Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble interessert i foto da jeg var rundt 13 år, det førte til at jeg senere gikk medier og kommunikasjon på videregående og valgte å være fotograflærling. Læretiden gikk ikke så veldig bra og jeg endte med å stryke på fagprøven to ganger. Jeg føler at jeg ikke kan noen ting i forhold til den tiden jeg har brukt på skole og som lærling tilsier at jeg skal kunne.

På en side så angrer jeg på at jeg lot fotografering bli til noe mer enn bare en interesse og på den andre siden så er det å jobbe med foto det eneste jeg kan tenke meg. 

Noen som har noen tanker rundt dette eller kanskje har følt på det samme? Hva gjør jeg? Er det egentlig på tide å gi opp og finne noe annet eller burde jeg bare jobbe hardere?

Anonymkode: 6ba87...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen velger å jobbe kun med foto i dag. Har møtt flere fotografer som har måttet ta tilleggsutdanninger eller strøjobber for å kunne forsørge seg selv. Markedet er så skviset fordi alle har ganske greit fotoutstyr i dag og liker å ta bilder selv.

Anonymkode: 2094e...f3e

Skrevet

Med dagens fotoutstyr kan veldig mange ta brukbare bilder som er gode nok for de fleste praktiske formål og skal man lykkes i yrket så må man være både ekstremt dedikert og dyktig nok til å kunne tilføre bilder noe helt spesielt. I tillegg må man være over gjennomsnittet flink til å markedsføre seg selv. Ut fra det du skriver så tror jeg altså ikke at du har det som skal til for å lykkes. Nå sier jeg ikke at du er en dårlig fotograf for du kan være enormt dyktig, men du mangler kanskje det lille ekstra.

Med andre ord bør du finne noe annet å leve av og heller ha foto som hobby. Da kan du slappe av, glede deg over å ta fine bilder og jobbe med å stadig bli bedre for din egen del. For det er jo det lysten til å bli fotograf egentlig handler om! ;) Man slutter jo heller ikke å være fotograf selv om man tjener penger til livets opphold ved å gjøre noe annet. 

Skrevet

Å være fotograf er 10% fotografering og 90% salg av deg selv. De fleste forventer at du skal gjøre jobben gratis, og at du slenger med redigering og kjøring på kjøpet bare for å være grei. Med mindre du får fast ansettelse i en avis eller et magasin kommer du  til å ende opp meg å ødelegge hobbyen din. 

Jeg ville funnet meg noe annet. 

Skrevet

Takk for svar! Om noen flere har innspill hører jeg gjerne.

Anonymkode: 6ba87...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...