Gå til innhold

Hvor får man kjøpt tunfisk i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er ca pris? Tenker feks tunfiskfilet til middag. 

Anonymkode: 09be6...fc9

Skrevet

Fersk tunfisk får du kjøpt i gode fiskebutikker, sikkert også på steder som fiskedisken på Meny.

Det er veldig dyrt, kort fortalt.

Anonymkode: 05bfc...6fd

Skrevet

Men Meny har av og til tilbud. 

Anonymkode: 71c1b...605

Skrevet

First Price har kattemat. Same shit. 

Anonymkode: 27d7c...0a4

Skrevet

Hvorfor kjøpe utryddningsfare fisk?

Anonymkode: b8052...be1

Skrevet

Har sett det på Meny til rundt 400 per kilo, men vet ikke om det er en vare som er sesongbetont.

Norsk makrellstørje er nok litt dyrere.

Skrevet
3 minutes ago, T-Rex said:

Har sett det på Meny til rundt 400 per kilo, men vet ikke om det er en vare som er sesongbetont.

Norsk makrellstørje er nok litt dyrere.

Makrellstørje er tunfisk, smarten.

Anonymkode: c9395...7bf

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo noe alle automatisk vet... :rolleyes: 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

...Ja... Det finnes forskjellige tunfisk-arter, smarten....  

Nå vet ikke jeg hva slags fersk tunfisk man får kjøpt i dagligvare forretninger i Norge, med jeg tviler (HÅPER i alle fall) på at man ikke får kjøpt "makrellstørje"  eller andre truede arter her til lands...   

Skrevet
11 minutes ago, Beeblebrox said:

Nå vet ikke jeg hva slags fersk tunfisk man får kjøpt i dagligvare forretninger i Norge, med jeg tviler (HÅPER i alle fall) på at man ikke får kjøpt "makrellstørje"  eller andre truede arter her til lands...   

Norge tillater kommersiell fangst og sportsfiske av makrellstørje og du får fint kjøpt det i Norge.

https://www.dn.no/d2/2017/08/24/1447/Smak/en-bat-far-fiske-42-tonn-av-verdens-mest-attraktive-sushi-fisk

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2016/10/17/sportsfiske-etter-bft-makrellstorje-i-norge-morten-ruud/

Ikke at jeg støtter det personlig.

Skrevet
28 minutes ago, BiancaH96 said:

Ja det er jo noe alle automatisk vet... :rolleyes: 

Ja, det trodde jeg faktisk var omtrent allmennkunnskap siden det skrives mye om den.

Skrevet (endret)

REMA1 000, og bunnpris har 185 gram på boks til 9,-kr. Finnes både i vann, olje og i gelé.

Europris har også, men litt dyrere.

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Perle said:

REMA1 000, og bunnpris har æ 180 gram på boks til 9,-kr. Finnes både i vann, i olje og i gelé.

8 hours ago, AnonymBruker said:

feks tunfiskfilet

• Liker 2
Skrevet

Er bestillingvare på Meny, sist gang jeg kjøpte kostet det 460/kg

Veldig fornøyd med kvaliteten. Er du i Oslo kan du få tak i all slags tuna, også bestilling så klart. Kjøpte ahi tuna forrige måned, mhmm!

Anonymkode: ace61...391

Skrevet

Her har de det på meny, kommer inn hver onsdag. Koster litt over 400 kr.

Anonymkode: b5b47...08c

Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det trodde jeg faktisk var omtrent allmennkunnskap siden det skrives mye om den.

Vel, det var nytt for meg, aldri hørt om makrellsmørje, men nå skal det sies at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i fisk. xD

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 hours ago, Beeblebrox said:

Tunfisk er en samblebetegnelse, mens makrellstørje ("bluefin tuna" på utenlandsk) er én av artene som går under denne betegnelsen. Jeg tror, uten å være sikker, at det er mest "yellowfin tuna" (som vi ikke har i Norge) som importeres.

Det har vært lov (med lisens, eller som sportsfisker) å fiske en begrenset mengde makrellstørje i Norge de siste årene, etter at bestanden heldigvis har tatt seg opp.

Norsk tunfisk, altså makrellstørje, vil oftest kunne selges for høyere pris i Norge enn importert fisk av tilsvarende kvalitet, siden vi liker det som er norsk. Bortsett fra artsnavn, som makrellstørje.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, T-Rex skrev:

Tunfisk er en samblebetegnelse, mens makrellstørje ("bluefin tuna" på utenlandsk) er én av artene som går under denne betegnelsen. Jeg tror, uten å være sikker, at det er mest "yellowfin tuna" (som vi ikke har i Norge) som importeres.

Det har vært lov (med lisens, eller som sportsfisker) å fiske en begrenset mengde makrellstørje i Norge de siste årene, etter at bestanden heldigvis har tatt seg opp.

Norsk tunfisk, altså makrellstørje, vil oftest kunne selges for høyere pris i Norge enn importert fisk av tilsvarende kvalitet, siden vi liker det som er norsk. Bortsett fra artsnavn, som makrellstørje.

Ååå, så det er ikke "makrellstørje" jeg får på boks på rema altså? :sarkasme:

På 1.11.2017 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Norge tillater kommersiell fangst og sportsfiske av makrellstørje og du får fint kjøpt det i Norge.

https://www.dn.no/d2/2017/08/24/1447/Smak/en-bat-far-fiske-42-tonn-av-verdens-mest-attraktive-sushi-fisk

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2016/10/17/sportsfiske-etter-bft-makrellstorje-i-norge-morten-ruud/

Ikke at jeg støtter det personlig.

Nå er jo ikke dette jeg har greie på, men at en eneste båt har en kvote 42 tonn i året kan vel neppe gjøre dette til noe man "fint får kjøpt i Norge" ? Det blir vel noe slikt som 20 tonn med slagsvare, og jeg vil jo gjette på at Mitsubishi ar sikret seg mesteparten av dette uansett :vetikke: 

Er jo ikke så veldig ofte jeg er på fisketorg eller spesial forretninger, men jeg har jo aldri sett det der. Har i alle fall aldri sett det i "dagligvaren", heldigvis.  Mulig jeg tar feil, men jeg håper jo at nordmenn har nok vett til å holde seg unna utrydningstruede fiskearter til middagsmat...

Tafatt av Norge å i det hele tatt benytte seg av den kvoten...  

Skrevet

Jeg har funnet denne infoen fra Greenpeace.

Når fiskeriforvaltningen har kommet til at det kan høstes forsiktig av en ressurs, så forholder jeg meg til det. Min kjennskap til makrellstørjebestanden er minimal, så jeg kan ikke ta noen beslutning på eget faktagrunnlag. Greenpeace sitter nok ikke på egne forskningsdata om makrellstørje.

Torsk er forøvrig også rødlistet.

Skrevet

Europris selger en boks til 5 kr

Må presisere at dette er kattemat

Anonymkode: befcc...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...