Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sjef slutter i sin stilling snart. Jeg er i permisjon nå, og når jeg kommer tilbake på jobb har ny leder startet. De holder på m intervjuer nå. 

Jeg har fått vite at en kollega jeg har jobbet tett med et års tid har søkt lederstillingen. Kollegaen er flink og hyggelig, men er ung og har kun ca ett år i arbeidslivet etter studiene. Vi er bare tre i avdelingen, men har et stort ansvarsområde. Jeg har ingen tro på at kollegaen er moden eller riktig til jobben. Jeg har mye mer erfaring, også leder og budsjetterfaring. Vi har samme utdanningsnivå. Hadde jeg søkt stillingen ville hun ikke hatt en sjangse (det er grunner til at jeg ikke ønsker lederstilling nå). Jeg vet at de eksterne som har søkt er mye eldre og bedre kvalifisert. For meg blir det rart og vanskelig å skulle forholde meg denne kollegaen som sjef, og jeg tror ikke det er bra for avdelingen. 

Jeg er ikke bedt om å si meningen min, og er redd jeg bare virker sutrete eller sjalu om jeg tar det opp. Jeg ønsker min kollega alt godt, men tror ikke hun er klar for stillingen, og at det kan ødelegge mye for avdelingen. Jeg mener vi bør satse på en av de eksterne søkerne. 

Bør jeg si noe? 

Anonymkode: 60cd9...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Less talk, more action. Hvis du mener hun er dårlig kvalifisert får du stille selv, eller hoste opp noen som er bedre kvalifisert. Ellers har du ingenting du skal ha sagt.

Anonymkode: 83fe5...fcb

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Less talk, more action. Hvis du mener hun er dårlig kvalifisert får du stille selv, eller hoste opp noen som er bedre kvalifisert. Ellers har du ingenting du skal ha sagt.

Helt enig! 

Anonymkode: 1cc52...fb8

• Liker 1
Skrevet

Nei, du skal ikke si noe.

Anonymkode: ad66f...766

• Liker 1
Skrevet

TS her, takk for svar! Jeg fikk ikke vite dette før lenge etter at søknadsfristen var gått ut, og de er nå i gang med 2 gangs intervjuer. Så action er utelukket.

Hadde jeg visst at kollegaen skulle søke, hadde jeg også søkt. Rett og slett fordi jeg, hvis vedkommende får jobben, kommer til å bruke våren på å søke ny jobb.

Jeg hadde regnet med at det ville være en trygg leder på plass på når jeg er tilbake fra permisjonen. (Jeg har prosjektlederstillingen annet sted i organisasjonen dette året). 

Skal naturligvis ikke si noe om tanker om å slutte, det er bare dumt. Og jeg sier nok sannsynligvis ingen ting om noe av dette på jobb. 

Takk for svar! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, ts igjen. Det er ingen tvil om at de to andre søkerne i organisasjonen er bedre kvalifisert. Men kollegaen kan bli løftet fram for å vise at det går an å jobbe seg opp og frem eller noe. 

Skrevet

Du høres egentlig ut som du er ganske så sjalu og vt alt bedre selv. Du har selvfølgelgi ingenting du skulle sagt i ansettelsesprosessen.

Anonymkode: 2debd...b01

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres egentlig ut som du er ganske så sjalu og vt alt bedre selv. Du har selvfølgelgi ingenting du skulle sagt i ansettelsesprosessen.

Anonymkode: 2debd...b01

Og denne holdningen i arbeidslivet, gjør at vi som står på søker oss til andre arbeidsplasser, evt. starter opp firma selv :) Men det er selvsagt firmaene og organisasjonene som taper på det, når de flinke som får ting gjort drar sin kos, og kaffeslabberasgjengen sitter igjen. 

Det er ikke "sutring" å ta opp reelle bekymringer som at en som er relativt grønn i forhold til andre søkere, ikke er egnet som leder på et gitt tidspunkt. Jeg er fullt klar over at man ikke har noe man skulle ha sagt i ansettelsesprosessen rent formelt, men de få gode arbeidsplassene som finnes tar gjerne med seg en erfaren medarbeiders synspunkt når man skal ansette, særlig når det gjelder nøkkel/lederroller. 

Når det er sagt så har nok neppe TS noe å frykte hvis det er slik at de andre søkerne er vesentlig mer kvalifisert, for da vil ikke kollegaen få jobben uansett. I motsatt fall får TS bekreftet at dette ikke er et sted hun bør være og kan da søke seg vekk. 

Anonymkode: ca31b...9c1

• Liker 2
Skrevet

Om denne personen er så ukvalifisert og uegnet, vil nok heller en av de andre søkerne bli ansatt. 

Jeg synes absolutt ikke det passer seg å si noe. 

Anonymkode: dd9cf...328

Skrevet

Som Petter Stordalen sier i sin castbox, hva skilte hobbykomikeren som selv sa han hadde mye bedre materiale enn de fra torsdag kveld fra nydalen? 

Gjennomføringskraft.

Altså at man tørr å banke på dører og gå etter det man vil ha.

Du kan være så flink du bare vil, men en person med gjennomføringskraft vil sannsynligvis komme lengre enn deg.

Skrevet
21 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Som Petter Stordalen sier i sin castbox, hva skilte hobbykomikeren som selv sa han hadde mye bedre materiale enn de fra torsdag kveld fra nydalen? 

Gjennomføringskraft.

Altså at man tørr å banke på dører og gå etter det man vil ha.

Du kan være så flink du bare vil, men en person med gjennomføringskraft vil sannsynligvis komme lengre enn deg.

Det hjelper ikke med gjennomføringskraft hvis man samtidig ikke har kvalifikasjonene. Manglende kompetanse i kombinasjon med å banke på dører for å "få det vil man ha" er en dårlig kombinasjon. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke med gjennomføringskraft hvis man samtidig ikke har kvalifikasjonene. Manglende kompetanse i kombinasjon med å banke på dører for å "få det vil man ha" er en dårlig kombinasjon. 

Kommer ann på hva man legger i kvalifikasjoner, er det kun formell utdanning eller personlige kvalifikasjoner/karisma, resultater, egne idéer.

Som i eksempelet til stordalen fikk han senterlederjobben i city syd som 24 åring, til tross for at han ikke hadde kompetansen til det(headhunteren hadde egentlig lagt hans søknad bort).

Hjelper heller ingenting med kompetanse uten gjennomføringskraft. 

Anonymkode: 78c57...4f3

Skrevet

Du høres veldig sjalu ut. Det skinner gjennom når du begynner på jobb (med mindre du ikke kommer tilbake.)

Selv om personen er yngre enn deg betyr ikke det at hun eller han ikke er dyktig. Kan hende personen er moden for alderen og har mye mer livserfaring enn deg. 

Anonymkode: 0cc8e...ee2

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på hva man legger i kvalifikasjoner, er det kun formell utdanning eller personlige kvalifikasjoner/karisma, resultater, egne idéer.

Som i eksempelet til stordalen fikk han senterlederjobben i city syd som 24 åring, til tross for at han ikke hadde kompetansen til det(headhunteren hadde egentlig lagt hans søknad bort).

Hjelper heller ingenting med kompetanse uten gjennomføringskraft. 

Anonymkode: 78c57...4f3

Det er som regel en kombinasjon av begge, eventuelle formelle kvalifikasjoner og personlige (profesjonelle) kvalifikasjoner. Og ja, jeg er skeptisk til en 24-åring som får en lederjobb, hvis det er andre kandidater som er bedre. 

Folk som Stordalen, Røkke og andre er unntaket fra regelen. Det er nesten ingen som har samme driv eller forretningsforståelse for å gjøre noe slik. 

Nei, men det har jeg ikke påstått heller - man trenger begge deler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...