY, hvor jeg som lærer kan gå inn og se hva den enkelte får til og ikke. Men i størst grad opplever jeg at denne prøven blir brukt til sammenligning, og et press på å få gode resultater. Hva syns du? Anonymkode: 6e218...ff6
stan Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er lærer som gjennomførte nasjonale prøver for første gang. Jeg har en litt ekkel følelse. Andre lærere viser frem resultater, sammenligner med hverandre, og vil sammenligne med meg. Vi sammenligner med landsgjennomsnittet, og lærere med resultater over snittet smiler og er glad, mens de med snitt under blir jo litt skuffet. Prøvene er vanskelige, og noe har ikke elevene lært om en gang. Noe som er greit nok, fordi det er et fint KARTLEGGINGSVERKTØY, hvor jeg som lærer kan gå inn og se hva den enkelte får til og ikke. Men i størst grad opplever jeg at denne prøven blir brukt til sammenligning, og et press på å få gode resultater. Hva syns du? Anonymkode: 6e218...ff6 Det er jo nettopp denne sammenligningen som er hoved kritikken av de nasjonale prøvene. Det er jo en ganske kjent sak at mange skoler øver bevisst og fokusert mot de nasjonale prøvene. Det er til og med tilfeller der de antatt svakeste elevene holdes utenfor prøven for å øke snittet. Et av mine barn gikk på en skole som gjennom flere år var blant de med høyest skår i landet, og det er jo ikke så rart slik de holdt på. Samtidig så jeg at fokuset mot et mål også fikk elevene til å jobbe ekstra og lære mer. Så det er ikke utelukkende negativt. Men tidspunktet prøvene kom på var uheldig. Det hadde vært bedre om prøvene kom på slutten av skoleåret. Man kunne kombinere eksamen og nasjonale prøver. I tillegg burde det være slike prøver i alle fag. Det er jo selvfølgelig noe stressende for lærere å bli vurdert og sammenlignet. Men om det er en god kultur på skolen så brukes det til å gjøre undervisningen bedre i kollegiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå