AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg er utrolig glad i røkelaks, men det er så dyrt Finnes det noen billigutgaver eller butikker der det er billigere enn vanlig? Også er vel ørret billigere enn laks? Anonymkode: db94b...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Del Skrevet 31. oktober 2017 First price. Her kan du se test. KIWI har av og til røkt laks til halv pris i de diskene der matvarer som går ut neste dag ligger. Da kan du bare fryse ned i porsjoner det du ikke skal spise innen utløpsdatoen. Anonymkode: 3c8e8...ef3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Del Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: First price. Her kan du se test.https://www.dagbladet.no/tema/test-av-rokelaks-kan-billigrokelaksen-male-seg-med-merkevarene/60483676 KIWI har av og til røkt laks til halv pris i de diskene der matvarer som går ut neste dag ligger. Da kan du bare fryse ned i porsjoner det du ikke skal spise innen utløpsdatoen. Anonymkode: 3c8e8...ef3 Glemte linken Anonymkode: 3c8e8...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 2. november 2017 #4 Del Skrevet 2. november 2017 Rema har pleid å ha hele sider med røkt laks til rundt 98 kroner kiloen. Kjøper man en slik og skjærer den opp I tynne skiver selv med en filet kniv, porsjonspakker og fryser så har man mye laks en god stund. Jeg pleier å ta med meg pakkene til 40 prosent på obs . Legger de I frysen og tar opp etter behov. Ellers så er vel de stykkene du kutter opp selv alltid biiligere en de ferdigkuttede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 2. november 2017 #5 Del Skrevet 2. november 2017 (endret) Jeg spiser sjelden opprettslaks, men det omhandler vel ikke tråden her. Likevel, ja det er dyrt om du skal kjøpe villlaks, avhengig av hvor du bor. Jeg bor i Oslo, men bestiller tidlig på våren i andre landsdeler og får kjøpt til ok pris. Speker laksen selv, sjelden jeg røyker. Har ikke egnet sted til å røyke, men nå skulle ei venninne sjekke hva det koster å røyke her i byen ( Oslo). De få gangene jeg spiser opprettslaks kjøper jeg fra anlegg som ikke er lagt innerst i en fjord. Nå husker jeg ikke hvilke merke det er i farta, men ganske dyrt ja. Men finner du salmalaks, som jeg regner med er opprettsfisk? Da kan du faktisk salte den selv. Ofte man kan finne salmalaks til redusert pris pga dato. Svarer gjerne om noen lurer på hvordan man salter laks med godt resultat. Synes også det smaker bedre enn røkt laks. edit. Må legge til at jeg har saltet laks til barnedåp, konfirmasjoner etc. og fått mye skryt. En danske sa at det var den beste laksen han har smakt. Da ble jeg nesten flau, men sa takk og smilte. Du kan jo også kjøpe opprettslaks i filet og salte den selv. Hvis du ikke er en kløpper til å filetere. Det blir langt billigere. Jeg foretrekker å salte laks som bare så vidt er tint, og oppbevare i kjøleskapet i x antall timer avhengig av størrelse på fileten. På den måten er fisken mer fersk når den er klar til servering. Bruk par, tre never havsalt og litt sukker, fra 2 ts-2 ss avhengig av størrelsen. Både over og under fisken. En to kilos laks. rund fisk, altså ikke vekta på fileten er ferdig i løpet av cirka tolv - 14 timer, og da har jeg salta den omtrent frossen. Når en skarp kniv ikke får rå fisk på seg når du forsøker skjære i den er laksen ferdig. Skyll av saltet. La den så hvile i kjøleskapet så den tynneste delen får samme saltinnhold som den tykkeste, såkalt osmose. Det skjer også når du fryser fisken. Det er enkelt. Men man må selvsagt planlegge så man har tid neste morgen. Har aldri forsøkt å salte opprettslaks, men tror det også går bra. Fint om noen har erfaringer med det og kan svare? Endret 2. november 2017 av Atea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi1995 Skrevet 14. november 2017 #6 Del Skrevet 14. november 2017 coop sin, kjempegod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 14. november 2017 #7 Del Skrevet 14. november 2017 Jeg liker godt røkelaks men er veldig kresen på kvaliteten. Kjøper ikke de billige vasne versjonene som matvarekjedene selger. noen har også den litt dyrere einerøkte laksen. Den er fin så lenge den ikke har lagt for lenge i plastpakningen i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå