Gå til innhold

Halloween og folkeskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg digger Halloween og har alltid gjort det.

Dette er første gang vi bor slik at vi får en del barn på døra og jeg må si jeg er litt sjokkert over manglende folkeskikk på svært mange av dem. Siden vi har kjøpt inn litt av hvert lar jeg dem forskyne seg selv så de får noe de liker, men jeg har måtte stoppe flere som forsyner seg opp til flere ganger! En gjeng tømte nesten bollen og tok neve på neve. Er det ikke normalt å be barna forsyne seg med en ting? Dette førte til at jeg begynte å si at de kunne ta en ting hver og da er det flere som har sutret høylytt. "Ååååh bare eeen?". En del sier heller ikke takk. 

Snakker dere med barna om dette? Skjønner at skeptikere ikke liker Halloween når så mange av barna er så uhøflige. Det er en glede å gi til høflige barn som smiler, takker og blir glade de får velge en ting. 

Anonymkode: 1b980...bfe

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her deler vi ut. Barna får ikke ta selv nettop på grunn av det du kommer med :P men de i nabolaget er har lært å si takk da i det minste 

Anonymkode: 14184...f6a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her deler vi ut. Barna får ikke ta selv nettop på grunn av det du kommer med :P men de i nabolaget er har lært å si takk da i det minste 

Anonymkode: 14184...f6a

Slik er det her også. Jeg pleier å lage små godteposer slik at alle får like mye. 

Anonymkode: 1c8b2...240

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes de er skikkelig fine, disse ungene jeg. 

Jeg pleier å si "Tre ting til hver" og lar barna forsyne seg selv, siden alt er innpakket. 

Noen har nok klart å doble den kvoten, men om det er det verste de finner på I dag, så velsigne dem. 

Jeg står og holder skålen, så når noen unge gutter har forsøkt å tøffe seg så bare løfter jeg den for høyt og sier "nok nå" eller noe sånt. Har ikke vært noe problem, men kanskje de lytter fordi jeg som regel er utkledd og har en ganske haloween-pynta gårdsplass med fakler og store edderkopper på veggen? Eller fordi det er en gate med mye hus å få fangst i? Aldri hatt noen bølling. 

Synes de er herlige, og håper alltid på mer trafikk. Når vi hadde en som la seg midt i verste rushet i fjor og året før, så slukket vi lysene ved leggetid og fikk umiddelbart fred. Det imponerte meg for vi får ikke slukket faklene så lett. 

Anonymkode: e3847...e71

• Liker 7
Skrevet

Jeg digger også halloween. Pynter utsiden med både gresskar og skjeletter slik at ungene skal se at de er velkommen.

Har alltid kjøpt inn litt av hvert, og erfaringsvis er det alltidnoen som tar det de klarer. I år har jeg ordnet snopet i poser. Har kjøpt ulike typer innpakket godteri og lagt 3-4 ting i hver pose. Da unngår jeg at noen tar halve skåla, mens andre såvidt tør å ta den minste tingen de finner. Likt til alle. 

Har aldri opplevd frekke barn, iløpet av 10 år har alle takket pent. Det lærte jeg også mine barn.

Anonymkode: c4848...ef3

• Liker 1
Skrevet

Jeg deler ut, de får ikke ta selv.

Anonymkode: 39483...4e3

• Liker 1
Skrevet

Takk for for tips ang poser!! Det tar jeg med meg til neste år! Vi har kjøpt litt store biter i år så syns det var nok med en til hver. Var også redd for å gå tom, aner ikke hvor mange vi får på døren. 

Godt å høre at det ikke er frekke barn overalt. Kanskje vi har vært litt uheldig i år. Eller så forventer jeg for mye :) 

Anonymkode: 1b980...bfe

Skrevet

Kjempehøflige de som har vært her

Skrevet

Jeg går sammen med mine og er nøye på å forklare dem at de må være høflige 

Anonymkode: 20cd2...41e

• Liker 1
Skrevet

Jeg glemte dessverre å snakke med 6-åringen på forhånd, så når den første vi ringte på til holdt frem en skål uten å si noe, så tok han to ting. Jeg ga ham beskjed med en gang da, men damen bare lo og sa det var greit. :) Da vi gikk forklarte jeg ham at når de får ta selv så er det én ting hver hvis ikke den som gir sier at de kan ta fler.

Han takket hver gang, men er veldig sjenert, så det hørtes nok ikke alltid like hjertelig ut. Jobber med det også.

Anonymkode: 74fdd...faf

• Liker 3
Skrevet

Hatt mange barn på døra i dag, høflige unger som har tatt bare 1 ting og takket pent :) 

Anonymkode: 8dd0d...9d4

Skrevet

Med to små barn som skulle legge seg og varsle-hund koblet vi ut ringeklokka i dag, men pyntet utenfor med gresskar, spøkelser, flaggermus og skål med godteri. Var ute å sjekket av og til og det gikk fort tomt, så noen har forsynt seg litt grovt, men vi hørte det var mange innom før det ble tomt, så de fleste har nok vært høflige. :ler:

Skrevet

Jeg har aldri opplevd uhøflige barn. Jeg lar dem ta selv og sier i fra med en gang hvor mange de får ta. De fleste sier takk også. Barna våre og vennene deres har minst en voksen med seg så vi holder øye med hvordan de oppfører seg og de er høflige og hyggelige alle sammen.

Skrevet (endret)

Jeg var hos noen venner med barna i dag, og de bor sånn at det kom mange barn innom. Det er første gang jeg er med på Halloween-feiring med barn (ingen som gidder å komme til huset vårt, siden vi ligger litt for oss selv). Jeg syns alle var veldig høflige, jeg, både de små og de litt større.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Jeg deler ut. Vil ikke ha snørr- og novoviruslabber oppi bollen. Og ja, det var mest uinnpakket her - far handlet i år.

Skrevet

Jeg syns Halloween har tatt helt av, og syns ikke noe særlig om det.

Handelsstanden gnir seg sikkert i hendene, da.. Kommersialiseringa av denne "høytiden" er bare sinnssyk.

Skrevet

Jeg elsker sånne dager. Opplevde de aller fleste som høflig. Noen smårampete gutter i 10-års alderen, men det er ikke uvanlig. 

Min unge er liten og ble nok noe forvirret i dag. Noen steder sa de ta mer og ta 3 ting f.eks. Veldig fint, men hun kan ikke telle så trengte litt mye veiledning og prøvde noen steder å ta en ting til for det gjorde de forrige sted osv. Men folk tok det med et smil og hun tok kun det hun fikk. Snakket med henne før og underveis. Liker godt når de deler ut for det gjør det mye lettere. Eller poser fungerer veldig fint. 

Anonymkode: c5d0b...a17

Skrevet

Det har blitt mindre og mindre barn på døren her når det er halloween. Eller i nabolaget generelt. Tror nok det er mange som heller er på arrangementer på skolen.

Uansett, de 10 barna som var innom her, var veldig høflige. Alle sa takk. Jeg blir nesten litt lei meg for at det ikke kommer flere barn innom😅

Anonymkode: 2c64e...8ab

Skrevet

Opplevde det samme i fjor, griske skolebarn som tok ca hele bøtten med snop. Foreldrene sto ved å lo. I år er jeg syk, skrudd av utelampa og generellt lys, likevel kommer samme gjengen(kjenner stemmene, da jeg kjenner de litt fra før) og ringer på x2, og når jeg ikke åpner banker de hardt på døren👿

Anonymkode: d8fea...531

Skrevet

Bare to litt blyge barn innom her som mumlet knask eller knep. Bor i blokk sånn at ikke hvem som helst slipper inn, men trodde det skulle være flere, det var haugevis i blokka jeg bodde i i fjor.

Jeg tok en stor håndfull med godteri til hver, vil ikke ha skitne barnefingre i skåla selv om alt er innpakket, haha. De sto egentlig bare og glodde i posen på hva de fikk og jeg fikk ikke et smil eller takk eller noen som helst form for positiv reaksjon. Slår meg at jeg burde gi akkurat likt til begge, kanskje de sitter og teller etterpå. Jeg kan ikke med unger, det er ikke helt min greie. En på jobben kødda med om jeg kom til å gi barna sigaretter og Underberg i kveld.

Men handla inn masse godis jeg, kommer det en kid til nå så får den et kilo med snop, hvis ikke spiser jeg jo resten selv. Men de er vel kanskje ferdige nå, så ser ut som det blir smågodt-bonanza på meg fremover :daane: :fnise:

Anonymkode: d1550...fb1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...