AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 A bor i rekkehus. Det skiller en lav hekk til B. B har tre barn. De to eldste er mye ute å leker på plenen.Kjekke unger. A og B har ikke mye kontakt. Ungene sparker mye fotball på plenen. ( det er fbane, like i nærheten) A har hørt dunk i sine vegger flere ganger. Hun har snakket med ungene,at de må gå på banen, da hun er redd for vinduene. Det hjalp ikke,så hun kontaktet deres mor og sa hvordan det lå an.Ja, hun skulle snakke med de,men de fortsatte.Så smeller det i ruten,men det gikk bra. Hun tar da deres ball og leverer til mor. Nå får du ta affære, før vinduer knuses her. Hun ble litt sur, men det kan være pga A har varslet tidligere osv. Så går det tre dager uten balllek. A får besøk, og i det besøket skal gå inn,smeller det i ruten og den sprekker. Ungene springer hjem. A tar turen til B og forteller hva som har skjedd. B sier da at hun får bestille nytt glass. Hun får prisen, som er 4000 kr. Butikken vil ikke sende faktura til B.Hun må legge ut. Da sier B at dette går på forsikringen. A trodde hun mente sin egen. Hun betaler for nytt glass.Hun kommer med kvitteringen. B ber A ta det på sin forsikring. Og hun akter ikke å betale egenandel på ca 2000. Det skal A gjøre. A har ikke økonomi til det i dag.Ungene hører på at mor ikke vil betale. Saken er låst. B har sendt purring osv. Ikke svar. Hun er nå iferd med å sende saken til bv med regning. Noen synspunkter? Anonymkode: c8573...ede
Million Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Kjerringa med ungene får værsågod bare punge ut og betale hele stasen. Det var hennes unger som gjorde det, til tross for advarsler fra naboen. Makan så frekke enkelte er! Prøve å vri seg unna å gjøre opp for skader dine egne unger har forårsaket! Jeg hadde vært flau, unnskyldt meg og bare betalt umiddelbart. Og deretter tatt fra ungene fotballen til de lærte at sånt ballspill skal skje på bane, ikke foran folks vinduer. Men akkurat hvordan hun skal få halt pengene ut av sin sleipe nabo, det har jeg ikke noe godt svar på. Sendt det til noen som kan drive det inn for henne, iallfall. Naboen med ungene skal ikke få snike seg unna sitt betalingsansvar. Endret 31. oktober 2017 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 54 minutter siden, Million skrev: Kjerringa med ungene får værsågod bare punge ut og betale hele stasen. Det var hennes unger som gjorde det, til tross for advarsler fra naboen. Makan så frekke enkelte er! Prøve å vri seg unna å gjøre opp for skader dine egne unger har forårsaket! Jeg hadde vært flau, unnskyldt meg og bare betalt umiddelbart. Og deretter tatt fra ungene fotballen til de lærte at sånt ballspill skal skje på bane, ikke foran folks vinduer. Men akkurat hvordan hun skal få halt pengene ut av sin sleipe nabo, det har jeg ikke noe godt svar på. Sendt det til noen som kan drive det inn for henne, iallfall. Naboen med ungene skal ikke få snike seg unna sitt betalingsansvar. Kan ikke skrive så mye i tilfelle hun leser.eller noen som kjenner saken Hun mener hun er beskyttet av lovverket. At foreldre ikke er pliktig til å betale summer over 1000 kr. Dette er vel for at foreldre ikke skal komme i gjeld pga ungene sine. Om det er en regel er det greit, men tror de fleste foreldre hadde gjort opp. Så jeg er enig med A..send det til bv. Anonymkode: c8573...ede
minister-mio Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Hva er bv og hvorfor skal ikke moren betale for skaden ungene gjorde?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: A bor i rekkehus. Det skiller en lav hekk til B. B har tre barn. De to eldste er mye ute å leker på plenen.Kjekke unger. A og B har ikke mye kontakt. Ungene sparker mye fotball på plenen. ( det er fbane, like i nærheten) A har hørt dunk i sine vegger flere ganger. Hun har snakket med ungene,at de må gå på banen, da hun er redd for vinduene. Det hjalp ikke,så hun kontaktet deres mor og sa hvordan det lå an.Ja, hun skulle snakke med de,men de fortsatte.Så smeller det i ruten,men det gikk bra. Hun tar da deres ball og leverer til mor. Nå får du ta affære, før vinduer knuses her. Hun ble litt sur, men det kan være pga A har varslet tidligere osv. Så går det tre dager uten balllek. A får besøk, og i det besøket skal gå inn,smeller det i ruten og den sprekker. Ungene springer hjem. A tar turen til B og forteller hva som har skjedd. B sier da at hun får bestille nytt glass. Hun får prisen, som er 4000 kr. Butikken vil ikke sende faktura til B.Hun må legge ut. Da sier B at dette går på forsikringen. A trodde hun mente sin egen. Hun betaler for nytt glass.Hun kommer med kvitteringen. B ber A ta det på sin forsikring. Og hun akter ikke å betale egenandel på ca 2000. Det skal A gjøre. A har ikke økonomi til det i dag.Ungene hører på at mor ikke vil betale. Saken er låst. B har sendt purring osv. Ikke svar. Hun er nå iferd med å sende saken til bv med regning. Noen synspunkter? Anonymkode: c8573...ede I USA har de forsikring som dekker all skade barna påfører annet og andre. Anonymkode: d1de4...5c0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: A bor i rekkehus. Det skiller en lav hekk til B. B har tre barn. De to eldste er mye ute å leker på plenen.Kjekke unger. A og B har ikke mye kontakt. Ungene sparker mye fotball på plenen. ( det er fbane, like i nærheten) A har hørt dunk i sine vegger flere ganger. Hun har snakket med ungene,at de må gå på banen, da hun er redd for vinduene. Det hjalp ikke,så hun kontaktet deres mor og sa hvordan det lå an.Ja, hun skulle snakke med de,men de fortsatte.Så smeller det i ruten,men det gikk bra. Hun tar da deres ball og leverer til mor. Nå får du ta affære, før vinduer knuses her. Hun ble litt sur, men det kan være pga A har varslet tidligere osv. Så går det tre dager uten balllek. A får besøk, og i det besøket skal gå inn,smeller det i ruten og den sprekker. Ungene springer hjem. A tar turen til B og forteller hva som har skjedd. B sier da at hun får bestille nytt glass. Hun får prisen, som er 4000 kr. Butikken vil ikke sende faktura til B.Hun må legge ut. Da sier B at dette går på forsikringen. A trodde hun mente sin egen. Hun betaler for nytt glass.Hun kommer med kvitteringen. B ber A ta det på sin forsikring. Og hun akter ikke å betale egenandel på ca 2000. Det skal A gjøre. A har ikke økonomi til det i dag.Ungene hører på at mor ikke vil betale. Saken er låst. B har sendt purring osv. Ikke svar. Hun er nå iferd med å sende saken til bv med regning. Noen synspunkter? Anonymkode: c8573...ede Send bekymring til Barnevernet! Anonymkode: d1de4...5c0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg var på A sin side helt til jeg leste nest siste setning. Sende saken til barnevernet? For ei kjerring. Anonymkode: 7fa33...e61 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 Ikke rart barnevernet har mye å gjøre enkelte steder.. Er forøvrig enig i at B burde betale. Hun har forøvrig erstatningsansvar på inntil 5000. Tok meg 30 sekunder å finne ut dette. Dersom B nekter å betale, bør A vurdere å ta saken til f.eks. forliksrådet. Anonymkode: b87bc...388 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 Kan da ikke sende dette videre til bv, de har da ingenting med dette å gjøre. Det var bare drøyt. I henhold til erstatningskravet: Skadeserstaningsloven §1-2. 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn, eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5000 kroner for hver enkelt skadevolding.http://www.lovdata.no/all/nl-19690613-026.html Man må skille mellom uhell og ikke uhell, og om da B kunne hindret dette. I dette tilfellet kunne B hindret barna i å knuse ruten med fotballen pga A har sagt i fra flere ganger, med mindre fotballbanen ligger såpass i nærheten huset til A at det er mulig det kan regnes som uhell. Uansett kan da B bli erstatningspliktig inntil 5000,- Videre vil alder, utvikling, adferd ellers osv. Du finner mer info om saken her https://www.paragrafen.no/?id=79 Mange innboforsikringer dekker da denne knuste ruten, da altså forsikringen til B. I B sitt tilfelle ville jeg ha betalt egenandelen til A på 2000,- i stede for å risikere sak og en mye større kostnad. Et annet alternativ er å høre hva forsikringen til B dekker, men der må også B betale egenandelen. Så det vil egentlig bare skape mer arbeid for begge parter. Uansett bør B, av ren høflighet og skikk betale egenandelen. A har allerede strukket seg langt. Hadde jeg vært A hadde jeg lagt frem dette og henvist til skadeserstatningsloven. Hjelper ikke det så hør med jusstorget eller ta en telefon til forliksrådet og forhør seg der. Var i samme situasjon med barnet mitt der han traff en bil med en stein. Sa til bileier at vi betaler skaden, skulle bare mangle. Anonymkode: fdaf6...171
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå