Gå til innhold

Samboer skal sone med fotlenke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer skal sone en dom på 60 dager med fotlenke hjemme. Er det noen som har noen erfaringer og dele? 

Anonymkode: e361a...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vårt nabolag fikk en familiefar fotlenke soning etter en voldsom. Slåsskamp i fylla seint en lørdag ute på byen.

Han ble riktig så gode venner med nabodama som gikk arbeidsledig/NAV utredning. De utnyttet alenetiden såpass godt stykke de innledet et forhold som ble oppdaget etter å ha holdt på i to år.

Er noe med mye fritid på formiddagen når barn er på skole og kona på jobb.

Anonymkode: 3d932...8b6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min hadde fotlenke i 2 måneder. Han jobbet ikke den perioden så han var mest hjemme. Politiet kom på besøk noen ganger bare for å sjekke også måtte han blåse i sånn alkohol greie. De satt en tlf på soverommet hans og hvis den ringte måtte han ta den. Tlf og besøk kunne komme til alle døgnet tider. Han kunne gå ut på verandaen, men ikke lenger enn det. Merket egentlig ikke til at han hadde fotlenke unntatt når politiet kom til alle døgnets tider og han ikke kunne gå ut med hunden osv. 

Anonymkode: 6eed2...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vårt nabolag fikk en familiefar fotlenke soning etter en voldsom. Slåsskamp i fylla seint en lørdag ute på byen.

Han ble riktig så gode venner med nabodama som gikk arbeidsledig/NAV utredning. De utnyttet alenetiden såpass godt stykke de innledet et forhold som ble oppdaget etter å ha holdt på i to år.

Er noe med mye fritid på formiddagen når barn er på skole og kona på jobb.

Åja, det var merkelig for man får ikke innvilget hjemmesoning om man er dømt for vold.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åja, det var merkelig for man får ikke innvilget hjemmesoning om man er dømt for vold.

Jo det gjør man.

Anonymkode: 26eb6...ff5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 barnsfar tidligere ustraffet såvidt jeg veit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en kar som hadde hjemmesoning i et par mnd på grunn av promillekjøring. Han kunne gå ut på terassen, men ikke så langt som ut i hagen. Han hadde et par timer i uka med «fri» som skulle brukes til å komme seg til/fra jobb og handling av mat osv. Han hadde mao. full jobb gjennom hele soningen. Det gikk fint, men han savnet å ikke kunne drikke alkohol, samt å være med venner og familie etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer skal sone en dom på 60 dager med fotlenke hjemme. Er det noen som har noen erfaringer og dele? 

kontakt ktiminalomsorgen så får du all den infoen du trenger.

http://www.kriminalomsorgen.no/onsker-du-fotlenke-elektronisk-kontroll.237854.no.html

Leser dere nederst ser dere at den som bor sammen med en som ønsker fotlenke soning får et infobrev og skal samtykke til hjemmesoning før det invilges. (Rart å spørre på forumet da?)

Anonymkode: b231f...21d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kontakt ktiminalomsorgen så får du all den infoen du trenger.

http://www.kriminalomsorgen.no/onsker-du-fotlenke-elektronisk-kontroll.237854.no.html

Leser dere nederst ser dere at den som bor sammen med en som ønsker fotlenke soning får et infobrev og skal samtykke til hjemmesoning før det invilges. (Rart å spørre på forumet da?)

Anonymkode: b231f...21d

Antar at infobrevet ikke har personlige erfaringer fra andre mennesker, bare informasjon om det rent praktiske :) 

Anonymkode: 54fa5...b4c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sonet en voldsdom på ca 3 mnd med fotlenke. Forutsetningen for å få det var at man er sysselsatt. Jeg jobbet og gikk på skole. 

En dag i uken måtte jeg møte opp hos kriminalomsorgen for å sette sammen en ukeplan. Der må du oppgi tider for hver aktivitet og bestemme når du skal ha perm, altså utgang fra huset utenom jobb/skole. Man har 5timer å fordele utover hele uken. Det kan brukes til handling, besøke venner osv. Jeg sørget for å få en legeerklæring som dokumentere at jeg var i behov av ekstra fysisk aktivitet, slik at jeg kunne fortsette med trening og eventuelt gå turer. Hvis man velger å gå tur så er man nødt til å legge opp ruten for KIF slik at de vet hvor de er dersom de tar en stikkprøve av deg. Da ringer de når de er på stedet du har oppgitt at du går tur og du blir nødt til å avlegge promillekontroll. Det gjør de også når du oppholder deg i hjemmet. Jeg valgte å møte de ute når de ringte. De har nemlig ikke lov til å komme inn dersom man ikke ønsker det. Da fikk jeg samtidig litt frisk luft.

Gjennom soningen blir det også foretatt stikkprøver av narkotika.

De installerer en telefonboks som kobles opp til fotlenken. Den piper i sentralen dems dersom man beveger seg utenfor oppmålt område utenfor de bestemte tidene. Har du f.eks avtalt utgang kl 13:00 så er du nødt til å være ute innen 13:10. Har du inngang kl 20:00 gjelder det å være inne f.o.m 19:50. Ikke etter 20:00. Er du tidligere ute enn forventet er du nødt til å stå utenfor å vente. Det er et meget rigid system.

Forresten er samboer nødt til å samtykke. Dersom samboeren trekker samtykket før soningen er gjennomført, blir man overført til fengsel. Ved brudd på vilkår blir man også nødt til å sone resten av straffen i fengsel. Ved god oppførsel kan man søke 2/3. 

Anonymkode: 40207...764

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, han kan jo ikke gå langt så du har mye kontroll men om du ikke stoler på han og tror han vil få besøk eller f eks ruse seg så ville jeg satt opp kamera eller små "feller" som kunne bevise om noen hadde gått inn og ut døra (en bitteliten gjennomsiktig plastlapp, jeg pleier å klippe opp plasten fra røykpakka i små strimler, å legge helt nederst langs den loddrette dørsprekken, og når du kommer hjem og åpner døra ser du om den faller ned eller om den allerede har falt ned) 

Anonymkode: 40e72...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint, han kan jo ikke gå langt så du har mye kontroll men om du ikke stoler på han og tror han vil få besøk eller f eks ruse seg så ville jeg satt opp kamera eller små "feller" som kunne bevise om noen hadde gått inn og ut døra (en bitteliten gjennomsiktig plastlapp, jeg pleier å klippe opp plasten fra røykpakka i små strimler, å legge helt nederst langs den loddrette dørsprekken, og når du kommer hjem og åpner døra ser du om den faller ned eller om den allerede har falt ned) 

Anonymkode: 40e72...46b

Seriøst? 

Anonymkode: 66e41...db9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe?

Dere som har sonet med lenke og feks har hatt jobb da. Da har dere vel skrevet inn i denne kalenderen deres at dere bruker ca så og så lang tid hjem fra jobb. Si du er ferdig kl 16 da.. Men du har skrevet at du er hjemme 1645 på feks buss,bil. Hva gjør dere feks om det blir kø på veien slik at dere blir forsinket til klokkeslettet evt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...En snill og genuin mann kan når som helst komme inn å true en bad boy som er i et forhold med en kvinne. Det er 100% sikkert!

Til trådens tema

-Jeg har ikke personlig erfaring med å være sammen med en mann som må gå i fotlenke. Men jeg regner med at du, som samboer/kjæreste, har rett på informasjon hos politi. 

Ellers tror jeg det er viktig at personen som soner med fotlenke får muligheten til å gjøre det vedkommende skal (skole/jobb), ikke blir fristet til å dyrke mer destriktivitet med får mer hjelp til å bli bedre og komme seg opp. Stå for det han/hun har gjort, jobbe med seg selv slik at ting aldri skjer igjen... 

Regner med at det kan være tungt å være en kjæreste i en slik situasjon men 60 dager er ikke så lenge og du kan være med på å påvirke i positive og sunne retninger

Husk å ta vare på deg selv også!

Anonymkode: 99996...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren min hadde fotlenke i 2 måneder. Han jobbet ikke den perioden så han var mest hjemme. Politiet kom på besøk noen ganger bare for å sjekke også måtte han blåse i sånn alkohol greie. De satt en tlf på soverommet hans og hvis den ringte måtte han ta den. Tlf og besøk kunne komme til alle døgnet tider. Han kunne gå ut på verandaen, men ikke lenger enn det. Merket egentlig ikke til at han hadde fotlenke unntatt når politiet kom til alle døgnets tider og han ikke kunne gå ut med hunden osv. 

Anonymkode: 6eed2...164

Det er ikke politiet som kommer, det er kriminalomsorgen..

Anonymkode: 37246...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, tussi84 skrev:

Kan jeg spørre om noe?

Dere som har sonet med lenke og feks har hatt jobb da. Da har dere vel skrevet inn i denne kalenderen deres at dere bruker ca så og så lang tid hjem fra jobb. Si du er ferdig kl 16 da.. Men du har skrevet at du er hjemme 1645 på feks buss,bil. Hva gjør dere feks om det blir kø på veien slik at dere blir forsinket til klokkeslettet evt? 

Da ringer man og sier fra. 

Anonymkode: 37246...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...