Gå til innhold

Noen som ble diagnostisert med Asperger, men som ble kvitt diagnosen i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en tråd for å henge ut noen med diagnosen. Jeg er heller ikke av dem som skrev alle de andre tulleinnleggene om dette emnet.

Jeg er ei jente som da jeg var 11 år fikk denne diagnosen. Jeg har blitt henvist til habiliteringstjenesten, og har time neste uke, ettersom at kommunen, fastlegen og DPS mener diagnosen er feil. 

Jeg ser på dette som min livs mulighet til å bli satt fri. Tenk dere en fugl som lever innesperret i redet sitt. Den blir fortalt: "Du kan ikke komme deg ut herifra, for du er ikke som andre". Men en dag er det en person som gir den sjansen til å komme ut, men på en betingelse: At den oppfører seg som andre. Det er det han må gjøre for å bli sluppet fri. Fuglen jobber, strever og klynker for å bli satt fri. Håpet er ikke så stort, men det eksisterer. 

Jeg er denne lille fuglen. Jeg ønsker å bli fri for å kunne fly fritt uten stempler. Denne muligheten er en av de største livet har gitt meg. Den betyr hele verden for meg. 

Er det noen som i voksen alder har blitt sluppet ut av redet, og som har hatt store nok vinger til å fly? 

Jeg hadde en traumatisk start på livet med omsorgssvikt, relasjonstraumer og omsorgsovertakelse. Det har ikke vært lett. Livet har vært preget av krampegråt, selvhat, selvskading og oppkast ettersom at sosiale treff over lang tid har slitt meg fullstendig ut. Jeg har hatt det grusomt vondt med meg selv. Men jeg er her fortsatt (på tross av at jeg fortsatt har en traumediagnose), og jeg vil kjempe videre. Jeg tror det er mulig å bli kvitt Asperger, uansett hvor mye folk sier det er umulig. "Himmelen er grensen" og ved å tro kan man skape bånd mellom det jordiske og det himmelske. 

Noen historier på det? 

Anonymkode: 10e22...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir ikke "kvitt" diagnosen. Men du lærer deg å leve med den. 

Anonymkode: d0a8a...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe man blir kvitt, men man kan bli feildiagnostisert. Dvs at man får feil diagnose. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke "kvitt" diagnosen. Men du lærer deg å leve med den. 

Anonymkode: d0a8a...e8d

TS her.

Ikke nødvendigvis. Om man omgås mennesker uten diagnosen daglig og eksponeres over mange år, så er det mulig å bli kvitt symptomene med hard trening. Men det forutser at man leser seg opp, kjenner igjen oppførselen sin og virkelig går inn for å imitere andres oppførsel. Tilslutt vil "normal" oppførsel være et faktum. Men det krever viljestyrke å jobbe så hardt over muligens mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man blir "kvitt den" så har man mest sannsynlig blitt feildiagnostisert.

Ellers så er det noen få med autisme som klarer seg på egenhånd i voksen alder - 15 av 100 viser forskning. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Autisme

Noen forskninger viser likevel at:[1]

• Rundt 15 av 100 barn med autisme klarer seg på egen hånd som voksne.
  • Mellom 15–20 av 100 bor alene, men med hjelp.
  • Mange voksne med autisme trenger heltidsomsorg hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

TS her.

Ikke nødvendigvis. Om man omgås mennesker uten diagnosen daglig og eksponeres over mange år, så er det mulig å bli kvitt symptomene med hard trening. Men det forutser at man leser seg opp, kjenner igjen oppførselen sin og virkelig går inn for å imitere andres oppførsel. Tilslutt vil "normal" oppførsel være et faktum. Men det krever viljestyrke å jobbe så hardt over muligens mange år.

Ja,med du har fortsatt diagnosen og sykdomen.

Anonymkode: d6554...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, WubWub skrev:

Om man blir "kvitt den" så har man mest sannsynlig blitt feildiagnostisert.

Ellers så er det noen få med autisme som klarer seg på egenhånd i voksen alder - 15 av 100 viser forskning. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Autisme

Noen forskninger viser likevel at:[1]

• Rundt 15 av 100 barn med autisme klarer seg på egen hånd som voksne.
  • Mellom 15–20 av 100 bor alene, men med hjelp.
  • Mange voksne med autisme trenger heltidsomsorg hele livet.

Mulig jeg ble feildiagnostisert da, siden alle spesialistene jeg har vært innom i det siste året ikke tror jeg fyller kriteriene lenger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg ble feildiagnostisert da, siden alle spesialistene jeg har vært innom i det siste året ikke tror jeg fyller kriteriene lenger

Det kan være en god forklaring på tingenes tilstand

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk alltid gni det inn at de har en sykdom?

Mammas eks sa til meg, det første han gjorde når jeg satte meg ved bordet en morgen var at "dumt at du må gå glipp av så mye i livet, pga denne sykdommen".

eneste asnavret jeg skal ta er å ikke få barn, vil ikke videreføre det.

Anonymkode: ba852...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er ikke en sykdom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal folk alltid gni det inn at de har en sykdom?

Mammas eks sa til meg, det første han gjorde når jeg satte meg ved bordet en morgen var at "dumt at du må gå glipp av så mye i livet, pga denne sykdommen".

eneste asnavret jeg skal ta er å ikke få barn, vil ikke videreføre det.

Fordi man må innse realitene selvom man ikke vil.

og du spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystix skrev:

Asperger er en hjerneskade, man vokser ikke fra seg hjerneskader.

Link?

Anonymkode: 82bdc...1b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystix skrev:

Asperger er en hjerneskade, man vokser ikke fra seg hjerneskader.

Å bli utsatt for omsorgssvikt kan også utvikles til en hjerneskade. Men den trenger ikke å være irreversibel. Man kan jobbe med symptomene selvom man alltid har med seg historien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Link?

Anonymkode: 82bdc...1b5

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=399782&a=2

Man har ikke funnet det nevrobiologiske grunnlaget for Asperger syndrom eller andre tilstander innenfor autismespekteret. Likevel råder det enighet om at autisme skyldes en form for hjerneskade eller feilfunksjon i hjernen, selv om man ikke har klart å lokalisere på hvilket nivå denne skaden eller feilfunksjonen ligger anatomisk eller biokjemisk. Det er mulig at det på et dypere plan handler om en forstyrrelse av det medfødte system som vanligvis sørger for at ulike inntrykk og erfaringer tillegges forskjellig grad av følelsesmessig betydning. Mennesker med autisme eller Asperger syndrom synes å ha redusert eller helt manglende evne til å skille mellom det vesentlige og det uvesentlige (Wing, 1997).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan tror dere muligheten for å finne kjærligheten er når man har as? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tror dere muligheten for å finne kjærligheten er når man har as? 

Muligheten er der. Jeg kjenner 3 aspergere på forumet her, de har alle en kjæreste og har vært i forhold lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...