Gå til innhold

Hunderase i leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hunderaser passer best til å bo i en leilighet og hvorfor? De som tilpasser seg lettest og bjeffer minst mulig pga. andre som bor tett. Rolig inne. Gjerne mellomstor.

Anonymkode: 6c155...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle hunder kan bo i leilighet så lenge de får masse mosjon,  stimuli og trening 

Anonymkode: ba883...0b4

• Liker 4
Skrevet

Men noen hunderaser bjeffer vell mere inne enn andre hunderaser?

Anonymkode: 6c155...719

Gjest Melis123
Skrevet

Noen hunderaser bjeffer i utgangspunktet mer enn andre, men om man bruker god tid på hjemme alene tilvenning, og hunden ellers får godt med mental og fysisk stimuli, er det ingen grunn til at den skal stå i leiligheten og bjeffe hverken alene eller sammen med deg! Når vi er inne slapper vi av😊 så vil påstå at alle hunderaser kan fint bo i blokk😊 

Skrevet (endret)

Jeg ville valgt en rase som ikke hadde veldig sterkt vakt-instinkt i hvertfall, spesielt om du ikke har mye erfaring med å trene hunder. Desuten er det stor variasjon på hvor lette hundene er å trenes :) vi tenker å få oss en dachs fks da den passer oss som familie best, ikke nødvendigvis fordi det er den fineste hunden vi vet om. Kunne helst tenkt meg en boxer, men det tror jeg blir for mye hund/jobb for meg som ikke har hatt hund på 15 år og er veldig opptatt av at den skal være sosial og veldressert.

Endret av Pipa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har JRT og mix (noe større) i en toroms. Fungerer fint. Men stuen, som de som regel er i, er av OK størrelse. 

De har plass til å leke. Bare sørg for at møbler osv ikke er plssssert for trangt og st det blir for mye møbler så ikke hunden har så mye plass å boltre seg på (med mindre den får være i sofa osv). 

Jeg hilste på hundene før jeg kjøpte de og spurte en del om bjeffing, ringeklokke, om de reagerte på lyder (kan høre st folk går opp trappen, låser seg inn osv). Fikk også 1mnd "prøvetid". Mine har svært sjeldent bjeffet, kun et fåtall ganger under lek. De har sluttet å reagere når de svakt hører naboens ringeklokke (løper til døren) og har lært seg når det blir ringt på til oss :) 

Jeg tror det kommer mer an på hunden enn rasen (hils på, spør selger, lån hunden hjem). Men ville valgt liten/mellomstor hund. En grand danois, feks, trenger jo betydelig mer plass. 

Skrevet

Jeg tror også det med bjeffing kommer like mye an på lynnet som rase. Vi har en rase som er kjent for å å varsle når det kommer noen, men vår bjeffer så og si aldri, ikke en gang i uken en gang. 

Anonymkode: 521a5...354

• Liker 1
Skrevet

F.eks husky er uegnet til å bo i leilighet. Man bør han mulighet til hundegård. Det er noen hunderaser som ikke trives godt inne i det hele tatt. 

Anonymkode: 41a1e...612

• Liker 1
Skrevet

Eurasier. 

Anonymkode: c1bf3...bee

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

F.eks husky er uegnet til å bo i leilighet. Man bør han mulighet til hundegård. Det er noen hunderaser som ikke trives godt inne i det hele tatt. 

Anonymkode: 41a1e...612

Feil. 

De vil være sammen med eieren sin,  akkurat som alle andre raser. 

Er ofte de verste eierne,  latsekkene som bare plasserer hunden sin ute.  Huskier fungere helt fint i leilighet så lenge de får fysisk og mentalt stimuli.

Anonymkode: ba883...0b4

• Liker 1
Skrevet

Kanskje en mellompuddel. Naboen har en, og jeg hører aldri den bjeffe. Det er egentlig umulig å si, men du bør unngå typiske vakthunder. Vi har en malteser som sjelden bjeffer hjemme, men borte reagerer hun på en del lyder (fra ute). Altså er hun vant til lyder her hjemme, men ikke borte. Jeg vil tro dette gjelder mange hunder, så hvis hunden er vant til å bo i leilighet fra den er valp, så blir den vant til lydene

Anonymkode: 749a6...241

Skrevet
9 hours ago, happiest said:

Jeg har JRT og mix (noe større) i en toroms. Fungerer fint. Men stuen, som de som regel er i, er av OK størrelse. 

De har plass til å leke. Bare sørg for at møbler osv ikke er plssssert for trangt og st det blir for mye møbler så ikke hunden har så mye plass å boltre seg på (med mindre den får være i sofa osv). 

Jeg hilste på hundene før jeg kjøpte de og spurte en del om bjeffing, ringeklokke, om de reagerte på lyder (kan høre st folk går opp trappen, låser seg inn osv). Fikk også 1mnd "prøvetid". Mine har svært sjeldent bjeffet, kun et fåtall ganger under lek. De har sluttet å reagere når de svakt hører naboens ringeklokke (løper til døren) og har lært seg når det blir ringt på til oss :) 

Jeg tror det kommer mer an på hunden enn rasen (hils på, spør selger, lån hunden hjem). Men ville valgt liten/mellomstor hund. En grand danois, feks, trenger jo betydelig mer plass. 

Nåja. GD er de mest bedagelige hundene ever. Så lenge du har stor nok sofa så går det nok helt fint. Man skal da ikke kaste ball inne i leiligheten uansett.

Anonymkode: 258d0...574

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...