Gå til innhold

Vin og matlaging.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en oppskrift på ramsløksuppe som jeg ønsker å lage, og i oppskriften står det at jeg skal bruke 1 dl. hvitvin. Har også fått med meg at det er hvitvin i risotto og det ønsker jeg også å prøve å lage en gang.

Hva slags vin er det man bruker i matlaging? Er det samme hva man bruker, eller er det en spesiell type til mat? Hvor lenge er vin holdbart etter det er åpnet? Drikker ikke vin, og føler ikke jeg har råd til å kjøpe en hel flaske bare for å få en dl... Finnes det noe annet jeg kan bruke i stedet for vin?

Anonymkode: 31941...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vin fra flaske holder seg max et par-tre dager etter åpning, om du forsegler korken godt igjen. Kartongvin holder seg lenger. 

På polet får du kjøpt småflasker med vin som er beregnet nettopp til matlaging. De er vel på 1-2 dl eller noe sånt. 

Du kan også fryse ned vin. Om du fryser i isbitbrett er det lett å ta bare litt vin opp fra frysen når du trenger det. 

Du kan erstatte med litt syrlig elpejuice ,men det blir aldri helt det samme. Selv om jeg for min del ofte synes det er minst like godt, selv om smaken er litt annerledes. 

Anonymkode: 99970...e53

• Liker 2
Skrevet

Bruk en blanding av eplejuice og eplecideredik. Det gjør jeg hvis jeg ikke vil åpne en hel flaske vin. Fungerer fint til risotto :)
Alternativt kan du kjøpe en rimelig vin, koke ned og fryse inn som det blir foreslått over her

Skrevet
2 timer siden, Lula skrev:

Bruk en blanding av eplejuice og eplecideredik. Det gjør jeg hvis jeg ikke vil åpne en hel flaske vin. Fungerer fint til risotto :)
Alternativt kan du kjøpe en rimelig vin, koke ned og fryse inn som det blir foreslått over her

Takk for svar fra begge! Om jeg skal fryse ned vin i isbiter, må jeg koke det først eller er det bare å fryse ned?

Skrevet

Du får kjøpt halve flasker med vin på polet 😉

Anonymkode: 18fa7...0f4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar fra begge! Om jeg skal fryse ned vin i isbiter, må jeg koke det først eller er det bare å fryse ned?

Frys ned som den er, ingen grunn til å gjøre noe mer enn å helle rett fra flasken til isbrettet.

Anonymkode: 99970...e53

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en oppskrift på ramsløksuppe som jeg ønsker å lage, og i oppskriften står det at jeg skal bruke 1 dl. hvitvin. Har også fått med meg at det er hvitvin i risotto og det ønsker jeg også å prøve å lage en gang.

Hva slags vin er det man bruker i matlaging? Er det samme hva man bruker, eller er det en spesiell type til mat? Hvor lenge er vin holdbart etter det er åpnet? Drikker ikke vin, og føler ikke jeg har råd til å kjøpe en hel flaske bare for å få en dl... Finnes det noe annet jeg kan bruke i stedet for vin?

Det kommer jo an på hva man lager, men i disse tilfellene er det nok TØRR hvitvin (altså ikke søt). Til kjøttretter er det oftest rødvin (ikke alltid). Men så lenge du holder deg til tørre hvitviner så går det bra. Hvis du er glad i å lage mat så brukes jo ofte vin (til sauser og supper for eksempel), så jeg ville nok spandert ihvertfall noen halve flasker for å ha hjemme. Men hvis du har gjester serverer du vel vin til maten også?

Anonymkode: f38a7...218

Skrevet

Ts: de selger innkokt vin i matbutikker, ment for tilsetning i mat. Holder seg lenge. 

Anonymkode: ff5a8...b60

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: de selger innkokt vin i matbutikker, ment for tilsetning i mat. Holder seg lenge. 

Anonymkode: ff5a8...b60

Men hvis oppskriftene TS har tar utgangspunkt i normal vin vil det ikke bli riktig smak dersom hun velger matlagingsvin fra butikken. Så jeg ville heller kjøpt en hvitvin på polet en gang i blant og frøset ned i passe porsjoner.

TS: Det er like greit å fryse ned i plastposer, feks 1 dl i hver. Det er sjelden du trenger så lite vin som 1 isbit til en rett.

Anonymkode: 07cde...f1d

Skrevet

Jeg kjøpte «billigvin» EN gang, skulle lage risotto for første gang og tenkte «whatever» og fikk beskjed av damen på polet at det ikke var nødvendig å bruke penger på en dyr vin.

JO DET ER DET!!!

Risottoen smakte æsj... Kommer aldri til å kjipe inn igjen og kjøper bare vin jeg kan drikke. Da tar man noen vinglass samtidig som man har litt i maten og koser seg med det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...