AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Hva kan en medarbeidersamtale gjøre for de som ikke trives, er i lite miljø, søker seg bort og misliker både miljø og «alt»? Altså, de som er skikkelig lei, hva kan en leder gjøre med det? Noen som har erfaringer som leder fra dette? Anonymkode: 3b52a...4a4
_popcorn_ Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Kartlegge om det kan bli bedre ved endring av arbeidsoppgaver, og/eller sosiale tiltak for å bedre situasjonen. Er det spesielle ting i miljøet som utgjør mistrivsel, er det arbeidsoppgaver som virker meningsløse, er arbeidsoppgaver for lite eller for mye krevende.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Nå jobber jeg ikke som leder, men syntes ikke det er urimelig med en balanse av krav og muligheter. Om det er alvorlige sosiale forhold som mobbing, utfrysning eller lignende, så må man som leder selvfølgelig ta tak i det umiddelbart, det samme med eksempelvis stor overbelastning over tid, eller at man f. eks. har gitt den ansatte urelevante oppgaver som egentlig ikke står i kontrakten. Slike ting ville stått på min "must do" liste. Hva gjelder "should do" tingene, så står kompetanseheving, at man får kompensert all overtid/fleksitid og generelt et ålreit sosialt miljø høyt på lista for min del. Ingen av disse tingene er like kritiske som det i første avsnitt, men dette er da ting som bidrar til å holde på ansatte over tid. Utover det er det innenfor å stille krav også, at den ansatte må gjøre arbeidsgoppgavene, selv om vedkommende ikke lenger syntes de er så morsomme. Det er ikke greit å slacke helt av bare fordi man er lei. Anonymkode: ee9f0...65a
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 3 timer siden, _popcorn_ skrev: Kartlegge om det kan bli bedre ved endring av arbeidsoppgaver, og/eller sosiale tiltak for å bedre situasjonen. Er det spesielle ting i miljøet som utgjør mistrivsel, er det arbeidsoppgaver som virker meningsløse, er arbeidsoppgaver for lite eller for mye krevende. Tror han har for kjedelige og alt for få oppgaver...samtidig er vi langt fra lønnsledende. Anonymkode: 3b52a...4a4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå jobber jeg ikke som leder, men syntes ikke det er urimelig med en balanse av krav og muligheter. Om det er alvorlige sosiale forhold som mobbing, utfrysning eller lignende, så må man som leder selvfølgelig ta tak i det umiddelbart, det samme med eksempelvis stor overbelastning over tid, eller at man f. eks. har gitt den ansatte urelevante oppgaver som egentlig ikke står i kontrakten. Slike ting ville stått på min "must do" liste. Hva gjelder "should do" tingene, så står kompetanseheving, at man får kompensert all overtid/fleksitid og generelt et ålreit sosialt miljø høyt på lista for min del. Ingen av disse tingene er like kritiske som det i første avsnitt, men dette er da ting som bidrar til å holde på ansatte over tid. Utover det er det innenfor å stille krav også, at den ansatte må gjøre arbeidsgoppgavene, selv om vedkommende ikke lenger syntes de er så morsomme. Det er ikke greit å slacke helt av bare fordi man er lei. Anonymkode: ee9f0...65a Han har vært flink i «alle år»..siste året har han delegert noen av de oppgavene han har blitt skikkelig lei av til en fersking som har jobbet her et par år og som har hatt «for lite». Anonymkode: 3b52a...4a4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror han har for kjedelige og alt for få oppgaver...samtidig er vi langt fra lønnsledende. Anonymkode: 3b52a...4a4 Da må dere jo se på om det finnes muligheter for å endre på dette i fellesskap. Sånn til syvende og sist er det ikke bare arbeidsgiver som har ansvaret for at arbeidstaker trives. Medarbeider har sitt eget ansvar også. Finnes det ikke muligheter, vel så er det jo greit å få vite det også. Anonymkode: b5325...e37 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Kartlegg hva medarbeider er misfornøyd med. Konkrete eksempler. Deretter kom til enighet i hva som kan forbedres. Så må dette iverksettes. Journalfør alt.Ha en ettersamtale etter en tid, journalfør igjen.. Mer kan man ikke forlange. Hvis medarbeider fortsatt er misfornøyd så er det ikke stort mer som kan gjøres. ?? Anonymkode: 90cb0...96b
_popcorn_ Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Tror han har for kjedelige og alt for få oppgaver...samtidig er vi langt fra lønnsledende. Anonymkode: 3b52a...4a4 Hele poenget med samtalen er som jeg skrev: å kartlegge dette, slik at dere kan finne fram til en eventuelt løsning sammen. Dersom leder ikke vet hva mistrivsel skyldes, så kan ikke leder tilrettelegge. Om leder vet hva mistrivsel skyldes, og ikke kan/vil tilrettelegge, så er det stor sjanse for at arbeidstaker velger se etter noe annet. Lønn er ikke alt, men om lønn er lav og arbeidsoppgaver kjedelig og lite utfordrende i tillegg, da forsvinner arbeidstakere ganske kjapt om andre muligheter åpner seg. Kan man ikke imøtekomme på lønn, så kan man prøve imøtekomme på arbeidsoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 Ekstra festlig er det jo når man trives med jobben og kollegaene men ikke går overens med sjefen. Hva gjør man da? Det er ikke akkurat noe som er veldig lett å ta opp i en medarbeidersamtale. Spesielt ikke om det er sjefen som tar samtalen med de ansatte. Anonymkode: b37e3...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekstra festlig er det jo når man trives med jobben og kollegaene men ikke går overens med sjefen. Hva gjør man da? Det er ikke akkurat noe som er veldig lett å ta opp i en medarbeidersamtale. Spesielt ikke om det er sjefen som tar samtalen med de ansatte. Anonymkode: b37e3...6dc Den er kinkig... Anonymkode: 3b52a...4a4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 Om personen er misfornøyd med arbeidsoppgavene, må ledelsen se på hva som kan gjøres med dette. Kan vedkommende få andre arbeidsoppgaver? Er det mulig å samarbeide med eventuelle andre avdelinger, så han kan få jobbe med noen andre folk og litt andre ting? Om det er både oppgavene og miljøet, er det spesielt vanskelig. Jeg har/er selv den som mistrives veldig både med oppgaver, organisering i bedrinften, miljøet, og alt, og jeg ser ingen annen utvei enn å skifte jobb. I min gamle jobb mistrivdes jeg intenst i flere år, og prøvde om og om igjen å få andre oppgaver, mer oppgaver, jobbe med litt andre folk, men det gikk bare ikke. Sjefen lovet at det skulle prøves, men ingenting skjedde. Og da var det bedre både for dem og meg at jeg sluttet. Så i mitt tilfelle var det beste sjefen kunne gjøre å gi med en glimrende attest Anonymkode: 97fc6...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå