Gå til innhold

Dere med jentebarn med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt innspill fra foreldre med jentebarn med ADHD. 

Vi sliter oss ut med en jente på 6 som jeg mistenker har denne diagnosen, men far nekter foreløpig at det er en lidelse hun har.

Leser at jenter med diagnosen kan være vanskeligere å fange opp enn den typiske ADHD gutten. 

Vet diagnosen er inndelt i 3 forskjellige grupper og kan utarte seg forskjellig. 

Hvordan er ditt barn? 

Anonymkode: 7dae0...299

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tatt ut av læreboka. Jeg forventer halvveis å finne bilde av henne når jeg slår opp på ADHD i leksikon. Hun har den klassiske 'guttetypen' ADHD - hun oppfører seg, snakker og handler akkurat sånn som folk flest ser for seg når de tenker på en gutt med ADHD. 

Få meldt henne opp til PPT - det finnes flere andre diagnoser - og personlighetstrekk som ikke er diagnose - som kan ligne på ADHD.

Anonymkode: 5fa3e...2b8

• Liker 2
Skrevet

Hun er den hyperaktive/impulsive typen, veldig klassisk. 

Datteren deres burde utredes, så slipper dere å være så usikre - og kanskje bli litt mer enige. :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har ei på 7 år som er hyper/impulsiv type, men har ikke fått diagnosen.

Har for ymse symptomer til at de vil sette en klar diagnose ennå. Klarer å konsentrere seg med gøyale aktiviteter og lekser, men hopper fra lek til lek maks 10 min av gangen. Løper ut og inn, er fullstendig ubestemmelig, glemmer hva vi har gitt av beskjed om konstant, Har i det siste begynt å vise aggresjon ovenfor andre barn med både å si stygge ting, dytte og legge dem i bakken. Krever MYE oppmerksomhet og klarer ikke leke lenge alene. Hun har liten forståelse for andres følelser. Hyler opp av ingenting. Har vært slem med dyr flere ganger. Mellom alle slagene er hun utrolig blid og plutselig som ingenting har skjedd. Hun reagerer enda værre på sukker og trenger mye fysisk aktivitet,

Fordi hun er en større ressurs på skolen og klarer å "skjerpe seg" der, men tar det ut når hun kommer hjem, mener legen at hun ikke kan ha adhd. Veldig frustrert og sliten.

Anonymkode: 606c8...6a9

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei på 7 år som er hyper/impulsiv type, men har ikke fått diagnosen.

Har for ymse symptomer til at de vil sette en klar diagnose ennå. Klarer å konsentrere seg med gøyale aktiviteter og lekser, men hopper fra lek til lek maks 10 min av gangen. Løper ut og inn, er fullstendig ubestemmelig, glemmer hva vi har gitt av beskjed om konstant, Har i det siste begynt å vise aggresjon ovenfor andre barn med både å si stygge ting, dytte og legge dem i bakken. Krever MYE oppmerksomhet og klarer ikke leke lenge alene. Hun har liten forståelse for andres følelser. Hyler opp av ingenting. Har vært slem med dyr flere ganger. Mellom alle slagene er hun utrolig blid og plutselig som ingenting har skjedd. Hun reagerer enda værre på sukker og trenger mye fysisk aktivitet,

Fordi hun er en større ressurs på skolen og klarer å "skjerpe seg" der, men tar det ut når hun kommer hjem, mener legen at hun ikke kan ha adhd. Veldig frustrert og sliten.

Høres ut som vår datter! -TS-

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke eget barn med diagnosen, men en i nær familie har en datter med ADHD. Ganske tydelig at hun sliter med noe. Utslitte klær, hyper, dårlig konsentrasjon osv.

Jeg tenker at det første skrittet er far. Altså datter sitt behov, og følelser må gå foran far sine. Du må sette deg ned med han, og ta en ordentlig samtale med han. Du kan spørre på nettet, om dette, men det er bare en ordentlig utredning gjort av fagfolk som kan gi deg svar. Hvorfor nekter far? Går han i den klasiske fellen der han mener at hun er bare et barn, og har mye energi? Selvfølgelig kan det være sånn, men man må få det undersøkt. er han redd for at hun kan ha det, men er redd for hva som vil skje? De som jobber med dette har tegn de ser etter, og de vil ikke gjøre stort mye hvis de ikke ser behov. Så du må få overbevist far om at en undersøkelse trengs. Får dere svar at det er liten sannsynlighet for ADHD så blir det ikke gjort noe, men har hun det kan hun få hjelp.

For de fleste barn med ADHD så skurer det og går når man er barn. Men når de blir voksene, og skal ta ansvar for seg selv kan det bli helt krise for barn som ikke har fått hjelp. Hvor tidligere dere får hjelp jo bedre er det. Det skal være et godt samarbeid med lege, skole, foreldre, bup osv. Ikke vent til det blir verre, og ta henne på alvor nå. Verste som kan skje er at de sier hun har det, og da får dere hjelp. Så uansett er det en vinn vinn situasjon for alle å få det utredet. 

Anonymkode: 92b4e...2ae

• Liker 2
Skrevet

Niesen min har adhd. Hun er bare 6 år, og har ganske nylig fått diagnosen. 

Hun er blid og glad, ikke aggressiv eller noe sånt. 

Men hun har ikke impulskontroll, tenker ikke konsekvenser,  og har et voldsomt energinivå,  noe som blant annet fører til for voldsom lek hvor hun ikke plukker opp signaler fra andre om at dette ikke er gøy eller greit, og det kan bli direkte farlig både for henne og andre. 

Hun har også så mye som skjer i hodet på en gang at hun ikke oppfatter beskjeder, og sett ut til å ikke høre etter i det hele tatt. Hun sliter også med samspillet med andre barn,  siden hun ikke får med seg "reglene" i leken,  og i tillegg ender å med uforvarende å skade eller plage andre barn.

Hun sliter med å sitte sille og gjøre som hun fått beskjed om på skolen. 

Anonymkode: d391f...026

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er adhd, kan det være tidlig tegn på bipolar? Noen som har kjennskap til hvordan barnet var tidlig i barneårene inntil de fikk diagnosen? Det ligger i familien, men diagnose settes ikke når barnet er så lite.

• Liker 1
Skrevet

Har en jente som nå er 16 år, vi har hatt 2 runder på BUP, hvor de har begge ganger kommet fram til at hun med høy sannsynlighet har ADHD. Men de har nektet og gi diagnosen, da hun er smart, har holdt på med mye idrett. Så da blir ikke konsentrasjonsvanskene like godt fanget opp, og hun har fått ut mye energi på trening. Hun har vel alle de typiske tegnene på ADHD. Og nå som hun går på videregående, så blir konsentrasjons problemene mye mer synlige. Og hun sliter med mye frustrasjon og humørsvingninger. Vi får bare avslag hos BUP nå, har søkt 2 ganger. Ser ut som vi skal få noe hjelp fra psykolog hos kommunen.

Jeg skulle vel ønske vi hadde fått en diagnose på henne, og det for mange år siden. Så hun kunne få den hjelpen hun trengte. For nå er det mye tøffere for henne, da hun ikke har fått hjelp før.

Anonymkode: 03a4d...1e3

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente som nå er 16 år, vi har hatt 2 runder på BUP, hvor de har begge ganger kommet fram til at hun med høy sannsynlighet har ADHD. Men de har nektet og gi diagnosen, da hun er smart, har holdt på med mye idrett. Så da blir ikke konsentrasjonsvanskene like godt fanget opp, og hun har fått ut mye energi på trening. Hun har vel alle de typiske tegnene på ADHD. Og nå som hun går på videregående, så blir konsentrasjons problemene mye mer synlige. Og hun sliter med mye frustrasjon og humørsvingninger. Vi får bare avslag hos BUP nå, har søkt 2 ganger. Ser ut som vi skal få noe hjelp fra psykolog hos kommunen.

Jeg skulle vel ønske vi hadde fått en diagnose på henne, og det for mange år siden. Så hun kunne få den hjelpen hun trengte. For nå er det mye tøffere for henne, da hun ikke har fått hjelp før.

Anonymkode: 03a4d...1e3

Jeg forstår ikke diagnostiseringen. Kan man ikke være smart og flink i idrett samtidig ha adhd? Snevert. Trist at dere og datteren opplever dette og ikke får den hjelpen dere trenger. Hva med et privat utredningssenter? Jeg ville ikke gitt meg.

• Liker 2
Skrevet

Hei! Foreslår du går til fastlegen og får jenta henvist til BUP. Det går mye raskere, fordi det å gå gjennom PPT og skole er bare tull, ettersom PPT gir ikke diagnose på slikt. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, plastfolien skrev:

Hei! Foreslår du går til fastlegen og får jenta henvist til BUP. Det går mye raskere, fordi det å gå gjennom PPT og skole er bare tull, ettersom PPT gir ikke diagnose på slikt. 

Bup her jeg bor, tar ikke imot unger uten anbefaling om utredning fra ppt fordi kapasiteten er sprengt.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bup her jeg bor, tar ikke imot unger uten anbefaling om utredning fra ppt fordi kapasiteten er sprengt.

Er det fritt valg, slik som sykehus? Kan dere dra til en annen kommune? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fritt valg, slik som sykehus? Kan dere dra til en annen kommune? 

Det er vel fritt valg ja, men det blir for langt å reise. Min er forøvrig ferdig utredet, bare noe småtterier igjen så overføres vi til fastlege for videre oppfølging. Jeg som skrev at det sikkert er bilde av vesla i leksikon, så klassisk er hun.

• Liker 1
Skrevet

Hva med høye doser Omega 3? 

Det er i det minste reseptfritt og ufarlig, og har hjulpet mange (inkl meg selv). 

Jeg er nå voksen, fikk aldri diagnose fordi jeg var skoleflink. Og er egentlig glad for det, man kommer veldig langt med å være skoleflink. 

Jeg vil aldri ha de beste antennene, men har funnet en jobb som er variert og kaotisk nok til at jeg trives. 😊

Anonymkode: 29aa1...561

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...