AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Hei! Jeg lager ofte en kyllinggryte med kyllingfilet og diverse grønnsaker, men jeg føler at den mangler litt smak (selv om jeg har mye forskjellig i den). Jeg krydrer med salt, pepper, grillkrydder og chilikrydder, i tillegg til litt Sriracha chilisaus. Har dere noen bra tips på hvordan jeg kan gi den mer smak? Noe spesielt krydder eller annen tilsetning som kan løfte retten opp? Jeg er ikke så glad i sursøt smak, men gjerne noe annet. Og det gjør ikke noe om den er sterk.Dette er for øvrig ingrediensene jeg bruker: Kylling Paprika Løk Hvitløk Champignon Kikerter Hakkede tomater ( 2 bokser for at den skal bli litt grytete) Aubergine Squash Dette steker jeg før jeg tilsetter hakkede tomater og lar det koke i ca 15 min. Håper noen mesterkokker kan gi meg noen gode tips. For jeg sitter litt fast nå Anonymkode: a0e8b...6d9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Jeg ville rett og slett prøvd meg frem. Kryddere jeg bruker mye er spisskumin, garam masala, karri (gjerne madras curry), chili, kanel, koriander, paprikapulver, gurkemeie, osv. Jeg ville da kuttet ut grillkrydderet. Du kan også tilsette kokosmelk om du vil ha litt annerledes smak. Anonymkode: f5c25...73a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Jeg personlig synes ikke tomat og kylling passer så godt sammen. Jeg ville ha byttet ut tomatene med fløte, hønsebuljong og soyasaus samt litt vårløk og bacon. Og kylling lårfilet smaker bedre enn bryst. Anonymkode: 8f1c0...3df
T-Rex Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Det er nok ingen enkel løsning på dette. Skal det bli bra, må du enten lære deg en enkelt oppskrift som funker, eller lære deg ulike lands kokekunst.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Hjemmelaget kraft av beina eller kyllingbuljong mangler i din oppskrift. I tillegg til løk og hvirløk setter vårløk og purreløk, spesielt sistnevnte god smak og passer godt i kyllinggryte. Tomatbaserte gryter/sauser bør minimum småputre i 20 min for at godsmakene skal komme frem. Anonymkode: 86e9b...af1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 1. Crème fraiche for å få smaken litt rundere. 2. Mariner kyllingfileten i sitron 1 time først. Det gir litt ekstra "zing" 3. Estragon passer godt med kylling. Prøv den i stedet for grillkrydder Salter du auberginen først? Hvis ikke bør du gjøre det. Hører mange som ikke gjør det. Sjer den i skriver, salt den ene siden, når den "svetter" skyller du den og gjør det samme med andre side. Anonymkode: ef37f...420
Jolene Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 Dropp grillkrydder. Ville brukt karri, gurkemeie, pepper, oregano og hønsebuljong/kyllingkraft.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 Dropp grillkrydder og chilisaus. Bytt ut med cayenne eller chiliflak, spisskummen, malt koriander, kanskje fennikelfrø, allehånde, kanelstang. Da har du et mer marokkansk smaksbilde, noe ingrediensene i retten tenderer i retning av. Smak dessuten til retten tilslutt. Man trenger ofte å tilsette ikke bare mer salt og pepper, men også syre, type litt friskpresset sitron, kanskje også litt sukker eller honning. Det handler om balanse mellom grunnsmakene salt, søtt, bittert og syrlig. Om du vil gjøre retten mer italiensk-preget kan du i stedet tilsette urter som frisk rosmarin eller tørket oregano, stadig chiliflak, og salte ansjos som man får på glass. Ansjosene gir en dybde i smaken, dvs tilfører det man kaller umami, samt saltsmak. God kyllingkraft vil gjøre noe av det samme. Når du bruker kyllingfilet tilfører den nærmest ingen kyllingsmak i seg selv, mens kraft er kokt på bein og smaker mye mer. Anonymkode: 7fd9e...f0a 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 Mindre salt og krydderblandinger, mer rent krydder. Grillkrydder inneholder mye salt. Anonymkode: d1a86...770
moroklompen Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 Dropp grillkrydderet! Ellers så bille jeg 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lager ofte en kyllinggryte med kyllingfilet og diverse grønnsaker, men jeg føler at den mangler litt smak (selv om jeg har mye forskjellig i den). Jeg krydrer med salt, pepper, grillkrydder og chilikrydder, i tillegg til litt Sriracha chilisaus. Har dere noen bra tips på hvordan jeg kan gi den mer smak? Noe spesielt krydder eller annen tilsetning som kan løfte retten opp? Jeg er ikke så glad i sursøt smak, men gjerne noe annet. Og det gjør ikke noe om den er sterk.Dette er for øvrig ingrediensene jeg bruker: Kylling Paprika Løk Hvitløk Champignon Kikerter Hakkede tomater ( 2 bokser for at den skal bli litt grytete) Aubergine Squash Dette steker jeg før jeg tilsetter hakkede tomater og lar det koke i ca 15 min. Håper noen mesterkokker kan gi meg noen gode tips. For jeg sitter litt fast nå Anonymkode: a0e8b...6d9 Dropp grillkrydderet og tilsett fersk koriander, lime/sitronjuice, currypaste og dropp tomatene og tilsett kokosmelk og chilliolje. Ekstra godt blir det om du koker det med limeblader og sitrongress.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Creme fraiche og litt dijonsennep. Anonymkode: 2aa07...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå