Gå til innhold

Hadde dere latt 7åringen se Harry Potter filmene?

Diana

Anbefalte innlegg

Det er selvsagt stor forskjell på barn. Du kjenner ditt barn best. Ellers er jo aldersgrensene til medietilsynet en god pekepinn synes jeg.

Anonymkode: 84988...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MIn 8-åring har fått se de tre første filmene etter å ha lest bøkene først. Men de andre får hun ikke se før hun har blitt mye eldre. De tre første er stort sett nokså morsomme og uskyldige bortsett fra noen scener på slutten, mens fireren mangler den samme humoren og er mye skumlere enn de første. Det er nokså tydelig at de er skrevet for et eldre publikum.

Anonymkode: 4ad0d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart..! I familien vår leste vi bøkene fra 5 år, og så filmene fra 6-7. Men det kommer nok an på barnet - våre er nok tøffere enn meg, og har sett både det ene og det andre. Jeg gjorde det samme, vi snakker Seven som 11-åring, og det preget aldri hverken nattesøvn eller andre ting. Samme erfaring med våre, ingen som blir søvnløse eller aggressive.

Anonymkode: 187d4...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er ikke gamle nok til å se filmene før etter de er gamle nok til å forstå bøkene. 

Anonymkode: 1ae37...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 første filmen er merket "pg", og resten av dem med "pg-13". Det er jo ingen fasit og alle barn har ulik toleranse og nivå av modent, men det er iallfall en indikator som kan virke veiledende. Pg = er vel det som tilsvarer 7+ her i Norge =) har selv erfart at unger tåler en god del mer dersom de på forhånd er forberedt på at den aktuelle filem/boka kan være litt skummel av og til fremfor at de ikke aner hva som er i vente 

Jeg ville nok ventet litt. Ikke bare fordi det kan v ære skummelt men mtp forståelse av handlingen. Mener jeg var rundt 10-11 da min mor leste første boka for meg. Elsket hvert sekund! 

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vår 7 åring syntes Frost var for skummel... Såååå jeg tror ikke Potter egner seg for han enda. 

Anonymkode: dca3e...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To av mine kunne nok sett filmene da de var sju, men de andre? No way! 

Anonymkode: 2fbc9...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater kun den første filmen til en 7-åring. Og da etter at boka har blitt lest.

Vi starter med første bok i 7-års alder, neste ca ett år senere, og så fortsetter vi til barnet klarer å lese de ganske tykke bøkene selv. Bok først, og film etterpå.

De siste filmene slipper jeg når jeg opplever at barnet er gammelt nok til å tåle dem. Sånn i 10-12 års alder. Det er mye modning på disse årene.

Det ser ut til å fungere fint.

Min opplevelse er at foreldre som ikke har noe forhold til filmene og bøkene selv, tror at alle Harry Potter bøkene er like "snille" som den første. Og at det dermed er en barnebok/barnefilm serie. Men det er den jo ikke. Den blir skumlere og mer voksen for hver bok/film, som gjør at det er mest riktig å ta både bøker og filmer over flere år.

Anonymkode: 717aa...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot barnet se 1-3 når han var 6 han syns det var litt skummelt, men mest spennende. Han vil veldig gjerne se resten også og jeg tror det går fint men foreløpig ( han er 8 nå ) så har jeg sagt til han at de er på engelsk og da er han ikke så veldig interessert lenger. 

Anonymkode: 24e4e...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 åring har sett alle unntatt de to siste. Vi har lest bøkene først og vi ser dem sammen med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. De to første kanskje, men syv er fortsatt litt ungt. Ville definitivt lest bøkene først. Husk også at Rowling fulgte aldersgruppen til leserne sine til å passe med ca alderen til hovedpersonene, altså 1. bok 10-12 år, 2 bok 11-13 osv. Ville fulgt samme regelen på filmene... og forholdt meg til aldersgrensene på dem. De tre første har aldersgrense 9 år, mens resten har 12 års aldersgrense. Ha i bakhodet at aldersgrensene opprinnelig var satt til 11 på de tre første, men ble senket for en stund siden, noe jeg tenker betyr at jeg ville ventet 2 år

Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unge elsker Harry Potter, er snart 8 og har sett film 1, 2 og 3 mange ganger. Har også hørt bøkene på lydbok.

Har nylig fått høre lydbok av bok fire og sett filmen, da så klart sammen med en av oss voksne.

Anonymkode: eebaf...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så 1 når jeg var 6, 2ernn når jeg var 7 osv. Jeg klarte meg fint! :)

Anonymkode: 8742e...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min så de tre første da han var sju, og resten da han var åtte. Vi leste bøkene først, og jeg stilte som krav at han ikke fikk se den dubbede versjonen. Skal han se filmer for store barn får han se de på engelsk slik store barn gjør. Dubbing er noe møkk på alt annet enn barneTV, spør du meg. Vi snakket igjennom første gang han så hver film, slik at jeg var sikker på at han skjønte handlingen. Han var helt klistret til skjermen, og har sikkert sett hver enkelt film tjue ganger. Han har overhodet ikke blitt skremt av filmene, han har blitt veldig god i engelsk og vi har hatt mange timers kos gjennom Harry Potter. 

Aldersgrenser på film er veiledende, synes jeg. Min sønn er snart ti nå. Enkelte filmer med 11-årsgrense får han ikke se, mens andre går helt fint. 12-årsgrense får han foreløpig ikke se, bortsett fra Harry Potter. Det kommer an på hvert enkelt barn, og min sønn får ikke se noe som helst uten at jeg har sett på forhånd og kjenner innholdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre hva som er så skummelt med Harry Potter, at dere ikke lar 7-8-åringer se filmene? Jeg kan kanskje skjønne et par ting, hvis dere har barn dere ikke har forklart død for, men jeg klarer ikke se for meg en eneste scene som er så voldelig eller skummel at en 7-åring ikke skulle takle det. Filmene har nesten ikke noe bruk av blod, alle drap skjer litt "skjult", og det eneste monsteret som kan være litt skummelt er basilisken, men såpass burde en 7-åring klare. Og hvorfor skal vi ikke la barna bli litt skremte? Ingen kommer til å få traumer av de "skumle" scenene i HP, og litt "se gjennom fingrene"-opplevelser burde alle barn eksponeres for nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare spørre hva som er så skummelt med Harry Potter, at dere ikke lar 7-8-åringer se filmene? Jeg kan kanskje skjønne et par ting, hvis dere har barn dere ikke har forklart død for, men jeg klarer ikke se for meg en eneste scene som er så voldelig eller skummel at en 7-åring ikke skulle takle det. Filmene har nesten ikke noe bruk av blod, alle drap skjer litt "skjult", og det eneste monsteret som kan være litt skummelt er basilisken, men såpass burde en 7-åring klare. Og hvorfor skal vi ikke la barna bli litt skremte? Ingen kommer til å få traumer av de "skumle" scenene i HP, og litt "se gjennom fingrene"-opplevelser burde alle barn eksponeres for nå og da.

De første filmene er lette og lekne, og har bare noen korte perioder på slutten der det er skummelt.

Skummelt er ikke direkte knyttet til død eller blod og drap. (Harry blør forresten neseblod allerede i den første filmen.)

Allerede i den første filmen opplever man flere skumle scener som kan skremme barn som ikke vet at dette går bra. Først da Gygrid banker på hyttedøra, og senere mot slutten der skurken ønsker å skade Harry.

Filmene (og bøkene) bygger nemlig opp skummel stemning, nettopp for å skape spenning og usikkerhet på om "hvordan skal dette gå bra".

Men disse filmene går det helt fint at barn på 7-8 år ser, men helst med en voksen første gang.

De siste filmene (Spesielt 5-7) bygges opp så skummelt at selv jeg som voksen, som ikke liker skrekkfilmer, og som til og med kjenner historien, kjenner at jeg blir "skremt" av.
Lyder og musikk skaper spenning og er tidvis ment å være skremmende. Filmene er langt mørkere, også med tanke på lysbruk i filmingen. Det er langt flere scener der Harry eller venner av Harry utsettes for stor fare.
Og ikke minst så er det ingen/få personer som er åpenbart onde eller gode. Det krever altså en mer voksen forståelse av menneskesinnet og godt/ondt. Kjærlighetsforholdene og deres opp/nedturer har også en mer sentral plass i handlingen. Noe som ikke akkurat en interessant eller forståelig for en 7-åring.

Jeg anser Star Wars filmene som mer barnevennlige enn de siste Harry Potter filmene. De passer fint for en 8-9 åring. I det minste for de 8-9 åringene jeg har kjent. Det ble mye mer redsel underveis i den 4. Harry Potter filmen, enn gjennom hele Star Wars serien...  (Og filmene blir altså skumlere og skumlere.)

Jeg så de to siste Harry Potter filmene på TV for ett års tid siden, og tenkte at "Det er bra jeg har nektet barna å se dette".

Anonymkode: 717aa...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kunne fint sett filmene (alle sammen) uten å bli skremt når hun var 7. Men hun tåler en del.

Derimot er plottet ganske mye mer komplisert på de siste filmene og når det mangler dubbing ville hun ikke fått med seg særlig mye av handlingen.

Så nettopp film 5 og 6 med henne, hun er nå 13. Hun måtte fortsatt spørre meg om en haug med ting i filmene som hun ikke skjønte/ fikk med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...