Gå til innhold

Sykepleier eller vernepleier - hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og hvorfor? 

Hører gjerne fra noen med egen kunnskap fra yrkene. 
Er litt usikker på hva jeg skal søke på til våren. 

Anonymkode: 4f645...544

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vernepleier

Anonymkode: 9c906...9bd

Skrevet

Jeg gikk hjelpepleiern først og sykepleier etter.

Jobber som Hjelpepleier på sykehjem og forholder meg til det. Sykepleiere har alt for stort ansvar på sykehjem at jeg ikke vil være det der. Er ofte de er alene på et helt hus på kveldsvakt....

Om jeg en gang jobber et annet sted enn sykehjem, da kan jeg bruke mine sykepleier kompetanse

Anonymkode: 01c8a...6ac

Skrevet

Spør deg selv hva du vil jobbe med etter studiene, og velg ut fra det. Jeg valgte sykepleier og har aldri angret, men så ønske jeg også å jobbe på sykehus, og da var ikke vernepleien ett alternativ. 

Anonymkode: 6aa03...1b6

Skrevet

Sykepleier! De har høyere rang enn vernepleiere og det er lettere å få jobb.

Anonymkode: 2cc8e...7b7

Skrevet

Vil du jobbe med sykdommer og sykehus må du gå sykepleier. 

Mer med atferd, psykisk utviklingshemming, habilitering/rehabilitering , skole, barnehage så velg vernepleier. 

Sykepleiere kan jobbe med det vernepleiere gjør også da. Vernepleiere kan ikke jobbe på sykehus, anet enn psykiatrisk avdelibg så mulig sykepleiere har en fordel. 

Anonymkode: a6a72...e8a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har sykepleiere høyere rang enn vernepleiere? 

Anonymkode: a6a72...e8a

Gjest The ceiling lamp
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det rareste jeg har hørt!

Utdanningene har sine egne fagfelter og så kan man spesialisere seg nærmere det en ønsker å fordype seg i. Noen arbeidsfelt er felles for yrkene, som psykiatri, der stillingsbetegnelsen er miljøterapeut. Mange arbeidssteder ønsker en flerfaglig sammensetning og både vernepleiere, sykepleiere, barnevernsterapeuter og sosionomer ++ kan inneha betegnelsen miljøterapeut.

Du må tenke deg om, hva ønsker du å jobbe med? Er du glad i somatikk velger du sykepleien. Er du mer glad i å se hele mennesket, er interessert i hjernen og dens utvikling samt å jobbe i det naturlige miljøet rundt brukeren velger du vernepleien. 

Selv er jeg vernepleier og har aldri angret på det. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de er likestilte? Vernepleier er en bachelor akkurat like mye verdt som sykepleier. Lettere å få jobb varierer. Mange steder som bofellesskap og sykehjem søker etter ''Sykepleier/vernepleier''. Vernepleier er på vei inn :) De har ikke alltid vært så populære i helsevesenet, men man begynner mer og mer å se deres verdi og kunnskap innen flere felt! 

Hva vil du jobbe med TS? Vet du at du vil jobbe med psykiatri, psykisk utviklingshemming osv ville jeg valgt vernepleier. Vil du jobbe på kirurgisk avd på sykehus må du ta sykepleie. 

Anonymkode: 099b9...45e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...