Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en far som er så sur hele tiden og kjefter for ingenting.

Mamma er ufør, får ca 12.000 i mnd. Jeg har ingen jobb enda. Prøver å få jobb. 

Vi har kikket på en leilighet til ca 700.000..

Går det an å kjøpe om man har så lite i inntekt? Kan evetuelt få litt bostøtte? 

Jeg er 21.. mamma rundt 60.. 

Anonymkode: bda79...706

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vi må ha papirer på det, altså mamma må ha underskrift fra pappa?

Skrevet

Hvem sier at dere må ha underskrift på hva? Har foreldrene dine felles økonomi, og er de separert? Har moren din prøvd å oppsøke et krisesenter for råd og hjelp?

Anonymkode: 6042d...103

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier vi må ha papirer på det, altså mamma må ha underskrift fra pappa?

Underskrift på hva? Separasjonspapirer, lånepapirer eller hva?

Anonymkode: 4004f...6f9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at dere må ha underskrift på hva? Har foreldrene dine felles økonomi, og er de separert? Har moren din prøvd å oppsøke et krisesenter for råd og hjelp?

Banken sier det. Pappa jobber i kommunen, mamma er ufør. 

Hvordan får man tak i krisehjelp?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Underskrift på hva? Separasjonspapirer, lånepapirer eller hva?

De sa bare papirer på lån til hus til mamma tror jeg.

Skrevet

Hvordan er det med ufører, hvor mye mer penger

får de av å bære separert?

Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare deg. Ut ifra hva du skriver får jeg inntrykket av at forholdet mellom foreldrene dine ikke er bra for moren din (og deg forsåvidt). Om det er så ille kan hun kontakte et krisesenter og få hjelp og i det minste råd om hva hun kan gjøre. Eller hun eller dere kan leie dere et sted å bo enn så lenge, dere MÅ ikke kjøpe. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å svare deg. Ut ifra hva du skriver får jeg inntrykket av at forholdet mellom foreldrene dine ikke er bra for moren din (og deg forsåvidt). Om det er så ille kan hun kontakte et krisesenter og få hjelp og i det minste råd om hva hun kan gjøre. Eller hun eller dere kan leie dere et sted å bo enn så lenge, dere MÅ ikke kjøpe. 

Problemet er at vi har hunder. Nesten ingen plasser å leie med hunder, men skal se hva man får til.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med ufører, hvor mye mer penger

får de av å bære separert?

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

• Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp
Skrevet

det koster ikke noe mindre å betale på lån enn leie? 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det koster ikke noe mindre å betale på lån enn leie? 

Unnskyld meg, men det skjønner du vel selv, at det avhenger helt av

a) hvor høy husleien er

b) hvor høyt lånet er

Det går ikke an å svare på spørsmålet ditt.

Endret av Million
Skrevet
8 minutes ago, Million said:

Unnskyld meg, men det skjønner du vel selv, at det avhenger helt av

a) hvor høy husleien er

b) hvor høyt lånet er

Det går ikke an å svare på spørsmålet ditt.

Det går i alle fall an å svare bedre på spørsmålet enn du gjør.

ts, om dere kjøper bolig til 700.000, pg hele kjøpet er lånefinansiert, dere får en rente på 2,5 % med 25 års nedbetalingstid, blir månedlig utbetaling 3140,-. Siden dere for skattefradrag på renten, blir den reelle kostnaden ca 2775,-. Så kommer det vel noen fellesutgifter (husleie) på toppen, som du må legge til. Dette må du sammenlikne med prisen for en leieleilighet. Husk å ta hensyn til om strøm er inkludert i leieleiligheten, da må du legge på antatt strømforbruk.

Hvis din mor skiller seg fra din far og de eier bolig sammen, må han enten kjøpe henne ut eller begge må selge - og da vil din mor få litt egenkapital om ikke huset deres er nedsyltet i lån? Da vil lånet dere må ha, være lavere enn 700.000 og da vil også den månedlige kostnaden gå ned.

Høres rart ut at banken krever signatur fra din far, betyr det at de har felles gjeld? Du må spørre hva begrunnelsen er.

Jeg synes det høres ille ut med en slik mann og far og støtter råd om å få hjelp fra krisesenter. 

Anonymkode: 58045...6ba

• Liker 1
Skrevet

Kan man kjøpe hus og leie det ut i starten tro? Får man nedbetalt på litt lån da?

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Kan man kjøpe hus og leie det ut i starten tro? Får man nedbetalt på litt lån da?

Finn først ut om dere har råd til å kjøpe bolig: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Husk at dere enten må ha 15 % egenkapital eller sikkerhet for egenkapitalen. http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/dette-bor-du-vite-om-boliglan/

Anonymkode: eb048...ab0

Skrevet

Din mor kan søke husbanklån eller kommunalt startlån. 

Anonymkode: 8c382...d92

• Liker 1
Skrevet

Ettersom du er 21 og har ikke inntekt, får du ikke boliglån fra banken. Din mor er 60 år, så hun får ikke et boliglån med nedbetalingstid på 25 år pga. alderen sin. Kortere nedbetalingstid gir større nedbetalings beløp per mnd. 

Om banken krever signatur fra faren din, så er nok foreldre sammen, har felles økonomi. Banker gir ikke lån til din mor ettersom tredjepart skal stå ansvarlig for lånet uten samtykket. 

Skrevet

Med en så billig leilighet, så ville jeg gått meget grundig igjennom takstpapirene, og fått oversikt over eventuelt behov for utbedring og oppussing. 
Samme med kommunale avgifter, husleie, og andre kostnader knyttet til boligen i tillegg til kjøpesummen. 

Anonymkode: 1b63c...73a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en så billig leilighet, så ville jeg gått meget grundig igjennom takstpapirene, og fått oversikt over eventuelt behov for utbedring og oppussing. 
Samme med kommunale avgifter, husleie, og andre kostnader knyttet til boligen i tillegg til kjøpesummen. 

Anonymkode: 1b63c...73a

Det er en viss mulighet at det er på et lite og avsidesliggende sted og/eller at det er høy fellesgjeld. Det virker ikke som om ts er så veldig velinformert, så det ligger nok noe mer bak kjøpesummen enn det som blir opplyst her.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...