AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Heisann. Jeg har unngått å gå inn på denne delen av forumet nå i lang lang tid. Tenkte det ville bli for tungt.. Men nå trenger jeg litt råd og å lette litt på mine egne tanker.. Det er nå godt over et år siden jeg sluttet på p-piller. Når det første halve året var gått, begynte jeg å ta det veldig tungt at det ikke var gått vår vei enda. Spesielt når alle vennene rundt oss ble gravide igjen, å her sitter vi helt uten barn. Lettere ble det ikke når både venner å familie begynte å spørre jevnlig når vi skulle få barn. De godtok ikke svaret "vi vil vente enda en stund". Etter noen månder med tunge stunder pga dette, måtte jeg bestemme meg for å ikke prøve så hardt, og jeg måtte "glemme" prøvingen for en stund. Rett å slett for at det påvirket hverdagslivet og forholdet så mye. Nå føler jeg at jeg har kommet meg ovenpå, å tar det ikke like tungt når de ukentlige spørsmålene fra venner om når vi skal få barn kommer.. Det stikker enda ja, men jeg skyver følelsene vekk. Vi føler ikke for å informere de rundt oss om prøvingen enda. Vet vi kunne unngått spm om barn da, men vi vil finne mer ut selv før vi forteller om det. Jeg har vært på Gu å alt så normalt ut. Jeg venter enda ett prøvesvar om eggløsning og samboeren sine sædtester. Jeg har prøvd å lese meg opp om eggløsning, kalkulatorer, å alt for å finne ut når eggløsningen er. Men synes både forskjellige sider å kalkulatorer gir meg helt forskjellige svar. Så jeg er veldig forvirret, å vet ikke helt hva jeg skal følge. Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne tatt seg tid til å forklare hvordan man best mulig han finne riktig eggløsning å alt som er greit å vite for å kunne få til en best mulig prøving. Er det noen sider dere anbefaler å lese? Gjerne forklar litt om veien mot ivf også. Gynekologen min var ikke noe flink å forklare noe som helst, så er veldig usikker på alt. Jeg har 29-30 dagers syklus. Hvordan vet jeg om jeg har eggløsning på dag 14? Ser flere skriver at de har på dag 10 feks.. Nå føler jeg at jeg har vært lenge nok i "dvale" å vil prøve for fult igjen. Barn er svært etterlengtet hos oss, som det nok er hos dere også. Anonymkode: 0321f...914
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Hvis du er regelmessig på 29-30 dager er det en helt normal og veldig standard syklus. Dag 15 og 16 er de statistisk mest sannsynlige dagene for at du har eggløsning (14 dager før ny mens). Men der hele tidrommet dag 12-18 er aktuelt for deg. Ville lagt opp til prøving dag 11-17 i syklus (sex annenhver dag den uka) og testet med eggløsningstester de samme dagene. (eggløsningtest slår ut grovt sagt ca 24 timer før reell eggløsning altså er 14 og 15 dager og være ekstra obs på) En typisk hovedregel klinikker gjerne sier er at eggløsning ligger 14 dager før ny mens+-2-3 dager. Anonymkode: 5af00...e63
Rosmerta Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Du fikk et veldig godt svar over her angående eggløsning. Noen bruker eggløsningstester, mens andre temper for å finne eggløsning (jeg kan ikke noe om temping, men jeg ville nok lest litt om det før jeg brukte det). Jeg ville bare si at jeg kjenner meg veldig igjen omi det følelsesmessige du beskriver. Det går veldig opp og ned hos meg også, og er en frustrerende prosess. Ta vare på dere to i prøvingen, så ønsker jeg dere veldig lykke til!
våren14 Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Hei! Føler med deg, det er kjipt når man vil men ikke får til... har selvbrukt ca 6 mnd på å å få en spire til å sitte her, og syntes de månedene var lange begge gangene, så kan bare tenke meg hvor langt et år føles. Jeg er såpass utålmodig av meg at jeg raskt begynte å tempe og bruke el-tester. Ble mye mer avslappet av å vite at vi gjorde hva vi kunne for å lykkes, dvs å vite rimelig sikkert at vi traff el. Kartleggingen ved temping er i tillegg til å fortelle deg at du faktisk har el og når et godt verktøy for å si noe om syklusen er normal eller ikke. For min del oppdaget jeg kjapt at noe ikke stemte, da tiden mellom eggløsning om mens viste seg å være bare 7-8 dager... Lager for lite progesteron. Etter noen mnd med slik kartlegging av syklusen min tok jeg det hele med til fastlegen som henviste meg videre til gynekolog selv om vi ikke hadde prøvd et år enda. Kun fordi jeg selv hadde indikasjoner på at det kunne være vanskelig å bli gravid uten litt hjelp. Allikevel BLE jeg faktisk gravid like etter, men mistet i uke 11. Etter MA'en fikk jeg da progesteronstøtte til å ta etter el hvilket definitivt hjalp og jeg fikk en lutealfase (tid fra el til mens) på over 10 dager hvilket den bør være for å ha gode sjanser for å bli gravid. Poenget er bare at alt dette hadde jeg ikke funnet ut av før langt senere hadde det ikke vært for tempingen Så det er ikke nødvendigvis så dumt å kartelegge syklusen sin selv for å se om alt er på stell. Kombinert med el tester har man gode verktøy for å treffe riktig med timingen. Hvis man ønsker å holde på med slikt. Noen blir mer stresset av det, mens for min del virket det bare avslappende iom at det ga meg litt kontroll på ting. Hvis du vil lære mer om temping så er det mye bra info på mammanett sitt underforum som du finner her: https://forum.mammanett.no/forum/bli-gravid/vi-prã¸vere/59297-den-o-store-tempetrã¥den. Eneste du trenger er et termometer til å måle kroppstemperatur som har to desimaler. Så hverken kostbart eller vanskelig. Ta tempen til samme tid hver morgen, og helst bør du ha sovet minst tre timer sammenhengende først, legg dataene inn i app etter eget ønske (jeg brukte fertility friend) og se at tempen stiger etter el Er omtrent så enkelt. Så det er vel mine tips for å finne el. Ta el-tester fra typ dag 10 i syklus og vent på positiv, da kommer el ofte 24-48 timer etter, så ved positiv test er det bare å hoppe i høyet uten tvil. Innimellom indikerer positiv test bare at kroppen prøver å slippe et egg uten å lykkes, da vil den prøve igjen kort tid senere. Men kombinerer du med temping for generelt å kartlegge syklusen får du også "bevis" på at el har funnet sted, og da er det bare å senke skuldrene og vente 14 dager og se hva som skjer
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Du kan bruke el-tester eller tempe for å finne mer nøyaktig når el er. El-testene er skitbillige, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det. Du kan bestille store partier fra billige-tester.no. Temping synes jeg er litt mer styr, men det er også mer nøyaktig. Men om du bare har prøvd i et halvt år, så er jo ikke det spesielt mye? Man har ikke krav på hjelp før etter et år (med mindre man er over 35), nettopp fordi det er helt normalt å prøve så lenge. Vi prøvde i 7 mnd før det satt. Jeg brukte el-tester hele veien. Anonymkode: f2114...593
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Vi brukte appen «pinkpad» for å treffe eggløsning, men det er ikke sikkert det fungerer for alle. Hadde brukt den to år allerede da for å unngå å bli gravid, så den var veldig godt innstilt på syklusen min før vi bestemte oss for å prøve. Lykke til Ts Anonymkode: fd32a...335
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Et år er lang tid, og jeg vet akkurat hvor tungt det kan være. Mange varme tanker til deg! Eggløsningskalkulatorer på internett forteller deg bare når gjennomsnittskvinnen med din sykluslengde vil få eggløsning. De vet ingenting om din kropp og syklus. For å finne eggløsningen og sikre best mulig timing av samleie, er det bedre å følge med på livmorsekretet bruke eggløsningstester måle basaltemperaturen Alle disse metodene kan du lese om her. Lykke til! Anonymkode: f5d78...c35
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Tusen takk for fine svar! Jeg skal prøve å laste ned en app, å tenker jeg samtidig skal prøve med temping.. Klarer dere å holde forholdet på et romantisk nivå, selv om dere prøver..? Føler at sex bare er blitt "nå har jeg eggløsning - ok, legg deg ned, ferdig". (å jeg har prøvd å innlede til litt romantikk selv, men da blir det "kanskje senere", men om jeg nevner eggløsning da så blir det den replikken overfor..) Forelskelsesfasen i forholdet er over for lenge siden hos oss, men jeg vil likevel få tilbake litt romantikk.. Vet prøving kan tære på mange forhold, å det vil jeg virkelig unngå.. Ts Anonymkode: 0321f...914
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 På 1.11.2017 den 8.39, AnonymBruker skrev: Du kan bruke el-tester eller tempe for å finne mer nøyaktig når el er. El-testene er skitbillige, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det. Du kan bestille store partier fra billige-tester.no. Temping synes jeg er litt mer styr, men det er også mer nøyaktig. Men om du bare har prøvd i et halvt år, så er jo ikke det spesielt mye? Man har ikke krav på hjelp før etter et år (med mindre man er over 35), nettopp fordi det er helt normalt å prøve så lenge. Vi prøvde i 7 mnd før det satt. Jeg brukte el-tester hele veien. Anonymkode: f2114...593 Vi har prøvd i snart 15 måneder har noen eggløsningstester hjemme, som jeg bestilte før vi sluttet å fokusere så mye på prøvingen. Men skal definitivt bestille flere ts Anonymkode: 0321f...914
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 På 1.11.2017 den 6.39, Rosmerta skrev: Du fikk et veldig godt svar over her angående eggløsning. Noen bruker eggløsningstester, mens andre temper for å finne eggløsning (jeg kan ikke noe om temping, men jeg ville nok lest litt om det før jeg brukte det). Jeg ville bare si at jeg kjenner meg veldig igjen omi det følelsesmessige du beskriver. Det går veldig opp og ned hos meg også, og er en frustrerende prosess. Ta vare på dere to i prøvingen, så ønsker jeg dere veldig lykke til! Takk for gode ord! Har dere prøvd lenge? Lykke til dere også Anonymkode: 0321f...914
tekjerringa Skrevet 2. november 2017 #11 Skrevet 2. november 2017 Jeg vil råde deg til å kjøpe noen eggløsningsteste. Men du trenger ikke nødvendigvis være aktiv prøver den måneden. Det er ganske individuelt når du har eggløsning. Ei venninne av meg har stabil 29-30 dagerssyklus, men eggløsningen kommer ganske fort etter at menstrueringen er ferdig. Det finnes billige tester på nettet, det eneste som er viktig er å følge bruksanvisningen. Ofte skal det testes på ettermiddagen. Lykke til!
Rosmerta Skrevet 2. november 2017 #12 Skrevet 2. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode ord! Har dere prøvd lenge? Lykke til dere også Anonymkode: 0321f...914 Vi har prøvd i straks 2,5 år. Men vi søkte ikke hjelp før det hadde gått 2 år (mye stress med jobbsøking og annet det første året, så vi søkte ikke hjelp med en gang). Nå blir det mest sannsynlig laparoskopi nummer to på under et år og IVF.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fine svar! Jeg skal prøve å laste ned en app, å tenker jeg samtidig skal prøve med temping.. Klarer dere å holde forholdet på et romantisk nivå, selv om dere prøver..? Føler at sex bare er blitt "nå har jeg eggløsning - ok, legg deg ned, ferdig". (å jeg har prøvd å innlede til litt romantikk selv, men da blir det "kanskje senere", men om jeg nevner eggløsning da så blir det den replikken overfor..) Forelskelsesfasen i forholdet er over for lenge siden hos oss, men jeg vil likevel få tilbake litt romantikk.. Vet prøving kan tære på mange forhold, å det vil jeg virkelig unngå.. Ts Anonymkode: 0321f...914 Jeg valgte å ikke si til mannen når jeg har positiv el+test. han vet jeg tester, men ser ikke forskjell på mitt initiativ ved g utenom eggløsning. Derfor ble det aldri noe mekanisk/plikt. Anonymkode: 5a57c...904
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå