AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Del Skrevet 1. november 2017 Hva er egentlig forskjellen? Ser at FirstPrice laksefilet har en kilopris på 125,- (hos Meny), mens laksekoteletter har en kilopris på 99,80,-. Hvorfor er den ene billigere enn den andre? Fordi laksefiletene krever mer "oppkutting", og dermed mer arbeidskraft? Er det snakk om akkurat samme del på fisken? Anonymkode: dda4d...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #2 Del Skrevet 1. november 2017 Vet ikke, men de har det til felles at det ikke er spesielt bra mat: http://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2014/05/Hvorfor-unngaar-lakseforskere-aa-spise-oppdrettslaks Anonymkode: 4afe6...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #3 Del Skrevet 1. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig forskjellen? Ser at FirstPrice laksefilet har en kilopris på 125,- (hos Meny), mens laksekoteletter har en kilopris på 99,80,-. Hvorfor er den ene billigere enn den andre? Fordi laksefiletene krever mer "oppkutting", og dermed mer arbeidskraft? Er det snakk om akkurat samme del på fisken? Anonymkode: dda4d...b30 På laksefileten kan alt spises, mens laksekoteletten har skinn og bein, dvs. at du får mindre ren fisk pr. kg. Dette gjenspeiles i kiloprisen. I tillegg kommer den ekstra jobben med rensing og filetering. Anonymkode: 9732d...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 2. november 2017 #4 Del Skrevet 2. november 2017 Når det gjelder laksefilet så er dette skinnfritt og benfritt . Fiskestykkene passer fint til å panne steke, frityrsteke, sammen med pasta, i thaisuppe og mye annet. Legg filet stykker I en marinade med litt raps olje, limesaft, honning soyasaus, paprika pulver og hvitløk pulver. La den ligge 30 til 50 minutter. Stek fisken på panne. Kok små poteter i havsalt slik som salt bakte kanariske poteter. Stek opp gulrot, grønne bønner , paprika og squasj eller andre grønnsaker du liker. Server med aoli og mangochutney. Eller lag en salat. Kutt fiskefiletene i småbiter. Venn de i mel, egg og japanske brødsmuler ( fåes på asiabutikker ). Frityrstekt dem i en gryte med olje. Server med salat, hvitløksbaguett og aoli. Eller lag thai fiskesuppe. Stek løk og hvitløk, litt selleri og paprika. Rør inn en teskje rød currypaste. Hell oppi en boks kokosmelk, en boks hakkede tomater med chili, en boks champinjong, litt soyasaus og fiskesaus. Gi et lite oppkok. For sterkere suppe bruk mere currypaste. Når det gjelder kotelettene så har disse skinn pluss benet i midten og passer best til trekke I oppkokt vann. Kotelettene serverer jeg som kokt laks med kokte poteter, fransk agurk dressing, salat med rømme dressing og fløte saus. Fransk agurk dressing. Skrell agurk og skjær tynt I skiver med en ostehøvel. Bland en pose fransk dressing med 3 ss olje og 3 ss vann. Legg oppi agurken. Ferdig. Rømme dressing. Rømme, fløte og sukker. Fløtesaus. Smelt smør i panne. Rør inn litt fløte og soyasaus og litt pepper. La det koke sammen på panna. Deilig over potetene. Kraften som kotelettene har trukket I bruker jeg til å lage fiskesuppe med. Stek litt løk blank I en gryte og hell over litt mel. Spe med fiskekraft pluss litt melk og fløte og en buljongterning med fiskekraft og legg oppi noen gulrøtter oppkuttede . La koke litt og putt på litt purre og fiskerester og la det trekke. Kan også putte oppi,andre grønnsaker om du har noen rester. Når det gjelder om oppdrettslaks er bra for oss eller ikke så tenker jeg at dette produktet har vært brukt I årevis over hele verden og at superkokkene bruker det i sine konkurranser og. Pluss at japanere spiser mye av det og de har visstnok god helse. Så det finnes nok mye som vi putter I oss som er mye verre. Jeg har nå spist laks I alle former I all min tid og jeg er snart pensjonist. Har ikke hatt noen helseproblemer relatert til dette. Hvorvidt oppdrettsanlegg er dårlig for miljøet eller ikke så er dette en annen diskusjon og kun visst alle I hele veden sluttet å spise oppdrettslaks så ville denne næringen stoppe opp . Det har jeg ikke noe tro på at vil skje så jeg kan like gjerne spise den fisken jeg som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #5 Del Skrevet 2. november 2017 http://www.kk.no/helse/sannheten-om-oppdrettslaksen---er-den-egentlig-mindre-sunn-67764252 Anonymkode: 73789...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå