Gå til innhold

Hva har livet gitt deg av harde lærdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at man lever og lærer, og alle hullene må man som oftest trå ned i selv for å lære av dem.. 

så, hvilke tabber og feilsteg har du gjort i liver, som har gitt deg en hard (men god og nyttig) lærdom? :) 

Anonymkode: f6271...b54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at alt kan forsvinne på et blunk. Jeg hadde et fint liv med samboer, leilighet og trygge framtidsplaner, men så møtte han en annen og poff! var alt borte. Det har derfor blitt viktig for meg å alltid være i stand til og klare meg alene.

Anonymkode: 03aee...6de

• Liker 20
Skrevet

...at man er sterkere enn man tror. «Faller» man, kommer man seg alltid opp igjen, samme hvor svart situasjonen ser ut i nuet.❤️

Har opplevd 2 vonde brudd med utroskap i bildet, økonomisk svikt,dødsfall, voldtekt & depresjon.

Har så jeg og barna mine såvidt klarer seg med mat på bordet hver dag og har egen leilighet å bo i, har en god og trofast kjæreste som er glad i meg og har få, men gode venner, familie og kollegaer som stiller opp for meg når det trengs. Har vært vondt og mørkt da ting stod på som verst, men -til tross for vonde minner, angst og tilbakefall, takler jeg hverdagen sånn noenlunde bra😊

Anonymkode: ab282...cf4

• Liker 8
Skrevet

Den eneste man alltid kan stole på er seg selv.

• Liker 13
Skrevet

Voksne mennesker er egentlig store barn med makt

• Liker 20
Skrevet

Har lært meg at:
- Det finnes flere dårlige mennesker der ute enn jeg tror
- Folk er flinkere til å lyve enn jeg tror
- At jeg må være mest mulig selvstendig, klare meg selv og være minst mulig avhengig av andre.
- At å dvele og gruble for mye over livets kjipe sider ikke fører noe godt med seg.
- Når man skrur ned forventinger til en selv og sine omgivelser, får man et mye bedre liv <3

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet
2 minutter siden, asterix skrev:

Den eneste man alltid kan stole på er seg selv.

Det samme skulle jeg skrive.

Skrevet

At man aldri skal tenke at nå kan det umulig bli stort værre! 

Ellers har jeg lært at vi får som fortjent både på godt og vondt, karma har bare litt mye å gjøre til tider

Anonymkode: c69c1...290

• Liker 2
Skrevet

Å holde seg unna mannfolk som er store babyer og/eller ikke har ting på stell, det er ikke verdt det.

Anonymkode: 406af...33c

• Liker 3
Skrevet

Man kan ikke stole på noen, og man må alltid ha en plan B. Vær selvstendig.

Anonymkode: 1253e...2f0

• Liker 7
Gjest C.Tramell
Skrevet

At folk ikke egentlig kan tråkke på deg med mindre du legger deg ned og gir dem muligheten. 

Legg skylden der den virkelig hører hjemme og se på din egen rolle. De som sier at det er lettere å forandre på seg selv enn andre har helt rett, og ofte er det mer effektivt.

Hat er mest ødeleggende for deg selv. Hvis du hater noen lar du dem få en mye større plass i livet ditt enn de fortjener.

Alt du har kan du miste.

Forventninger kan være skumle. Ofte er det dine egne forventninger som knuser deg, ikke smellene du får i livet eller det andre gjør mot deg. Pass deg for å ha for mange sånne. 

Se deg ut lederne når du omgås mennesker i gruppe. Det er ikke alltid de du først tror. Følg godt med på hva de sier og gjør, for resten av flokken vil stille seg bak dem.

Skrevet

Min klokeste lærdom: Ting er som regel ikke som vi tror!

Vi kan ikke vite hva som foregår bak andres lukkede dører.

Vi velger selv hvordan vi vil oppfatte ting, og hva vi vil legg i det. For eksempel når en person jeg møter ikke hilser, så tenker jeg heller at den personen ikke så meg/ hadde en dårlig dag/ sliter med egne demoner, en at jeg er hatet og mislikt.

Å si noe fint til noen gir så ufattelig mye godt tilbake! Det prøver jeg å lære ungene mine, at har de evnen til å kunne rose de rundt seg, så vil de aldri mangle venner.

Gods og gull gir ingen lykke, gode minner varer evig.

Vi velger selv om livet skal være kjipt eller om vi vil gå videre. Jeg er en av de som velger vekk kjipt, til fordel for videre :) 

Anonymkode: d4543...93f

• Liker 5
Skrevet

Du blir aldri kvitt problemer, prøv å finne gode problemer.

Egentlig Mark Manson sin linje men jeg har tatt den til meg.

Eks: vil du ha ett problem med overvekt/sykdom eller problem med å ha tid til trening 3x i uka.

Anonymkode: ee191...1d1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har stort sett vært skånet for fæle og dramatiske ting, men jeg har i hvertfall lært at ting ofte ikke er som man tror. 

Det lærte jeg tidlig i tjueåra da jeg kjente ei jente som jeg synes var helt perfekt. Var ganske misunnelig på henne, for hun var så pen, hun var flink i alt, godt likt av alle, alle ville være venn med henne - ja, i mine øyne hadde hun alt. Jeg tenkte at hun måtte være så lykkelig, hun som var så vellykket og flott. Etterhvert fikk jeg vite at hun slet med store traumer fra fortida, hun har vært innlagt flere ganger og så videre. Fortsatt full av beundring for denne jenta, men så jo at situasjonen var en helt annen enn jeg trodde - hun levde langt fra noe perfekt liv. 

Har sett det mange ganger senere også. At det man tror ikke stemmer i det hele tatt...

Anonymkode: abd15...510

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært at alt kan forsvinne på et blunk. Jeg hadde et fint liv med samboer, leilighet og trygge framtidsplaner, men så møtte han en annen og poff! var alt borte. Det har derfor blitt viktig for meg å alltid være i stand til og klare meg alene.

Anonymkode: 03aee...6de

Sånn er menn dessverre :( Bytter damer oftere enn vi bytter tampong. Kvalmt er det. Jeg har sånne menn i familien og skammer meg over de. 

Anonymkode: 9a0f7...f17

• Liker 2
Skrevet

Enig med det C. Tramell skriver. 

Ellers;

- Du kan gjøre ting på din måte. Hvis du ikke er fornøyd med hvordan ting fungerer i "datingmarkedet", gjør det slik du vil det skal være. Du kan fortsatt vente med sex, du trenger ikke bruke snapchat, du kan be noen ringe deg fremfor å sende melding. 

- Menn responderer på å bli stilt krav til. Det er attraktivt med en jente med verdier, og ryggrad.

- Du må kunne gi deg selv en avslutning. I kjærlighetslivet - og i relasjoner generelt - vil det være situasjoner der du sitter uten svar, og du ikke vil få svar. Du kan ikke kjenne andre som du kjenner deg selv, og det må du bli komfortabel med.

- Det hjelper veldig mye å skrive ting ned, enten det er en liste, i brevformat eller hva. Ikke send det til noen, men ta vare på det.

Anonymkode: 1f26f...187

Skrevet

Den hardeste lærdommen jeg har lært er vel som flere skriver, at den eneste man kan stole på er seg selv, og at selv de (du tror) er de beste av de beste og mest oppriktige menneskene kan være falsk og stikke deg i ryggen. 

Anonymkode: 76b47...3b4

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om det alltid er så mye å lære. Man får bare slikke sårene og gå videre. Er det liv, er det håp. 

Anonymkode: 53561...83e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det alltid er så mye å lære. Man får bare slikke sårene og gå videre. Er det liv, er det håp. 

Anonymkode: 53561...83e

Sånn tenker jeg og.. noen ganger skjer det bare dritt liksom, vil så gjerne finne noe å lære/ få noe godt ut av situasjonen, men det er ikke alltid like lett nei.. 🙄

Anonymkode: f6271...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...