AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Det virker som det er mer og mer vanlig å utstyre barna sine med GPS-klokker. Dette gjør det mulig for foreldre å følge med på hvor barnet befinner seg. Det står i Barnekonvensjonen at barn har rett til privatliv. Er det greit at foreldre, uten noen hjemmel i lov, griper inn i barnets rettighet? Er det ikke et inngrep i barnets privatliv når foreldre følger med på hvor de er? Gjør ikke dette noe med tillitsbåndet og barnas handlingsfrihet? Er det til barnets beste? Og hva med sikkerheten til barnet og risikoen for at noen utenforstående kan skaffe deg den samme informasjonen ved å hacke klokkene? Anonymkode: 52ec9...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Nei, dette er ikke greit. Det er en falsk trygghet for foreldrene som uærlige personer kan utnytte, ja, faktisk kan hele dingsen virke mot sin hensikt. Anonymkode: f4739...302 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Nei, det er ikke greit. Anonymkode: 66499...aa3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 http://www.tv2.no/a/9434667/ Bruker du google så finner du at Forbrukerrådet og mange andre aadvarer på denne dingsen. Anonymkode: f4739...302
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Er ikke nødvendig å bruke gps'en. Men stole på barna. Men samtidig om der skulle skje noe kan man finne de. Hovedpoenget er vel at man kan ringe til hverandre. Noe som gir større frihet til barn på barneskolen. De kan få utfolde seg og gå her og der og leke eller sykle. Og kan ringe om de faller og slår seg eller om det skulle skje noe. Bruker de aldri på skolen. Men de ligger klar hjemme om barna er hjemme før oss. Så kan de ringe om det er noe. Ser mange av vennene har mobil tlf som jeg egentlig syns er verre. De kan og spores noe folk ikke tenker på , de glemmer de gjerne her eller der for de har ikke lommer osv. De filmer andre barna hjemme hos seg eller andre eller ute. NOE SOM IKKE ER OK (men mange foreldre har ikke vett nok til å snakke med barna om at det ikke er ok.. flere venner har vært her og får andre barn til å drite seg ut så filmer de....og dette beg i 2.klasse....)De har tilgang til nett som kan være mye verre enn en tlf klokke.... og spore en gps klokke er ikke verre enn å kjøre forbi i bil og se rundt...eller spore tlf.. tlf klokken henger på armen,glemmes ikke,filmer ikke,kan ikke surfes på osv. Så mye mer fordeler enn med mobil. Anonymkode: f5eb3...294
Angelheart2 Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke nødvendig å bruke gps'en. Men stole på barna. Men samtidig om der skulle skje noe kan man finne de. Hovedpoenget er vel at man kan ringe til hverandre. Noe som gir større frihet til barn på barneskolen. De kan få utfolde seg og gå her og der og leke eller sykle. Og kan ringe om de faller og slår seg eller om det skulle skje noe. Bruker de aldri på skolen. Men de ligger klar hjemme om barna er hjemme før oss. Så kan de ringe om det er noe. Ser mange av vennene har mobil tlf som jeg egentlig syns er verre. De kan og spores noe folk ikke tenker på , de glemmer de gjerne her eller der for de har ikke lommer osv. De filmer andre barna hjemme hos seg eller andre eller ute. NOE SOM IKKE ER OK (men mange foreldre har ikke vett nok til å snakke med barna om at det ikke er ok.. flere venner har vært her og får andre barn til å drite seg ut så filmer de....og dette beg i 2.klasse....)De har tilgang til nett som kan være mye verre enn en tlf klokke.... og spore en gps klokke er ikke verre enn å kjøre forbi i bil og se rundt...eller spore tlf.. tlf klokken henger på armen,glemmes ikke,filmer ikke,kan ikke surfes på osv. Så mye mer fordeler enn med mobil. Anonymkode: f5eb3...294 Siden du skriver at klokken ikke er med på skolen, så ser du vel at det samme kan gjelde en mobiltelefon? Mine barn gikk alene hjem fra skolen fra de gikk i 2.klasse. De hadde en mobiltelefon som lå igjen hjemme. Denne telefonen var sperret for bruk på nett og den kunne da ikke hverken brukes til å se på filmer, sende bilder eller lignende. Jeg syns slike GPS-klokker er en stor uting. Nettopp av den grunn at barn har rett på et privatliv og ikke bli overvåket. Da vi var små hadde vi ikke slike ting og det ble helt klart folk av oss også. Mine barn har alltid kunne reise på besøk til andre, leke i parken eller sykle til venner uten at jeg hadde full kontroll på hvor de var til en hver tid. Denne friheten syns jeg de skal få ha. Om det skulle skje noe på veien så er det alltids noen i nærheten som kan ringe. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 Min 6-åring får lov til å ferdes fritt rundt med venner, nettopp fordi han har en slik klokke. Jeg følger ikke med på hvor han er, men når han har den klokka trenger han ikke å komme hjem og si fra hver gang de går til et nytt sted (for at jeg skal vite hvor jeg kan hente ham) for da kan jeg bare ringe til ham når han må komme hjem. Han kan ikke klokka enda, så det nytter ikke å avtale tid, og en mobiltelefon hadde blitt lagt igjen på første sted de stoppet for å leke. Folk må jo gjøre det som passer dem best, men i vårt tilfelle er ikke alternativet at han hadde fått MER privatliv og frihet uten klokka. Da måtte han ha kommet hjem og gitt beskjed hver gang han gikk til et nytt sted i stedet. Anonymkode: bec3a...be5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 6-åring får lov til å ferdes fritt rundt med venner, nettopp fordi han har en slik klokke. Jeg følger ikke med på hvor han er, men når han har den klokka trenger han ikke å komme hjem og si fra hver gang de går til et nytt sted (for at jeg skal vite hvor jeg kan hente ham) for da kan jeg bare ringe til ham når han må komme hjem. Han kan ikke klokka enda, så det nytter ikke å avtale tid, og en mobiltelefon hadde blitt lagt igjen på første sted de stoppet for å leke. Folk må jo gjøre det som passer dem best, men i vårt tilfelle er ikke alternativet at han hadde fått MER privatliv og frihet uten klokka. Da måtte han ha kommet hjem og gitt beskjed hver gang han gikk til et nytt sted i stedet. Anonymkode: bec3a...be5 Helt enig!! Her kom de hemom hele tiden og ga beskjed hvor de gikk osv. Så når de har gått opp en lang bakke nå de ned igjen for så å gå opp igjen til en annen. Istedenfor kan de ringe og spørre om ting eller gi beskjed om kor de går. Perfekt for oss. Mobiler blir ofte glemt.tlf henger på armen. Da ene barnet mitt har noen diagnoser må eg være sikker på at han får fatt i meg og omvendt om det skulle være noe. Kan ikke satse på at det er folk overalt om det sku være noe. For det er det ikke alle steder. Som sagt,bruker ikke gps. Bare selve ringingen.. Anonymkode: f5eb3...294
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 25 minutter siden, Angelheart2 skrev: Siden du skriver at klokken ikke er med på skolen, så ser du vel at det samme kan gjelde en mobiltelefon? Mine barn gikk alene hjem fra skolen fra de gikk i 2.klasse. De hadde en mobiltelefon som lå igjen hjemme. Denne telefonen var sperret for bruk på nett og den kunne da ikke hverken brukes til å se på filmer, sende bilder eller lignende. Jeg syns slike GPS-klokker er en stor uting. Nettopp av den grunn at barn har rett på et privatliv og ikke bli overvåket. Da vi var små hadde vi ikke slike ting og det ble helt klart folk av oss også. Mine barn har alltid kunne reise på besøk til andre, leke i parken eller sykle til venner uten at jeg hadde full kontroll på hvor de var til en hver tid. Denne friheten syns jeg de skal få ha. Om det skulle skje noe på veien så er det alltids noen i nærheten som kan ringe. Du vet at mobil kan spores? Og glemmes?Og hackes? Vi klarte oss uten og når vi var liten og det skjedde ting flere ganger som hadde vært fint å få kontakt med hjemmet.. Handler ikke om overvåkning i det hele tatt.. men at vi kan nå hverandre om det er noe. Og no har eg en gutt med div diagnoser så istedenfor å måtte være med han overalt så får han frihet til å leke og kose seg men samtidig tryggheten på å ringe meg eller eg han om det skulle være noe. Kan ikke satse på på at noen skal hjelpe eller være overalt til alle tider om der skulle være noe.. Anonymkode: f5eb3...294
Arkana Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg kan forstå det hvis vi snakker om barn med spesielle behov hvor det å ha GPS-klokke gir barnet muligheter det ikke har uten, men ellers ikke. Man skal ikke overvåke andre, hverken sine barn, sine ektefeller (jada, jeg vet om mange som er enige, eller "enige", med partneren om at de kan spores på mobilen slik at de alltid vet hvor den andre er) eller noe andre.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 Vi har mobilklokke til vår. At det tilfeldigvis er GPS på den har jeg egentlig ikke tenkt på.. Det er ikke en funksjon vi bruker, men hun ringer oss, og vi henne. datteren vår har det i stedet for mobil. Ser ikke helt hvorfor det skulle være ille... Eldste har mobil.. med "finn min iPhone" kan vel den like enkelt spores som GPS-klokke? Anonymkode: 18a28...1f4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #14 Skrevet 1. november 2017 Å bruke klokken uten å bruke scoringen ser jeg ikke noe problem med, men jeg er skeptisk til det å faktisk spore ungene. I noen tilfeller tenker jeg at det også kan være greit, men da sjal barnet være klar over det, og man skal ha klare avtaler om når det er greit at foreldrene sporer. Da tenker jeg f.eks. at man kan ha en avtale om at barnet skal svare telefonen, eller hvis det er veldig opptatt så skal det ringe tilbake innen en viss tid, la oss si fem minutter. Hvis foreldrene da ringer, ikke får svar og ikke blir oppringt etter.fem minutter, så vet barnet at foreldrene kommer til å spore. Jeg syns ikke man sk skal spore barn som ikke vet om det, eller på en måte som er uforutsigbar for barnet. Anonymkode: 2557c...715
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #15 Skrevet 1. november 2017 Hatt mobil klokke i mange mnd no. Og aldri brukt gps. Kun ringe. Funker kjempe bra. Vi og barna er veldig fornøyd. Har ingen som helst grunn til å spore barna på gps. Men at den er på armen istedenfor å glemmes som ofte en mobil gjør, er veldig greit. Så jo det i sommer når det var varmt og sommerklær uten lommer.. mens venner kom med mobiler de gikk å holdt i hendene hele tiden. En hånd på sykkelstyre og en på mobilen.. syns det er verre med alt av bilder og filmer noen barn tar uten å tenke på det. Det fins ekle folk der ute som selv har barn og kanskje sparer de bildene. Ka vet vi.. mobilklokke kan man ikke gjøre det.. Anonymkode: f5eb3...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå