AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Jeg er en kvinne i tidlig 30 årene. Har helt siden ungdomstiden slitt med mild acne/kviser. Kjenner at nå er jeg rimelig lei, og har bestillt time til legen. Men jeg er bekymra for at han ikke kommer til å ta det seriøst. Jeg har nølt i 10 år fordi jeg føler dette bare er et "overfladisk" problem og ikke noe man skal kaste bort tida til legen med. Jeg kjenner at jeg er ganske nervøs. Jeg har jo ikke så kjempemye acne. Jeg har sett kvinner og menn som virkelig sliter med kviser. Og slik ser ikke jeg ut. Men jeg er jo 30 år og det ser ikke ut til å gå over av seg selv. Jeg har prøvd alle råd som eksisterer (utenom medisinske), og brukt flere titalls tusen på hudpleieprodukter. Det eneste som har hjulpet er p-piller, men t.o.m disse hindrer ikke jevnlige kviseutbrudd. Jeg kjenner også at jeg er lei av hvordan p-pillene skal påvirke humøret mitt, så disse vil jeg slutte med uansett. Jeg legger ved noen bilder av hvordan huden min ser ut på gjennomsnittlig basis. (bildene har jeg funnet på nett og er ikke av meg). Jeg har stort sett alltid en eller to ganske hovne, underjordiske kviser i pannen som gjerne sitter der i en måned før de forsvinner. På begge sider av haka har jeg "talgknopper" som blir betente bare jeg så vidt er borti dem eller uheldigvis klør på dem i søvne. Men det som plager meg mest er kvisene som jevnlig dukker opp mellom øyenbrynene/nært øynene. For disse etterlater permanente arr samtidig som jeg blir svært selvbevist og flau av disse. Jeg er ekstra nervøs nå. For nå har jeg en fin periode. Nesten ingen kviser. Bare røde arr. Typisk. Tror dere legen kommer til å ta meg seriøst? Eller blir jeg bare sendt hjem igjen med en tube basiron? Er det noen andre her inne som har fått hjelp av legen til behandling av mild acne? Anonymkode: 4d897...9a4
Måbarefåsiat... Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Hvis fastlegen ikke tar deg seriøst (hvorfor skulle han ikke det), så drar du til hudspesialist. 2
Forundret.. Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Ikke vær redd for å ikke få hjelp, si det slik du har skrevet det her. Skulle du få et nei så bestiller du time hos hudspesialist hos en privat klinikk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Er 26 og har slitt med kviser siden barneskolen. Legen ville sette meg på ganske sterk kur, husker ikke hva den heter. Det ville jeg ikke. Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter? Det har jeg gjort de siste 3 månedene og huden min har blitt så å si kvisefri. Bare røde merker og arr igjen. drikker jeg melk får jeg kviser med en gang igjen. Anonymkode: 0cf74...225
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 26 og har slitt med kviser siden barneskolen. Legen ville sette meg på ganske sterk kur, husker ikke hva den heter. Det ville jeg ikke. Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter? Det har jeg gjort de siste 3 månedene og huden min har blitt så å si kvisefri. Bare røde merker og arr igjen. drikker jeg melk får jeg kviser med en gang igjen. Anonymkode: 0cf74...225 Hvordan var huden din? Sammenlignet med min hud? Værre sikkert? Å kutte ut meieriprodukter har jeg ikke gjort, for jeg drikker/spiser ganske lite av det fra før av. Spiser kun ost på pizzaen kanskje et par ganger i måneden. Og en liten melkeskvett i kaffen innimellom. Jeg synes det blir for drøyt å kutte ut melkeprodukter totalt. Men... har vel ikke noe å tape på å prøve... Har derimot prøvd: - Ikke ta på huden med hendene i det hele tatt i løpet av dagen - Ikke bruke sminke/hårspray/parfyme. - Ikke bruke kremer eller produkter i ansiktet i det hele tatt (huden ble bare værre) - Skifte ofte på senga/putetrekket - Ikke spise sterk eller fet mat - Ta nattlysolje/omega3/vitamintilskudd - Castor Olje - Kutte ut sukker/sjokolade - Få nok søvn/stresse ned/trene/ta badstu - Bruke superdyre produkter/syrer/peeling/fukt etc. spesialtilpasset min hud. Så dette er tydeligvis ikke noe jeg klarer å få orden på på egen hånd. Kun p-piller har hjulpet. Litt. TS. Anonymkode: 4d897...9a4
funginger Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var huden din? Sammenlignet med min hud? Værre sikkert? Å kutte ut meieriprodukter har jeg ikke gjort, for jeg drikker/spiser ganske lite av det fra før av. Spiser kun ost på pizzaen kanskje et par ganger i måneden. Og en liten melkeskvett i kaffen innimellom. Jeg synes det blir for drøyt å kutte ut melkeprodukter totalt. Men... har vel ikke noe å tape på å prøve... Har derimot prøvd: - Ikke ta på huden med hendene i det hele tatt i løpet av dagen - Ikke bruke sminke/hårspray/parfyme. - Ikke bruke kremer eller produkter i ansiktet i det hele tatt (huden ble bare værre) - Skifte ofte på senga/putetrekket - Ikke spise sterk eller fet mat - Ta nattlysolje/omega3/vitamintilskudd - Castor Olje - Kutte ut sukker/sjokolade - Få nok søvn/stresse ned/trene/ta badstu - Bruke superdyre produkter/syrer/peeling/fukt etc. spesialtilpasset min hud. Så dette er tydeligvis ikke noe jeg klarer å få orden på på egen hånd. Kun p-piller har hjulpet. Litt. TS. Anonymkode: 4d897...9a4 Har du prøvd Basiron? Det er reseptfritt på apoteket, det funket for meg. Hvis ikke trenger du kanskje sterkere saker.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Jeg har det ikke like ille som på bildene der, men fikk likevel en resept på en krem hos legen. Epiduo. Han sa at om det ikke ble bedre med kremen så kunne jeg komme tilbake for å få en sterkere kur. Har bare brukt kremen et par dager så kan ikke si om det hjelper eller ikke enda. Nå var også problemet mitt så ille som det ikke har vært før akkurat når jeg var hos legen, men tror jeg ville fått resepten uansett. Ikke tenk at det er overfladisk - det har jo veldig mye å si for selvfølelsen og selvtilliten. Og når du har slitt med dette i 10 år skader det ikke å prøve? Anonymkode: 681e8...10f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 Hadde ca likt, ble såklart henvist til hudlege, og fikk isotretinoin. Funket perfekt, og aldri hatt så fin hud som nå. Anonymkode: 7d122...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 26 og har slitt med kviser siden barneskolen. Legen ville sette meg på ganske sterk kur, husker ikke hva den heter. Det ville jeg ikke. Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter? Det har jeg gjort de siste 3 månedene og huden min har blitt så å si kvisefri. Bare røde merker og arr igjen. drikker jeg melk får jeg kviser med en gang igjen. Anonymkode: 0cf74...225 Å kutte ut kumelk var det eneste som funket for meg også. Ser ikke hvordan det vil være "for drøyt" som du sier, TS. Finnes jo alternativer til alt. Plantemelk og -yoghurt, og også diverse melkefrie oster (noen bedre enn andre selvsagt). Men det er verdt et liv uten akne. Anonymkode: 9a631...b29 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 For mye huspleieprodukter kan også før til kviser. Anonymkode: bb2be...26c
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 Takk for svar alle! Nå ble jeg litt mindre nervøs. Basiron har jeg prøvd. Brukte hele tuben, men hjalp ikke. Når jeg mener det er drøyt å kutte ut melkeprodukter, så tenker jeg mer på hvor vanskelig det blir i sosiale tilstelninger. Kan ikke spise kake i bursdager eller middag hos svigers. Venner må vise hensyn, jeg må tenke og planlegge mer de få gangene jeg spiser ute. Men det er verdt forsøket. Det er jeg enig i. Men må man virkelig kutte det 100% ut for at det skal hjelpe? Altså ikke unne seg ei skive Jarlsberg i måneden en gang? Jeg vet at for mange hudpleieprodukter fører til kviser. Det har jeg lært the hard way. Som nevnt har jeg også forsøkt å bruke minimalt/ingen produkter i det hele tatt. Jeg har funnet en medisinsk hudpleieserie som har blitt anbefalt meg av hudpleier. Hadde det ikke vært for kvisene og arrene hadde jeg hatt nydelig hud. Fantastiske produkter. Men kvisene popper fortsatt fram. Jævlene. Ts. Anonymkode: 4d897...9a4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Dette er hormonell acne. Anbefaler deg å google det litt , og å kutte ut alt av melkeprodukter i kosten din! Det gjorde underverker for meg! I melk er det nemlig et hormon som gjør at kalven vokser bedre, som påvirker oss mennesker, og for mange gir acne. Å kutte ut melk og å gå til hudlege å få kartlagt hudtypen min (blandingshud, sensitiv hud med fete områder) sånn at jeg kunne kjøpe produkter akuratt for min hudtype (og ikke produkter for fet acne hud, som var det jeg trodde jeg hadde) gjorde huden min helt ren innen et år! Bare ila et halvt år fikk jeg komplimenter på hvor flott hud jeg hadde fått! STOR forskjell! Anonymkode: 5c11f...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 Kan du gi tilbakemelding hvordan det gikk hos legen og hva du fikk resept på? Jeg er 35 og sliter fortsatt med kviser på hakepartiet som du gjør. Jeg har fått resept på epiduo, men synes ikke den er så effektiv mer. Anonymkode: c06e6...5d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå