Gå til innhold

Kokingen tar overhånd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener selv at jeg følger ganske godt med på hva som rører seg innen matlaging. I de senere år synes jeg å ha sett en tendens til at stadig flere dropper steking og heller konsentrerer seg om kokt mat. Under krigen (da smøret var under rasjonering) stekte vi heller maten i tran enn å koke, men i dag virker det nesten motsatt. Alt fra fårikål til grøt skal i gryta og forleden så jeg et matprogram der det ble oppfordret til å koke bacon! Noen som har noen meninger om hva dette kommer av? Begynner ikke dette å nærme seg et helsehysteri?

Med vennlig hilsen Fredrik Claussen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke fårikål og grøt kokes? Det var nytt for meg.

Steker du det?

Anonymkode: cb777...043

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke så mye som "rører seg" innen matlaging for hjemmekokker. Det er stort sett tradisjonelle metoder som gjelder. Grøt og poteter skal kokes, fårikål skal dampes, og bacon og biff skal stekes i panne. Ribbe og steik skal bakes i ovnen.

• Liker 2
Skrevet

Artikkelen er 29 måneder gammel og handler om at det dannes akrylamid når man steker stivelseholdige matvarer for hardt, det vil si svir dem.

Både poteter og bacon smaker etter min mening best når man steker forsiktig. Det skal absolutt være maillardreaksjon, men det skal ikke være så varmt at maten blir svartbrent og svidd.

Kokt mat kan være kjempegodt, og jeg støtter opp om å koke mer kjøtt. Som et biprodukt får man  kjempegod, hjemmelaget, ekte kjøttkraft som er uslåelig i sauser og supper. Jeg koker mye kylling, svineknoke og seigt storfekjøtt (for eksempel høyrygg eller bibringe). Men jeg koker ikke brød, kjøttdeig, speilegg og bacon. Alt til sitt bruk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke TS mener at folk velger å koke ting fremfor å steke, men mer det at folk lager mye mat som er ment å kokes fremfor stekes. At det blir supper, lapskaus og gryter osv fremfor steker.

En ting jeg synes er veldig undervurdert og glemt, er stekeovnen. Jeg bruker faktisk stekeovnen til veldig mye og foretrekker ofte den fremfor annet. Da får jeg det "stekt" uten at det trengs å brukes mye fett. Skal man f.eks. lage en slags wok, så kan man fint heller ha dette i en form som en grønnsaksseng og steke med minimalt med ekstra fett, istedenfor å steke i panne.

Mye blir kjedelig når det kokes. Ting som skal kokes, som kokte poteter, kan lett erstattes ved å heller lage potetbåter, bakt potet osv. Alle ferdigprodukter med panering som lett blir brent i panne uten smør, kan stekes i ovn. Karbonader, kjøttboller, burgere, pølser osv går fint i ovn.

Det eneste jeg pleier å koke er vel pasta, ris, nudler o.l. Og selvfølgelig ting som "må" kokes av natur, som f.eks. sauser, supper osv.

Anonymkode: 30a51...b1f

Skrevet

Mat i tran :kvalm:

Anonymkode: 53879...b1a

Skrevet

Wok i stekeovn? Det er vel noe av det mest misforståtte jeg har hørt.

Wok skal være lynstekt og "stir fried" på veldig kraftig varme, slik at grønnsakene får stekeskorpe på utsiden, men fremdeles er rå i midten. Det er umulig å gjøre dette i en stekeovn, du må helst ha gass eller kull under woken.

Du kan lage gode grønnsaksformer i ovnen, men ikke kall det wok.

• Liker 1
Skrevet

Er det sous vide, dampovn og trykk-koking du mener? For der er jeg, som kone til en ivrig "utstyrshobby-kokk", litt enig. Maten blir god, og man får utnyttet mye kjøtt som ellers ikke ville vært perfekt (og fisk blir nydelig), men det tar mye tid. Men det er da ikke av helseårsaker, mer interesse for matlaging. Frityr er også med på "molekylær-kjøkkenet", så unngå steking i seg selv pga helsa har jeg ikke hørt om i det siste. Alt fra fårikål til grøt har alltid blitt kokt.

Anonymkode: 92825...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...