Gå til innhold

Nei, det er ikke sånn at barn "faller" utenfor det sosiale fellesskapet kun pga...

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de ikke får være med på et arrangement eller to.

Veldig ofte hører jeg folk si, både i media og ellers: "Stakkar, hun kommer til å falle utenfor" til barn som ikke er med på absolutt alt av det sosiale. Ungen her går i 2.kl og er med på bursdager, går på idrett (1), er med på juleavslutning/lucia/blir med andre hjem- får besøk ofte/ 17-mai (skulle bare mangle)/ hallovenn osv. 

Likevel har hun ikke gått Halloween i år. Rett og slett fordi selve poenget med kvelden er å minnes de døde ved å feire det onde. Barn bryr seg riktignok kun om godteriet... Vi er muslimer (dette i seg selv vil vekke reaksjoner, men la gå) og er i mot feiringen. Det finnes så klart andre muslimer som feirer, men flertallet står over. Ja, ungen hadde et lite ønske om å gå runden, men da forklarte vi rolig hva det går ut på. Vi dro i stedet til butikken og kjøpte oss godteri, og koste oss hjemme. Barnet har søsken, og trives ellers på skolen. En annen grunn er at Halloween er den perfekte høytid for handelsstanden.  

Ikke rart mange i dagens samfunn sliter psykisk når man allerede som barn blir en del av flokken. De lærer seg at de må delta på alt for å bli akseptert. Det trenger ikke ha direkte sammenheng, men det er dokumentert at mange går på et smell når de plutselig finner ut at de ikke strekker til..

Anonymkode: 784f3...4d6

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi er muslimer

Da har dere selv valgt å ekskludere dere og barnet deres fra det norske samfunnet. Pføy.

Anonymkode: 887e5...01c

• Liker 8
Skrevet

Om barnet ønsket feire halloween med venner så syntes jeg hen burde få lov til det. 

• Liker 23
Skrevet

Er dere bedre fordi dere ikke har det moro med det? Ungene mine syns det er gøy og kle seg ut, få godterier, se på fim sammen med venner. Ser ikke helt hvordan dette påvirker negativt, snarere tvert om. 

Snapp, face, tinder osv, ser jeg som en større trussel.  

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er muslimer

Det har jo ingenting å si. Halloween er verken en kristen eller norsk skikk men mange her som feirer likevel. Det er ikke bare å få spise godteriet, det er stemningen, spenningen med å gå rundt, ringe på hos folk som har skummel pynt og å se andre som har kledd seg ut. Det er bare gøy og moro, ikke noe religiøst. 

Anonymkode: da455...0df

• Liker 21
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ofte hører jeg folk si, både i media og ellers: "Stakkar, hun kommer til å falle utenfor" til barn som ikke er med på absolutt alt av det sosiale. Ungen her går i 2.kl og er med på bursdager, går på idrett (1), er med på juleavslutning/lucia/blir med andre hjem- får besøk ofte/ 17-mai (skulle bare mangle)/ hallovenn osv. 

Likevel har hun ikke gått Halloween i år. Rett og slett fordi selve poenget med kvelden er å minnes de døde ved å feire det onde. Barn bryr seg riktignok kun om godteriet... Vi er muslimer (dette i seg selv vil vekke reaksjoner, men la gå) og er i mot feiringen. Det finnes så klart andre muslimer som feirer, men flertallet står over. Ja, ungen hadde et lite ønske om å gå runden, men da forklarte vi rolig hva det går ut på. Vi dro i stedet til butikken og kjøpte oss godteri, og koste oss hjemme. Barnet har søsken, og trives ellers på skolen. En annen grunn er at Halloween er den perfekte høytid for handelsstanden.  

Ikke rart mange i dagens samfunn sliter psykisk når man allerede som barn blir en del av flokken. De lærer seg at de må delta på alt for å bli akseptert. Det trenger ikke ha direkte sammenheng, men det er dokumentert at mange går på et smell når de plutselig finner ut at de ikke strekker til..

Enig med deg. Må ikke delta på absolutt alt.  Bursdager, idrett, foreldremøte osv. Man blir jo sliten av alt.  Stå over halloween hvis dere føler for det.

Anonymkode: 06d68...e2a

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat den påstanden stemmer ikke...  Og at du klarer å koble dette opp i mot at mange sliter psykisk er også helt uforståelig for meg. Det er jo ikke på grunn av at man ikke deltar på en feiring eller to som gjør folk psykisk syke, det er faktisk det dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: d894f...796

• Liker 15
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feire det onde????

Ondskap har ingenting med Halloween og gjøre i det hele tatt, nu vet du det.

Skrevet
12 minutter siden, O.G. skrev:

Feire det onde????

Helt enig. Snakk om skrivebom. I Norge handler Halloween om å bruke penger på stygge kinakostymer, få hull i tennene og plage naboene - ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.

• Liker 8
Skrevet
15 minutes ago, O.G. said:

Feire det onde????

Hva handler Halloween om for deg, O.G? Har du i det hele tatt reflektert over hva kostymene symboliserer?

Skrevet

Hvordan kan DU kritisere folk for å følge flokken? Det er da ingen som følger flokken så mye som religiøse folk, de er jo helt besatt av å følge bibel/koran/guder/prester/imamer mm. Regel på regel på regel. Det er selvsagt pga at religion er et maktmiddel, og hvis folk begynner å tenke selv, mister man makten over dem.

For øvrig er det helt sikkert ikke evig traumatisk å måtte hoppe over Halloween-feiring. Men dere kan jo gjøre en liten test på dette her. Når barnet deres blir stort nok til å bestemme selv, vil det da velge annerledes enn dere, eller vil det følge deres livsstil? Da vil dere se om dere har klart å indoktrinere barnet nok. 

Anonymkode: 33afd...661

• Liker 18
Skrevet

Nei barnet faller ikke nødvendigvis utenfor selv om det ikke får vært med på en halloween eller to. Det er jeg enig i. 

Jeg reagerer mest på foreldre som nekter barn helt vanlige ting fordi de har fått for seg noe merkelig tull. Som at halloween er å feire det onde. Barna feirer ikke det onde de kler seg ut i skumle kostymer og får godteri.

Dere kan jo heller fortelle ungene deres fakta opplysninger om feiringen hvis dere vil ungene skal bry seg om slikt: 

"Hva er egentlig Halloween?

Halloween er en overgangsfest mellom sommer og vinter. Et velkommen til vinteren og et farvel til sommeren. Sommeren går i vinterdvale og fortjener en takk med ønsker om en fruktbar gjenkomst. Altså en urgammel takksigelsesfest. I eldre norrøn tradisjon og keltisk folketro er Halloween en nyttårsmarkering.

Hvorfor heter det Halloween?

Fordi det er kvelden før allehelgensdag, All Hallows Day. Tidligere var dette den 1. november, men er i dag flyttet til første søndag i november (2. november i år). Allehelgensdag er en minnedag for avdøde slektninger og venner, og den markeres med lys, blomster og ettertanke på kirkegårdene i landet. Reformasjonsdagen 31. oktober er den religiøse konkurrenten til Halloween.

Hvorfor har Halloween med hekser og trolldom å gjøre?

Oppfatningen går ut på at magi og naturkrefter er på sitt sterkeste nettopp denne kvelden. At det var åpne kanaler til det hinsidige. 

Derfor ble også flere nordmenn dømt til døden fordi de skulle ha bedrevet trolldom med fatalt utfall akkurat på denne dagen.  

- Før i tiden kunne hekser og trollfolk bli brent levende på bål for å ha drevet med farlig magi på Halloween. I Nord-Norge har vi slike eksempler fra Alta-området. En same ble i 1627 brent på bål for å ha drevet med farlig ritualmagi på Halloween."

• Liker 8
Skrevet

Vg skriver dette: "Samtidig markerte overgangen fra oktober til november slutten på sommeren og innhøstingen, og kelterne feiret høsttakkefesten ved navn Samhain i forbindelse med denne overgangen fra sommer til vinter.

Dette var natten da spøkelsene returnerte til jorden for å skape bråk og ødelegge avlingen, og bøndene tente store bål for å skremme bort de onde åndene. For denne natten ferdet de døde på jorden i følge med nisser, alver og annet skramt. For ikke å bli gjenkjent av spøkelsene, tok irene på seg masker da de forlot husene sine, og slik kan tradisjonen med å kle seg ut ha oppstått."

Anonymkode: 1c6c4...075

• Liker 1
Skrevet

Som barn fikk jeg heller ikke lov til å feire halloween, noe som jeg i ettertid synes er helt greit. Hallovenn er en perfekt erstatning for de barna som vil gjøre noe den kvelden. Trengs det virkelig enda en dag der man dytter ungene full av godteri? De får godteri året rundt ellers, så det å si at ungene skal få kose seg blir et dårlig argument. Vi har jo påske, bursdager, jula, lørdager hele året, besøk hos besteforeldre osv. I tillegg til at noen får godis et par ganger i uka enkelte ganger. Hvorfor er det greit at de fleste foreldre propper ungene sine fulle av sukker, mens de foreldrene som velger å holde igjen på snopet blir sett ned på og er hysterisk? 

Pappahjerte har skrevet om det, og det er verdt å lese! 

http://pappahjerte.blogg.no/1508926175_jeg_hater_halloween.html

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere selv valgt å ekskludere dere og barnet deres fra det norske samfunnet. Pføy.

Anonymkode: 887e5...01c

Vi er norske og amerikanske og feirer ikke Halloween av de samme grunnene som HI og vi er kristne. Dette er ikke akkurat en langvarig norsk tradisjon og selv om det hadde vært så betyr ikke det at man ekskluderer barna fra det norske samfunnet fordi det er en aktivitet de ikke er med på.

Anonymkode: 079a9...da2

Skrevet

Vi gikk heller ikke å tigget godteri med seksåringen fordi han ikke hadde lyst. Vi kledde oss ut hjemme og spiste godteri, en kjempekoselig kveld. Men hvis han neste år eller året etter spør om vi ikke kan gå knask eller knep så sier jeg jo selvsagt ja, selv om jeg ikke liker den tigginga. Hadde der bare vært kostymer og skremme folk så hadde det vært gøy men det å gå å tigge godteri er helt feil for meg.

Anonymkode: 4594e...a2a

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg ts:)

Anonymkode: b5bf0...4e1

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, H80 skrev:

Hva handler Halloween om for deg, O.G? Har du i det hele tatt reflektert over hva kostymene symboliserer?

Nei, for jeg feirer ikke Halloween, jeg feirer Samhain.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo ingenting å si. Halloween er verken en kristen eller norsk skikk men mange her som feirer likevel. Det er ikke bare å få spise godteriet, det er stemningen, spenningen med å gå rundt, ringe på hos folk som har skummel pynt og å se andre som har kledd seg ut. Det er bare gøy og moro, ikke noe religiøst. 

Anonymkode: da455...0df

Øøh... det er en kristen høytid, jo.

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vg skriver dette: "Samtidig markerte overgangen fra oktober til november slutten på sommeren og innhøstingen, og kelterne feiret høsttakkefesten ved navn Samhain i forbindelse med denne overgangen fra sommer til vinter.

Dette var natten da spøkelsene returnerte til jorden for å skape bråk og ødelegge avlingen, og bøndene tente store bål for å skremme bort de onde åndene. For denne natten ferdet de døde på jorden i følge med nisser, alver og annet skramt. For ikke å bli gjenkjent av spøkelsene, tok irene på seg masker da de forlot husene sine, og slik kan tradisjonen med å kle seg ut ha oppstått."

Anonymkode: 1c6c4...075

Allehelgensaften, på engelskHalloween som på norsk staves halloween, er dagen før allehelgensdag. Den feires på ulike måter omkring 31. oktober hvert år. Markeringen av kvelden er opprinnelig en kristen skikk som har utviklet seg til en ikke-religiøs feiring. Halloween-feiringen i Norge er særlig påvirket av tradisjoner fra folkelig og kommersiell populærkultur i USA.

jeg er enig med deg, TS. Synes dere løste det fint.

Endret av Mnjah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...