Gå til innhold

Kjip situasjon. Hva skal jeg gjøre med hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en litt kjip situasjon. Hunden min er så snill, søt og leken inne. Perfekt hund da. Men ute på tur er han totalt motsatt. Det er slik at jeg gruer meg til å gå på tur og prøver å unngå å gå der det er mye folk/hunder for å unngå negativ oppmerksomhet. Han blir klin kokos når han møter andre hunder. Det kan se ut som han vil hilse på, men når jeg har latt han få hilse så vil han bare sloss. 

Jeg har vært hos to ulike hundetrenere. Har hatt privattimer og vi har trent mye på kontakt og passering. Han er flink når vi trener uten forstyrrelser, men det er umulig å trene når det kommer andre hunder. Jeg vet man må ta det sakte, men sikkert, men det har gått 1år nå. Har brukt positiv lydighet, belønninger osv  

Hva skal jeg gjøre? Jeg er jo kjempe glad i han. Er det noen hunder som bare ikke blir "bedre"?

Anonymkode: 6548d...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dessverre. 

Anonymkode: 8b1e4...051

Skrevet

Er han kastrert?

Anonymkode: f8728...1d0

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han kastrert?

Anonymkode: f8728...1d0

Nei, har lurt på om jeg bør vurdere det

Anonymkode: 6548d...4c4

Skrevet

Hvor gammel er han? Hilser han ofte på hunder når han er i bånd?

Anonymkode: 4ceba...3ef

Skrevet

Hva har hundetrenerne konkludert med så langt da? Er hunden dominant eller redd? 

Evt hva har veterinær sagt?

Har brukt hundepsykolog på den ene min. Fikk han når han var 1år(omplasseringshund) og hadde dessverre opplevd litt av hvert. Han har blitt angrepet av en liten hund blant annet som valp. Ble skambitt. Så hver gang han ser en hvit liten hårete hund blir han helt fra seg.

• Liker 1
Skrevet

Først, slutt å la han hilse på andre (mennesker og dyr). Til slutt vil kanskje forventningen om å hilse bli mindre. 

Tren på passering, repetering repetering repetering 

snakk med Vetrinær ang kastrering, men dette skal ikke gjøres dersom hunden er utrygg, da kan du få en hund som blir enda mer utrygg og usikker på andre hunder

Anonymkode: 980c4...2ae

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt unna står dere når det kommer andre hunder da? Har du gått systematisk til verks? Det beste er å starte i laaaaaang avstand slik at hunden er rolig selv om det er noen hunder "der borte i horisonten" og sakte se hvor nærme du kan komme uten at du mister kontakten. Og når du oppdager "triggeravstanden" så holder du deg utenfor denne helt til du klarer å gå litt nærmere uten å miste kontakt. 

Og slutt å la ham hilse på fremmede hunder, eller generell hilsing i bånd. Har dere noen hundevenner han liker og som dere kan avtale leking med? Helst ute av båndet..

Anonymkode: aa2b9...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...